romea - logo
23. března 2017 (čtvrtek)
svátek má Ivona
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

David Beňák k debatě o inkluzi: Neviditelní a neslyšitelní

23.3.2016 10:49
David Beňák
David Beňák

Společné vzdělávání je základní a normální přístup ke vzdělávání, který musí být v České republice standardem. Je to dobrý standard. Chápu, že diskuse o společném vzdělávání je považována za spíše výhradně odbornou. V řadě médií se k tomuto tématu vyjadřují téměř výlučně speciální pedagogové, pedagogové, psychologové apod. Jak tomu může tedy běžný člověk porozumět?

Musím přiznat, nebylo by totiž fér to neuvést, že pokud je dítě ve “speciální” třídě, kde je pouze 10 žáků i méně, a probírané učivo není nikterak náročné, tak to jistě v daném čase dítěti i rodičům vyhovuje.

Odpovězme si na to, ale proč to tak je. Vyhovuje to rodičům, kteří často sami jsou absolventi zvláštní školy anebo základní školy, kterou opustili v nižší než 8 či 9 třídě. Takové vzdělávání, jak se můžeme dočíst v některých bulvárních a dalších médiích je vlastně v pořádku, protože když dítě nestačí v běžné škole, a je úplně z jakého důvodu (psychologické testy, anticiganismus učitele nebo ostatních rodičů…), tak zaplať pan bůh chodí aspoň do nějaké školy.

Pokud nějakému čtenáři tento přístup připadá naprosto v pořádku, pak ať určitě dále nečte. Hrozí totiž nebezpečí rozčílení.

Zvláštní školy zdecimovaly romskou komunitu v ČR

Má odpověď na tuto situaci je: není to v pořádku! Tento stav, který tu v bývalém Československu a následně v České republice fungoval, zdecimoval do značné míry romskou komunitu a nejen tu, de facto každé dítě, které jaksi neodpovídalo výkonností normě tehdejšího, ale i nynějšího školství.

Současná generace Romů v produktivním věku je více než z poloviny nezaměstnaná a důvodem není pouze to, že jsou Romové a nechtějí pracovat, ale také to, že nejsou vůbec konkurenceschopní na trhu práce, neboť velký počet z nich má pouze základní vzdělání na zvláštní škole nebo na základní škole.

Tento typ škol produkuje lidi závislé na sociální pomoci. Nad Romy se zlomila hůl, protože česká škola (až na konkrétní výjimky – konkrétní učitele, konkrétní školy) nedokázala vzdělávat jen trochu odlišné děti v běžných základních školách.

Romský původ není zdravotní postižení

České školy se musí pozvednout a umět vzdělávat všechny. Moderními metodami a přístupy a s respektováním vzdělávacích potřeb dětí.

Nepochybně je vhodné některé děti s obdobným typem zdravotního znevýhodnění vzdělávat v jedné skupině a nikdo to asi nebude považovat za špatné. Ani jejich rodiče, ani odborníci.

Nelze však přijmout to co doposud bylo a do určité míry je v mnoha školách standardem, že takovým typem zdravotního znevýhodnění je i romský původ.

V Česku i na Slovensku jsou tisíce příběhů o tom, jak byli rodiče i děti přesvědčovány, že zvláštní škola je pro ně to nejlepší. Jsou tisíce příběhů o šikaně z důvodu etnicity. Tisíce příběhů o dobře míněných radách a rozhodnutích, které vedly k nezaměstnanosti a chudobě. Příběhy o tom, že vytváření tříd jen z romských žáků je naprosto normální. Jsou to ale příběhy neviditelných a neslyšitelných. Kritici, kteří říkají, že takové věci se nedějí a nikdo tak k romským dětem nepřistupoval, lze těžko označit za kompetentní se jakkoliv odborně k této oblasti vyjadřovat. Nejspíše jsou to ti, kteří se na takových praktikách sami podíleli a podílejí.

Společné vzdělávání je o vzájemném poznávání

Inkluzivní vzdělávání je přirozené a dobré. Je to přístup, který je funkční a pomáhá přibližovat lidi navzájem. Osobně znám spousty odborníků, kteří mají totožný názor jako já. Vzájemné poznání je základem pro to, aby se lidé neposuzovali pouze podle viditelných odlišností, ale podle jiných kvalit. Není to klišé. Dovoluji si věřit tomu, že toto si přeje alespoň jednou denně každý z nás a nemusí jít přeci vždy o důležité věci jako je přijímací pohovor do nového zaměstnání.

Byl bych, ale velmi nerad, kdyby čtenář zaujal postoj, že v českém školství je vše špatně. Tak to není. Určitě tu jsou učitelé, kteří se snaží každý den svou práci dělat co nejsvědomitěji a jsou svými kolegy, žáky i rodiči žáků za to obdivováni. Stejně to tak platí i o školách a školních poradenských pracovištích. Přesto však existuje stále nezanedbatelný počet těch, kteří se k tomu takto nestaví či dělají opak. Společného vzdělávání se není třeba obávat. Naopak je třeba se obávat těch, kteří se domnívají, že to nic dobrého nepřináší.

Autor je absolventem studia pedagogiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlově, kde pokračuje v doktorandském studiu

Přečteno: 2935x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Inkluzivní vzdělávání, Vzdělávání



HLAVNÍ ZPRÁVY

V pražském klubu LaFabrika proběhly 8. 4. 2016 oslavy Mezinárodního dne Romů tentokrát s tématem Pocta neviditelným. (FOTO: Jitka Votavová, Romea.cz)

Můžeme spolu… Oslavy Mezinárodního dne Romů v Praze ve znamení spolupráce Romů a Čechů

21.3.2017 10:21
Panelové diskuze, výstava, divadelní představení nebo interaktivní videoprojekce v centru Prahy. To je jen výčet toho, co nabídnou letošní pražské oslavy Mezinárodního dne Romů. Ty vypuknou už ve středu 5. dubna a pokračovat budou až do soboty 8. dubna, kdy vyvrcholí slavnostním galavečerem, na kterém se v holešovickém divadle La Fabrika představí duety složených z romských a českých interpretů současné hudební scény. Za letošními oslavami stojí spolek Ara Art, který je letos pořádá už po třetí.
 celý článek

Prezident Miloš Zeman (FOTO: David Sedlecký, Wikimedia Commons)

Podle Zemana nemá většina migrantů vzdělání. Statistiky z Německa však uvádějí zcela jiná čísla

21.3.2017 0:07
Většina ze dvou milionů migrantů, kteří přišli do Evropské unie, nemá podle prezidenta Miloše Zemana ani základní vzdělání, což výrazně zkomplikuje jejich začleněním do společnosti. Pokud se migrační vlnu z muslimských zemí nepodaří zastavit, tak Evropská unie bude přinucena chránit svoje vnější hranice, řekl Zeman podle ČTK při návštěvě olomoucké společnosti Nutrend. Spolkový úřad pro migraci a uprchlíky v Německu (BAMF), který v průběhu roku 2015 sbíral od žadatelů o azyl údaje o jejich dokončeném vzdělání a kvalifikaci, zveřejnil však jiná čísla.
 celý článek

Křest knihy Brnox, průvodce tzv. brněnským Bronxem, proběhl 21. 12. 2016 v Brně. Vpravo Kateřina Šedá, autorka průvodce. (FOTO: Jolana Halalová)

Průvodce Kateřiny Šedé Brnox je nominován na Magnesii Literu. Romští aktivisté neskrývají rozčarování

20.3.2017 17:21
O názor na nominaci Brnoxu požádala Romea.cz romskou básnířku a aktivistku Renatu Berkyovou a romského aktivistu Jana Čonku. „Upřímně řečeno, dost mě to zaskočilo,“ říká Berkyová. „Obzvlášť proto, že to, co porota vyzdvihuje, považuji já sama naopak za největší slabiny knihy."
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo