romea - logo
31. května 2020 (neděle)
svátek má Kamila
Loading
rozšířené vyhledávaní

Rada Evropy oceňuje reformy školství v ČR, ale požaduje prokazatelnou změnu v praxi

8.7.2016 10:57
Ilustrační FOTO: Wokandapix, Pixabay.com
Ilustrační FOTO: Wokandapix, Pixabay.com

Výbor ministrů Rady Evropy, který dohlíží nad naplňováním rozsudků u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, projednal na svém červnovém zasedání případ D.H. a ostatní proti České republice. Ve svém rozhodnutí ocenil nedávné reformy školství vycházející z principu inkluzivního vzdělávání.

Na základě rozsudku D.H. z roku 2007 byla Česká republika odsouzena za diskriminaci romských žáků, jimž je neúměrně přidělována diagnóza lehkého mentálního postižení a pak jsou zařazováni do dříve zvláštních, dnes praktických škol.

Od letošního září začne fungovat nový systém podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy žáků s různými typy postižení nebo znevýhodnění, aby se mohli úspěšněji vzdělávat v běžných školách. K reformám startujícím po prázdninách také patří zrušení vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením (LMP).

Výbor ministrů poukazuje na dosavadní nedostatečné výsledky předchozích reforem školství v ČR. Ve vzdělávacím programu pro žáky s lehkým mentálním postižením (v tzv. základních školách praktických) se totiž nadále vzdělává příliš velké množství žáků romského původu, konkrétně jde o 30,6 %, což neodpovídá zastoupení Romů ve společnosti. Jde téměř o desetinásobek poměru romských žáků v běžných základních školách (3,9 %). Zastoupení Romů v tzv. základních školách praktických se navíc téměř nezměnilo během posledních tří let, kdy Česká školní inspekce pravidelně sbírá etnicky členěná data.

V souvislosti s reformami ve školství vyzývá Výbor českou vládu, aby poskytla pro jejich zavádění i sledování dopadů dostatečnou finanční a personální podporu. Přestože nás čeká dvouleté přechodné období, kdy bude žákům přiznávána podpora podle nového systému, Výbor nehodlá čekat na výsledky až po uplynutí této doby a očekává dopady reformy již během příštího školního roku. Do února 2017 má vláda Výboru ministrů předložit další čísla ke vzdělávání romských žáků.

Na hledání řešení v případě diskriminace romských žáků ve vzdělávání by se podle Výboru měly podílet i neziskové organizace a Veřejná ochránkyně práv. Výbor tak zdůraznil jejich důležitou a nezastupitelnou úlohu v rámci boje proti diskriminaci a české vládě doporučil pokračovat s nimi v úzké spolupráci. S ohledem na aktuální útoky proti neziskovým organizacím pracujícím ve školství zde zaznělo důležité uznání jejich práce.

Na pokračující segregaci romských žáků ve vzdělávání v ČR upozornila Rada Evropy letos v červnu ještě jednou, a to ve zprávě poradního výboru Rady Evropy. V ní se věnuje také nuceným sterilizacím romských žen nebo vepřínu v Letech v místě bývalého koncentračního tábora.

Z rozhodnutí Výboru ministrů lze vyčíst jasnou podporu inkluzivním změnám ve vzdělávání. Pouze legislativní reformy ale nebudou zdaleka stačit pro naplnění rozsudku “D.H. a ostatní proti ČR”. Výbor totiž vyžaduje prokazatelné změny v praxi, a to už od příštího školního roku. Klade proto důraz na sledování realizace schválených reforem. Bez jasných čísel, která ukáží, že došlo ke zlepšení vzdělávání romských žáků, se rozsudek neuzavře.

Štěpán Vidím Drahokoupi, OSF Praha, koordinátor programu Vzdělávání dětí a mladých lidí
Přečteno: 1081x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Rada Evropy, zpráva, Vzdělávání, speciální školy, Praktické školy



HLAVNÍ ZPRÁVY

Michal Gábor (FOTO: Archiv)

„U maturity jsem selhal. Se školou jsem chtěl skončit. Nakonec jsem našel motivaci,” říká romský stipendista

28.5.2020 16:20
„Jednou se ve třídě někomu něco ztratilo, nevím už, jestli šlo o peněženku, telefon nebo o jinou cennost. Učitelka řekla, že se všem žákům prohledají tašky. Jedno z dětí ukázalo na mě: „To určitě ukradl ten cigán“. Otevřel jsem tašku – a peněženka tam byla! Někdo mi ji tam podstrčil. Byla to hrozná situace, jak tohle máte vysvětlit?“ vypráví dvacetiletý Michal Gábor, mladý romský student druhého ročníku Fyzické geografie a geoekologie na Ostravské univerzitě, s jakými překážkami se musel na počátku své cesty za vzděláním potýkat.
 celý článek

Marek Horváth, jeden z organizátorů benefičního koncertu na podporu stipendia Václava Havla. (FOTO: Anglické gymnázium v Praze, Ivan Bárta)

videoMarek Horváth v Desetiminutovce plus ROMEA TV: Vzdělání je pro mě zásadní věc

27.5.2020 12:42
Dalším hostem naší Desetiminutovky je Marek Horváth, absolvent Anglického gymnázia v Praze. Na soukromé škole mohl studovat také díky stipendiu Václava Havla. V současné době pracuje v Agentuře pro sociální začleňování, baví ho historie, poznávání nových kultur a náboženství. Proč se Marek rozhodl pro Anglické gymnázium? Jaké je studium na Prague Collage? Jakou podporu může gymnázium nabídnout a jak? Co Marka motivuje ke studiu? To vše v Desetiminutovce Richarda Samka na ROMEA TV.
 celý článek

Vepřín v místě bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku (FOTO: Muzeum romské kultury)

O podobě památníku romského holokaustu v Letech je rozhodnuto. Porota vítěze vybrala ze sedmi finalistů, veřejnosti ho představí 9. června

28.5.2020 9:27
O podobě památníku romského holokaustu v Letech u Písku je rozhodnuto. Zástupci Muzea romské kultury v Brně, které chce památník postavit, veřejnosti představí vítězný návrh v úterý 9. června v Nosticově paláci v Praze. Porota vítěze vybrala ze sedmi finalistů. Muzeum chce památník otevřít v roce 2023.
 celý článek

 
www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo