romea - logo
25. května 2022 (středa)
svátek má Viola

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Julius Zajac: 8. duben, Mezinárodní den Romů

10.4.2013 11:56, (ROMEA)

Jak vnímají tento den majoritní obyvatelé? Troufnu si tvrdit, že většina s úsměvem a slovy “on existuje den, kdy ho nemají?“
A jak ho vnímají Cigáni? Taktéž si troufnu tvrdit, že většina z nás o něm vůbec neví. Možná o něm ví romský král, ale já žádného krále nemám, jen prezidenta, kterého jsem nevolil.

A jak bych si takový den představoval já? Jako významný den pro nás Cigány, kde budeme ukazovat celému světu naši kulturu, rodinné zvyky a kuchyni, místo řešení, nebo resp. poukazování na problémy s naší komunitou spojené.
Proč tomu tak není, asi tuší obě strany. Ve většině případů nejsme u majority oblíbení, protože bereme sociální dávky, krademe, jsme hluční, přepadáváme. Na druhé straně Rom jdoucí po ulici se často cítí jako za nepřátelskou linií. Určitě už v tuto chvíli kdo tohle čte, chce říct: “ale za to si můžete sami“.

Dnes jsem četl článek Patrika Bangy, kde se zmiňuje o štědrých sociálních dávkách, ale taky o ubytovnách, kde nejen Cigáni platí vysoké nájmy. Patrik taky píše to, že vina je i na straně systému. Ale i přes tenhle jeho názor u některých lidí nejede vlak, možná, i kdyby napsal cokoli, tak nepojede, mám ten pocit. Lidé reagují často tím, že potkávají obyvatele ubytoven ve značkovém oblečení, a že dělat prostě nechtějí. Možná je to i dobou. Dnešní mladí Češi se ve vysokých procentech také do práce zrovna nehrnou, lepší je internet, počítač a klídek. 

Jaký systém Patrik myslel? Tuhle “demokracii“, kde se kriminalizuje parlament, a korupce je jedna z největších v Evropě? Já tvrdím, že ten systém je špatně nastaven už od dob kdy na toto území Cigáni přišli. Museli mít zvláštní průkazy totožnosti, a když byli chyceni ve městě, Češi jim uřezávali uši.
 Za 2.sv.války jich hodně nahnali do tábora v Letech kde dozorce dělali čeští četníci. 

Nedávno proběhla aféra, kolem amerického spisovatele Paula Polanského a jeho knihy nazvané Bouře, kde spisovatel obviňuje tehdejšího majitele pozemku, na kterém tábor stál pana Schwarzenberga ze zneužívání zajatých Romů jako pracovní sílu pro své soukromé záležitosti. Asi málokdo dokáže říct, zda to tak bylo, pan Polansky asi tohle údajné zlo nedokázal potvrdit, ale slavný rod rovněž ani vyvrátit.

Ale zpět k tomu systému. Stěhování Cigánů na periférie měst, a hlavně na jedno místo jak tomu bylo před lety asi dobrý nápad není. Např.sídliště Chánov se mi jeví jako snaha o vybudování miniaturního Bronxu, prostě naprostá kravina.

Jak tedy řešit romskou otázku? Už vícekrát jsem psal na toto téma, a tvrdím, že jedině vzdělání může zabránit rostoucímu se propadu naší menšiny. Stále dokola to opakuju, ale zřejmě je to potřeba: 
Jasně že záleží na rodičích, jak vychovají své děti. Moji rodiče pracovali celý život, bydleli jsme na sídlišti, kde Cigáni téměř nebydleli. Ale jak k tomu přijde dítě, které se narodí v ghettu, kde rodiče nemají o vzdělání svých dětí zájem,sami nepracují, protože buď nechtějí, nebo neseženou práci právě proto, že jsou tmaví a vzbuzují v majoritní společnosti xenofobní předsudky? Co s tím? Postavíme zdi a řekneme, tady je vaše-naše území, nebo požádáme Grónsko o kousek místa a všichni se tam nuceně odstěhujme? Domluva, spolupráce, smíření a efektivní plány a krůčky, které pomůžou oběma stranám. Romům od bídy, a Čechům od přítěže ve smyslu živení spousty lidí, kriminality atd. Nejsme dva nepřátelské tábory, ale spoluobčané.
To by ovšem museli politici i Cigáni chtít na tom skutečně spolupracovat. Ale dnešní politici jako je pan Schwarzenberg, kolem tohoto tématu jen melou hubou, alespoň se mi to tak jeví.Již zmiňovaný politik v pořadu České televize řekl, že ghetta musí zmizet. Co pro to dělá, vidíme všichni…ale mnohdy o nás Cigánech mluví dobře, a moudře.

Celá politika se mi jeví jako byznys. Určitě nejsem sám, kdo si myslí, že už dávno to není služba občanům, jak by měla být za normální peníze, a že takový stav politiky si v listopadu 1989 nikdo nepředstavoval a nechtěl. Ale to už opět odbočuji.
Kéž by Mezinárodní den Romů byl jako den jiných menšin v ČR. Kde se ukazuje majoritě kultura, tradiční jídlo, kde se členové menšiny cítí jako šťastní cizinci, kteří se chtějí se svými spoluobčany o toto podělit. Schválně píšu cizinci, protože na level rovnocenných spoluobčanů jsme se podle mě ještě nedostali, ačkoliv tu jsme doma a narodili se tu. Nevím jak Vy drazí Romové, ale já se tu někdy cítím jako za nepřátelskou linií. Ne že by mě někdo napadal pro mojí barvu, to se mi díky Bohu ještě nestalo, ale pohledy většiny kolemjdoucích mi jasně naznačují, co si o mně myslí. Tedy pokud na sobě nemám smoking v opeře. A proč se nesbalím a neuteču někam, kde se na mě lidé usmívají? (projel jsem téměř celou Evropu a mám takové zkušenosti) Protože nejsem zbabělec, alespoň doufám.

Ale abych nekončil tak pesimisticky, den Romů se jistě na více místech oslaví krásně, v míru, lásce, dobré náladě i předáním zkušeností, a hlavně kulturním obohacením .
brf, Julius Zajac
Přečteno: 874x
 

Kam dál:

Štítky:  

Mezinárodní den Romů, Systém, Romové, dějiny, Historie



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo