romea - logo
18. října 2019 (pátek)
svátek má Lukáš
Loading
rozšířené vyhledávaní

Je třeba zvyšovat povědomí o právech dítěte

Praha, 21.6.2013 14:45, (ROMANO VOĎI)
Jean Zermatten
Jean Zermatten

Je nejvyšší čas začít jednat,“ říká Jean Zermatten, odcházející předseda Výboru OSN pro práva dětí, který v dubnu vystoupil na debatě České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. V debatě zdůraznil mimo jiné fakt, že Výbor OSN pro práva dětí dlouhodobě upozorňuje na diskriminaci v přístupu ke vzdělávání romských dětí v ČR. Jean Zermatten do Prahy přijel na pozvání Česko-britské o. p. s.

V čem podle vás Česká republika nejvíce porušuje práva dětí?

Především v případě diskriminace romských dětí. Jedná se o přímou diskriminaci, kdy je řečeno, že romské dítě není dostatečně inteligentní a bylo by mu lépe ve zvláštní škole (dnes v základní škole praktické). Existuje zde ovšem i nepřímá diskriminace, kdy dostatečně nehájíme právo všech dětí na rovný přístup ke vzdělávání. V České republice tuto ignoranci považuji za zásadní problém. Sice zde byla v roce 2009 přijata legislativa pro podporu inkluzivního vzdělávání, ale je to vše pouze na papíře. Realita je bohužel dost odlišná. Už je nejvyšší čas začít jednat a prosazovat rovný přístup ke vzdělávání pro všechny děti.

V čem je hlavní význam inkluzivních škol?

Je třeba se na to dívat z pohledu dítěte. Každé dítě má přece právo studovat se svými vrstevníky, ne s vybraným vzorkem postižených dětí. Kde jinde by se děti měly naučit spolu žít, než právě ve škole? Právě tam mají jedinečnou šanci poznat společnost jako celek, ne jen její vybranou část.

Jaké jsou zkušenosti ze zahraničí?

Existují země, které mají všechny děti pod jednou střechou. Školy tam jsou pro všechny – jedná se nejen o skandinávské státy, ale také o Německo a některé kantony Švýcarska.  Výzkumy jasně dokazují, že děti nelze kategorizovat dopředu. Nejedná se pouze o romské či handicapované děti, ale i o děti migrantů, či děti z chudých rodin.

Česko je hodně kritizované za to, že do základních škol praktických často zařazuje žáky, kteří tam nepatří. Jaká rizika tato praxe přináší?

Důsledky jsou katastrofální – nejen že se k nim chováme jinak než k ostatním dětem, ale zároveň jim tím odpíráme i právo na dosažení kvalitního vzdělání. Naše chování jim může způsobit psychické problémy. Je dokázáno, že tyto děti pak dlouhodobě ztrácí sebedůvěru. Naopak, když se podíváte na běžnou inkluzivní základní školu s romskými dětmi, je patrné, že taková forma studia prospívá nejen romským žákům, ale i všem ostatním.

Jaké výhody přinášejí dětem společné školy pro žáky nadané i méně nadané? Můžete, prosím, poukázat i na konkrétní zkušenosti ze zahraničí?

Ve společných, tedy inkluzivních, školách je každé dítě podporováno, aby dosáhlo svého maximálního vzdělávacího potenciálu. Je to model, který znamená kvalitu a podporu pro všechny šitou na míru každému. Takový model je základem sociální koheze. Inkluzivní školy respektují právo dítěte na to, aby se k němu všichni chovali stejně. Navíc se žáci od sebe navzájem učí a je prokázáno, že takoví žáci jsou mnohem více sociálně empatičtí a bystří. Tato zkušenost se jim v budoucnu bude vždy hodit. Z výzkumů realizovaných ve Finsku a Švédsku vyplývá, že děti z inkluzivních škol si v dospělosti této zkušenosti velmi cení.

Druhým významným tématem jsou dětské domovy a kojenecké ústavy. Ty v Česku stále fungují, přestože se je stát snaží omezovat. V čem dětem pobyt v ústavu škodí?

Ústavní péče by měla pro dítě být vždy až úplně poslední možností. Je zcela zásadní podporovat pěstounské rodiny. Pro dítě je velmi důležitá stabilita a kontinuita, které nalezne pouze v rodině. Rodina je založena zcela jinak, než jakýkoliv ústav, je zde zásadní princip důvěry, soukromí a lásky. To prostě v žádném ústavu nikdy nenajdete.

Jak byste hodnotil české dětské domovy? Existují nějaká rizika, na která byste v souvislosti s nimi upozornil?

Je třeba především podporovat sanaci rodiny, doplnit služby na podporu biologických rodin, či podporovat sociální bydlení. Ústavy musí být v péči o dítě vždy až poslední možností. Pro opuštěné děti nepotřebujeme dětské domovy, ale fungující systém pěstounské péče. Musí to být dobře nastavený systém, který zajistí kvalitu života všech dětí.

Tato témata jsou v Česku politicky ožehavá. Dokonce i mezi politiky je řada těch, kteří podporují  kojenecké ústavy i speciální školy. Setkali jste se s podobnými postoji i v jiných zemích, jež se rozhodly podobné školy a ústavy rušit? Jak se podařilo tamním vládám tyto otázky vysvětlit veřejnosti?

Problém je v tom, že v těchto debatách je často přehlíženo to nejdůležitější – zájem dítěte. Je zájem dítěte, aby bylo ve speciální škole, kde budou jeho práva limitována, nebo v běžné základní škole, kde je zahrnuto do systému, ve kterém má možnost dosáhnout svého maxima v rámci dosaženého vzdělání? Odpověď je jasná. Důvod, proč to politici, veřejnost a někdy i učitelé nepodporují, je pouze ten, že nepřemýšlí o zájmu dítěte, ale o zájmech svých – nejsou připraveni změnit svůj postoj a zamyslet se nad tím, jaký je opravdový zájem dítěte. Tento postoj nelze změnit ihned, je třeba vést debaty s veřejností, zapojit rodiče i učitele, prostě všechny, kterým záleží na osudu dětí.

ROMEA, Lucie Macků
Přečteno: 2728x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, rozsudek D.H., RV 06/2013



HLAVNÍ ZPRÁVY

Chudinské ghetto (Ilustrační FOTO: Safranek-interia.eu, Wikimedia Commons)

Zpráva o stavu romské menšiny: V ČR bylo loni podle odhadů 830 ghett se 127.000 obyvateli

14.10.2019 11:21
V Česku existovalo loni přes 830 chudinských domů, ulic a čtvrtí. V těchto ghettech žilo víc než 127.000 lidí. Uvádí to zpráva o stavu romské menšiny za loňský rok.
 celý článek

Slavnostní předávání certifikátů v rámci stipendijního programu ROMEA (2018)

videoVYSÍLALI JSME ŽIVĚ: Slavnostní předávání certifikátů v rámci stipendijního programu ROMEA

10.10.2019 20:58, (AKTUALIZOVÁNO 12. 10. 2019, 22:00)
V pátek 11. října od 13 hodin proběhlo již čtvrté slavnostní setkání stipendistů podpořených v rámci Romského stipendijního programu pro romské studenty SŠ a VOŠ, který realizuje organizace ROMEA. Studenti byli slavnostně uvedeni do stipendijního programu v Brožíkově sálu na Staroměstské radnici, kde se setkali s pořadateli a sponzory programu. Stipendium letos získalo 69 studentů SŠ a VOŠ. Celou akcí zúčastněné provedl moderátor Lukáš Kotlár. Přímý přenos zajistila první romská internetová televize ROMEA TV. Krásné prostory pro tuto akci poskytl Magistrát hlavního města Prahy.
 celý článek

Cyril Koky

Cyril Koky bude kandidovat do Senátu za Pirátskou stranu v obvodu Kolín

10.10.2019 17:30
Ve volbách do Senátu bude za Pirátskou stranu v obvodě Kolín kandidovat Cyril Koky. Členská základna Pirátů ho ve volbách na internetovém fóru zvolila jednomyslně.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo