romea - logo
28. září 2016 (středa)
svátek má Václav
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Hrozí českým školám v příštím roce chaos? Stále více odborníků i učitelů začíná pochybovat o přípravě na inkluzi.

16.10.2015 13:01
Ilustrační foto (FOTO: Slovo 21)
Ilustrační foto (FOTO: Slovo 21)

„Zvláštní školy“ budou zrušeny, všechny děti se z nich přesunou do nepřipravených škol „normálních“ - tam budou chybět asistenti pedagoga, pomůcky, učitelé... Zavládne chaos, nespokojení budou učitelé, rodiče i děti. A teprve tehdy snad začnou lidé naslouchat těm, kdo před unáhlenou „inkluzí za každou cenu“ varovali...

To, co ještě nedávno připadalo mnohým zastáncům inkluze jako poplašná zpráva a hysterický scénář obhájců minulých pořádků, začíná alespoň zčásti vypadat jako reálná hrozba. Problém je totiž v tom, že od příštího školního roku sice začíná platit „inkluzivní“ novela školského zákona, ale ministerstvo školství zatím neřeklo téměř nic o tom, jak bude přechod ke společnému vzdělávání vypadat, co bude vyžadovat od ředitelů „zvláštních“ i normálních škol, jakou podporu školy skutečně dostanou, kolik bude k dispozici peněz...

Nezodpovězených otázek je přitom mnoho.

Snad se na tom pracuje

„Novela zákona byla přijata na jaře, je říjen, a stalo se mezitím vůbec něco?“, ptal se včera na diskusi odborníků a učitelů Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin. „Je připravený itinerář přechodu k novému systému, vědí ředitelé škol, co mají dělat?“

Klára Laurenčíková, která nejenom vede odbornou společnost pro inkluzi, ale je dnes i v poradním sboru ministryně školství, odpověděla: „Nevím. Snad se na tom pracuje.“ A dodala: „Je nezbytné vytvořit a vysvětlit mechanismy pro finanční podporu škol. Znovu nastavit poroces diagnostiky dětí. Předat jasné instrukce pro základní školy praktické („zvláštní školy“). Vhodná by samozřejmě byla komunikační kampaň ministerstva směrem ke krajům a obcím, tedy zřizovatelům škol.“

Na doplňující Feřtekovu otázku „kolik bude přechod k inkluzi stát“, Laurenčíková dodává: „O posledním oficiálním čísle představu nemám.“

Snad se na tom pracuje. Ale ani členové poradního sboru ministryně informace nemají. Natož aby je měli ředitelé škol nebo učitelé či odborníci mimo ministerstvo.

Může inkluze fungovat?

K čemu má vlastně od příštího školního roku dojít? „Inkluze“ se díky neustálému opakování a různým interpretacím stává těžko srozumitelným zaklánadlem. Zkusme to zjednodušit: Jde o to, aby se co nejvíc dětí mohlo učit společně a aby školy na začlenění dětí s rozmanitými hendikepy mohly bez problémů získat finanční i odbornou podporu.

Zatím je to tak, že i školy, které chtějí přijímat děti se speciálními potřebami narážejí především na finanční bariéry – asistenty pedagoga, psychology, specialisty nemají z čeho zaplatit. Peníze shánějí z různých grantů a dotací, dohlédnou nejdál do příštího roku a zejména menší školy nemají šanci peníze najít ve vlastním rozpočtu. A některé školy takové děti ani nechtějí.

Ideální zjednodušená představa o inkluzi je tedy ta, že když školy nebudou mít problém peníze získat, zaplatit asisenty, psychology, speciální pedagogy a speciální pomůcky, případně i rozdělit přeplněné třídy, nebudou se inkluzi bránit. A celý proces bude mít šanci konečně se docela rychle rozjet. Jistě, že do hry vstupuje víc faktorů, ale tento základ by skutečně mohl fungovat – školy už dnes myšlenkově na inkluzi připravené se nových možností rády chopí a ty ostatní se budou dostávat pod stále větší tlak, aby to také zkusily.

Jiná věc je, jestli školy vůbec dostanou tu šanci...

Co se vlastně stane?

Jak už řečeno – tuší to možná jen velmi úzký okruh zasvěcených. Ti ostatní se mohou jen domýšlet, jak to celé dopadne. Není například jasné, co se stane se „zvláštními školami“.

Zjednodušeně: Dnes se v nich učí děti podle redukovaných osnov (příloha LMP, tedy pro děti s „lehkou mozkovou poruchou“), ve třídách je jich méně, učí je speciální pedagogové a školy dostávají speciální finanční podporu. Příloha LMP bude ovšem zrušena a ze škol „zvláštních“ se mají stát školy „normální“. Je to sice něco, co si kritici českého školství přejí už desítky let, nicméně i oni jsou dnes v nejistotě, protože nevědí, jak ke změne dojde.

Pokud se totiž ze „zvláštní“ školy stane „normální“ škola, pravděpodobně ztratí dosavadní nadstandardní finanční podporu, speciální pedagogové podle vloni přijatého zákona navíc nemají kvalifikaci na to, aby na normální škole učili třeba matematiku nebo češtinu. Ředitel by měl tedy uvažovat o obměně pedagogického sboru, rychle sehnat nějaké dotace, protože malý počet dětí „školu“ neuživí, nebo přitáhnout nové děti, což není pravděpodobné, protože jeho školu dosud většina rodičů zřejmě nepovažuje za „dobrou adresu“.

Ředitel ale neví, co má nebo bude muset udělat. Ministerstvo mu nic neřeklo. A tak jeho škola možná prostě zkrachuje.

I „normální“ školy řeší obdobné problémy: Kdy bude jasné, jak je to s finanční podporu? Opravdu si budou moci dovolit přijímat hendikepované žáky? Jedna věc je zákon, druhá věc prováděcí vyhláška a konkrétní mechanismy. Jenže, kdy ty budou připravené, školy nevědí.

Začátek příštího roku je na prvního pohled ještě daleko. Zápisy do prvních tříd začínají v lednu.

A stane se něco?

Skepsi a nejistotu na vřerejší diskusi jasně vyjádřili někteří panelisté. Na otázku serveru Romea.cz, zda se podle nich skutečně od příštího roku začne něco podstatně měnit, odpověděla ředitelka pražské základní školy a gymnázia J. Gutha -Jarkovského Jitka Kendíková takto: „Moc si to přeju, ale obávám se, že k tomu nedojde. 1. září nebude přelomové. Dlouho budeme čekat na prováděcí vyhlášku a pak budeme hledat „české cesty“, jak to celé obcházet. Pro ty, co jsou na inkluzi připraveni, se nezmění nic. A ti ostatní zůstanou letargičtí.“

Starosta Žlutic a bývalý ředitel místní základní školy Václav Slavík souhlasil: „Nestane se nic. Bude se masově hledat způsob, jak vyhovět legislativě a zároveň nepřispět k naplnění jejího smyslu. Ale můžeme si za to jedině sami – ten proces je nepřipravený.“

I zastánci inkluze tedy dnes propadají stále hlubší skepsi. Jejich obavy se dají shrnout do dvou základních: Buď nastane chaos nebo se nestane nic.

Těžko říci, která z těch variant je po desítkách let přípravy na inkluzi horší.

Přečteno: 1334x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Inkluzivní vzdělávání



HLAVNÍ ZPRÁVY

Soud začal 26. září 2016 v Praze znovu projednávat případ bývalých členů Dělnické strany a dalších extremistů, kteří jsou viněni z propagace neonacismu. Na snímku zleva jsou obvinění Michaela Dupová, Richard Lang a Petr Fryč. (FOTO: ČTK)

Soud obnovil proces v kauze propagace neonacismu, trvá šest let

26.9.2016 20:57
V obnoveném hlavním líčení dnes před Obvodním soudem pro Prahu 1 stanuli tři z osmi lidí, kteří čelí obžalobě z podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka. Vinu odmítají. V případu jde o podezření z propagace neonacismu, například uskupení Národní odpor (NO), nebo pořádání neonacistických akcí. Hrozí jim tři až osm let vězení. V minulosti soud všech osm lidí zprostil obžaloby, toto rozhodnutí ale bylo zrušeno.
 celý článek

Ian Hancock. (FOTO: Wikimedia Commons)

Profesor Ian Hancock k soutěžím Miss Roma: Naše dívky nepotřebují prodávat svou krásu

26.9.2016 16:40
Finále šestnáctého ročníku soutěže Československá Miss Roma, které se konalo v sobotu 24. září v Hodoníně, vzbudilo mnoho různých reakcí. Vedle komentářů na sociálních sítích se ve svém článku na serveru Romea.cz k soutěžím romské krásy vyjádřil kriticky Petr Uhl. Uveřejňujeme i pohled romského historika a univerzitního profesora žijícího v USA, Iana Hancocka.
 celý článek

Tereza Heková. (FOTO: Jan Mihaliček)

Tereza Heková: Chovám se k lidem tak, jak se oni chovají ke mně

26.9.2016 14:02
Na střední odborné škole v Mostě vystudovala obor Veřejná správa. Dnes se mu věnuje i na vysoké – ve třetím ročníku soukromého CEVRO Institutu. Po studiích by v něm ráda působila i profesně. „Žádným životním mottem se neřídím, chovám se k lidem tak, jak se chovají oni ke mně,“ říká dvaadvacetiletá Tereza Heková.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo