Tábor v Letech u Písku budou moci studenti navštívit ve virtuální realitě

ROMEA o.p.s. připravuje s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze na základě historického výzkumu a dobových svědectví virtuální realitu tzv. Cikánského tábora v Letech u Písku z období let 1942 - 1943. Virtuální realita bude určena díky propracovanému didaktickému konceptu pro žáky a studenty od 12 let, ale nahlédnout bude moci i veřejnost.
Kvalitnější a cenově dostupnější technologie a zvětšující se množství zajímavého obsahu vede ve školách k rostoucí popularitě virtuální reality. Při hodinách dějepisu si dnes už žáci mohou např. projít Cheopsovu pyramidu v Gíze, prohlédnout paleolitické malby ve francouzské jeskyni Lascaux, navštívit dům Anny Frankové, kde se s rodinou dva roky skrývala před nacisty, nebo nahlédnout do tajné místnosti Stasi v NDR a zažít na vlastní kůži výslech.
Vývoj virtuální reality tábora umožnil Global Innovation Fund ve Washingtonu. „Mám velkou radost, že Velvyslanectví USA v Praze mohlo tvorbu tohoto inovativního vzdělávacího projektu o romském táboře v Letech podpořit. Spojené státy se tak mohou připojit k aktivitám, které nám budou trvale připomínat toto místo a dějinnou událost důležitou pro Romy i pro nás ostatní,“ řekla krátce po udělení grantu loni na podzim Joann Lockard, radová pro tisk a kulturu Velvyslanectví USA v Praze.
„V České republice zatím podobná virtuální realita nebyla vytvořená a těší mě, že to privilegium budou mít právě Lety u Písku. Vzhledem k tomu jak se společnost k tomuto místu paměti v posledních dekádách chovala, si rozhodně zaslouží být nyní v něčem průkopnické,“ uvedla koordinátorka projektu Eva Zdařilová.
„Romský holokaust je v učebních osnovách téma stále marginální a díky celospolečenskému klimatu a vyhrocené populistické diskuzi ve veřejném prostoru i téma potenciálně konfliktní ve školních kolektivech. Mnozí učitelé tak mají zábrany se tématu věnovat, protože se obávají reakce svých žáků. Moderní technologie virtuální reality může pedagogům pomoct tyto zábrany překonat a tématu se plnohodnotně věnovat i s přesahem do současnosti,“ dodala Zdařilová.
Jak může být zážitek z virtuální reality intenzivní si vyzkoušela na vlastní kůži Věra Horváthová, která v rámci příprav projektu nahlédla na ČVUT do virtuální reality tábora v Osvětimi, kterou vytvořili studenti Smíchovské střední průmyslové školy: „Viděla jsem nespočet dokumentů a filmů z války a z různých koncentračních táborů, ale s virtuální realitou se to nedá srovnat. Byl to okamžitý, intenzivní a velice osobní zážitek, který mě dostal doslova do kolen. Vzhledem k historii a většinovému pohledu na tábor ve společnosti si myslím, že je to jeden z nejjednodušších a dobře vybraných způsobů, jak lidem předat nejen informace, ale i duši tábora. Doufám, že projekt v lidech probudí zájem, změní pohled a ukáže pravdu.“
K odpovědnému a angažovanému občanství patří i schopnost etického chování a empatie. Virtuální realita je novou možností, jak empatii, kterou jinak technologie spíše ničí, v žácích pěstovat. Díky simulacím různých situací a intenzivnímu ponoření se do dobového prostředí je virtuální realita skvělý nástroj, jak děti zaujmout a vedle znalostí v nich prohloubit právě i empatii.
Virtuální realitu tábora v Letech u Písku vytváří ROMEA o.p.s. ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze za finanční podpory Velvyslanectví USA v Praze a odborné podpory Katedry archeologie ZČU v Plzni.
Nepřehlédněte:
- Muzeum romské kultury vybralo firmu, se kterou připraví architektonickou soutěž na nový památník v Letech u Písku
- "A k čemu úcta?" Poslanec ČSSD Foldyna zlehčoval oběti romského holocaustu. Lhal, že "mauzoleum" - památník v Letech - bude stát miliardy
Kam dál:
- Online setkání romských vysokoškoláků BARUVAS: Znalost vlastní historie je nezbytnost, kritické myšlení a mediální gramotnost jsou dnes klíčové dovednosti
- Talentovaná romská šachistka válcuje dospělé. Remizovala i s šachovým velmistrem Anatolijem Karpovem
- V rámci programu Housing First získali lidé v nouzi bydlení v 375 bytech
- ROMEA: Pravidelná podpora romských studentů má smysl. Dokazují to i pololetní vysvědčení našich stipendistů
- Slovenská ombudsmanka navrhuje efektivní desegregaci ve školství. Chce řešit i zařazování romských dětí do zvláštních škol
- Člověk v tísni a další neziskové organizace: Pětina rodičů znevýhodněných dětí je bez kontaktu se školou
- Renata Berkyová: Jak na dějiny Romů ve výuce
- MŠMT omezilo podporu doučování znevýhodněných dětí! Podle odborníků bude mít rozhodnutí negativní dopady na žáky i učitele
- Muzeum romské kultury podepsalo smlouvu s architekty budoucího památníku v Letech u Písku
- Ivan Bartoš pro Romano voďi: Není potřeba integrace, ale emancipace. Pro populisty jsou Romové výtahem k volebním ziskům
- MŠMT: Školy by měly využít u vysvědčení slovní hodnocení. Na maturitní obory středních škol mohou mít vlastní přijímací zkoušky
- Piráti tvrdě kritizují vládní zprávu o vzdělávání romských dětí. Zpráva nereflektuje dopady pandemie, distanční výuka je pro nízkopříjmové rodiny obrovský problém
Štítky:
Lety u Písku, projekt, VzděláváníHLAVNÍ ZPRÁVY

Budoucí hlavní hygienička Pavla Svrčinová se omluvila Romům za rasistický vtip
5.3.2021 20:05
Umřel páter František Lízna, který se zastával Romů. Je důležité, aby neztratili svůj romipen, říkával
5.3.2021 14:55