Výstava s názvem Univerzita Předlice ke shlédnutí v pražském Veletržním paláci

Bezmála 100 umělců, kteří vystavují v mezaninu Veletržního paláce v Praze, spojuje ústecká univerzita a téma jedné čtvrti. Omezena úzkým a dlouhým prostorem se vedle sebe tísní díla rozličných forem a námětů, díky ústřednímu tématu však nedochází k jejich roztříštěnosti.
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem slaví 20 let od založení uměleckých studií a v rámci oslav se rozhodla prezentovat se i v hlavním městě, k čemuž si zvolila téma ústecké čtvrti Předlice. Ta je zatížená poměrně složitou historií. Původně převážně německé obyvatelstvo dnes vystřídalo v podstatě romské ghetto, jehož obyvatelé žijí často v nepřijatelných podmínkách. Dříve výstavní čtvrť města je dnes zanedbaná a obyvatelé Ústí se jí vyhýbají. Tématu „Předlice" se někteří chopili v podobě diplomových nebo semestrálních prací a celou výstavu je třeba chápat jako určitou sebe-prezentaci fakulty, jež se chlubí rozmanitostí a počtem ateliérů.
Složitou předlickou situaci řeší každý student individuálně. Někdo dal přednost drobnějším intervencím v prostoru, někdo se pustil do interakce s dětmi, jiný se snažil zachytit vyprahlý genius loci bývalé průmyslové aglomerace. Většinou nejde o žádná radikální díla, často se spíše jen na problém poukazuje. Řešení předlické situace se buď vůbec nehledá, nebo je lehce utopické. Studenti pracují převážně s materiálem nalezeným v Předlicích, jejich snahou je tak přiblížit atmosféru zašlé a neobyvatelné části města. Provokativně vyznívají z předlických surovin vyrobené šťávy a mýdla (Zdena Kolečková), které však obsahují množství rtuti, arzenu, či jiných škodlivých látek. Kromě toho, že toto dílo prostřednictvím laboratorních testů upozorňuje na přítomné škodlivé látky v předlické floře, jedná se také o určitou ironii na módní produkty „s příběhem".
Prostor dostalo i participační umění, byla uspořádána organizovaná procházka Předlicemi (Blanka Kirchner), výtvarné odpoledne pro děti, nebo romské lekce vaření (Radek Jandera). Tyto projekty vyznívají na výstavě nejsilněji, protože nejlépe upozorňují na onu sociální propast, ve které obyvatelé Předlic žijí.
CELÝ ČLÁNEK ČTĚTE ZDE.
Kam dál:
- Robert Gabris ve výstavě v Praze ukazuje, jak podle něj většiny vnímají menšiny
- V Národním památníku na pražském Vítkově připomíná výstava oběti romského holokaustu
- Národopisné muzeum ukáže romské výtvarné umění
- Výstava ukáže plány nacistů na uspořádání Evropy podle rasových principů
- Muzeum romského národního obrození v Praze slaví své čtvrté výročí
- Na místě bývalého romského koncentračního tábora v Letech u Písku se našlo tisíce předmětů. Výstava ukazuje archeologické nálezy z míst koncentračních táborů
- Portréty osobností Šarloty Bottové představuje výstava v Rimavské Sobotě
- Výstava na Kampě ukazuje, jak se v dobách protektorátu změnil život Židů
- VIDEO: Srbský romský výtvarník ztvárnil smrt teplického Roma Stanislava Tomáše. Obraz je součástí vernisáže
- Robert Gabris: Digitální svět je jen kopie reality, i v něm existuje rasismus a vylučování jinakosti
- V Praze začal festival Mene Tekel, zahájila ho vernisáž výstavy krajinářsko-architektonické soutěže na památník Lety u Písku
- Září s Les Carrets: Fotografie stokrát jinak v Muzeu romské kultury