romea - logo
6. dubna 2020 (pondělí)
svátek má Vendula
Loading
rozšířené vyhledávaní

Miroslav Klempár: Konečné rozhodnutí o zápisu dítěte na ZŠ je na jeho rodičích

16.9.2016 12:03
Ilustrační foto (autor: Björn Steinz/Panos, pro Open Society Fundation)
Ilustrační foto (autor: Björn Steinz/Panos, pro Open Society Fundation)

V pozdních padesátých letech v tehdejším komunistickém Československu vláda rozhodla, že jsou Romové odlišní od zbytku společnosti, a proto by měly být vzděláváni odděleně. Toto rasové rozdělování vedlo k dnešnímu dvoustupňovému školskému systému, ve kterém je nabízeno kvalitní vzdělání v běžných školách, ve kterých se vzdělávají neromské děti, zatímco romské děti jsou nadměrně zastoupeny v dřívějších zvláštních školách, ve kterých je nabízeno vzdělání nižší kvality pro děti s lehkým mentálním postižením.

Aby bylo jasno, žádné dítě nepatří do zvláštní školy jakéhokoli druhu v České republice nebo kdekoliv jinde. Každé dítě má právo na kvalitní inkluzivní vzdělávání, kdy jsou všechny děti vzdělávány společně, bez ohledu na jejich rozdíly a všichni z tohoto vzdělávání těží.

Název těchto škol se měnil v průběhu času a asi před deseti lety, byly zvláštní školy přejmenovány na "praktické školy", aby mohla vláda tvrdit, že tyto zvláštní školy zrušila. Ale segregace ve vzdělávání přetrvává, a mechanismy, které to umožňují, jsou poměrně složité. Řeknu vám o tom, jak to funguje v mém rodném městě, Ostravě, třetím největším městě České republiky.

Test zralosti s předem známým výsledkem

Když je dítěti šest let, jde k zápisu do první třídy, kde prochází sérii testů školní zralosti. V kvalitní základní škole například ukážou dítěti obrázek psa, slona, domu a lesa. K těmto obrázkům jim budou klást otázky jako: "které zvíře patří do domu, které patří do lesa? Není slon příliš velký do domu? Už jsi někdy viděl slona v lese?" a podobně.

Měsíc po zápisech romští rodiče obvykle obdrží dopis, který říká, že jejich dcera je "příliš plachá," že jejich syn je "hyperaktivní" nebo že je jejich dítě mentálně postižené a bylo by mu lépe v praktické škole. Někdy je zpráva ještě jednodušší: "Vaše dítě nebylo přijato."

Tato systémová diskriminace má ekonomický aspekt, který přesahuje prosté předsudky. Praktické školy dostávají o 80 procent normativu na žáka více, než ostatní běžné školy. To dává učitelům v praktických školách finanční zájem dostat co nejvíce romských dětí do těchto institucí. Konstantní přísun romských žáků zajišťuje, že si tito učitelé udrží svá lukrativní pracovní místa, která je placena lépe než běžné učitelské místo v běžné základní škole.

Díky tomuto systému je o studium speciální pedagogiky v České republice enormní zájem a ČR  má vysoký podíl speciálních pedagogů, který vyvíjí na vládu silnou politickou lobby. Na druhé straně se učitelé v běžných školách obávají, že přijetí romských žáků na jejich školu povede k tomu, že neromští rodiče odhlásí své děti ze školy, což by mohlo zmenšit třídy, a to by vedlo ke snížení počtu zaměstnanců.

Důležitá je informovanost

Ale existuje cesta ven. Podle školského zákona z roku, testy zralosti při zápisech jsou přípustné, ale nemohou být použity jako důvod odmítnutí zapsat dítě v konkrétní škole. Nakonec je na rodičích, aby rozhodli, na které škole bude zapsáno jejich dítě. Ale hodně romských rodičů si není vědomo tohoto práva a spoléhají se na radu učitele, takže posílají své děti do praktických škol.

Připojil jsem se k organizátorům romských komunit Jolaně Šmarhovyčové a Magdaleně Karvayové a společně jsme se rozhodli zaujmout pragmatický přístup ke změně statu quo. V uplynulých třech letech jsme chodili od dveří ke dveřím a zvali rodiče dětí, které se chystaly k zápisům, na společenské akce, na nichž jsme se snažili vysvětlit, co by měli očekávat ve dnech zápisu. Informovali jsme je o průběhu testů a nacvičovali jsme den zápisu. Stále jsme jim zdůrazňovali, že to jsou oni, kdo rozhoduje, kam bude jejich dítě chodit do školy. Doporučujeme jim, aby své děti zapsali do kvalitní mainstreamové školy a přesvědčovali ostatní rodiče, aby tak učinilí také.

Během posledních dvou let dobrovolníci z řad rodičů vedou kampaně o zápisu do kvalitních škol v místech, kde žijí, a nabízejí podporu rodičům a dětem v době zápisu a monitorování procesu zápisu, aby zaznamenali jakékoliv diskriminační jednání učitelů během testů. Společně jsme vytvořili neformální skupinu romských rodičů, kteří bojují za rovný přístup ke vzdělání vzdělávání, s názvem Awen Amenca (v romštině to znamená „pojďte s Námi“).

Novela zákona je na dohled

Tato mobilizace se vyplatila. V posledních třech letech bylo zapsáno okolo 200 romských dětí do kvalitních běžných škol, z toho první rok 34 a v tomto roce více než stovka. Kromě toho šest tříd v segregovaných školách letos v září neotevře pro nedostatek žáků. A tento měsíc vstoupí v platnost novela školského zákona, která mimo jiné zruší praktické školy jako takové, ale zda to bude mít nějaký významný vliv na segregaci romských dětí, se teprve uvidí. Pouze zrušením speciálního vzdělávacího systému splní česká vláda svou povinnost poskytovat kvalitní inkluzívní vzdělávání pro všechny děti v běžných školách.

Vláda se podílí na do očí bijící diskriminaci, když ti s finančním zájmem udržují systémovou segregaci a tím ohrožují budoucí generace romských dětí.

P.S. Systém segregace Romských dětí není omezen jen na praktické školy, ale stejný škodlivý účinek mají i segregované základní školy, které jsou nezřídka navštěvovány ze 100% romskými dětmi. O tom bude následující článek.

 

 

Miroslav Klempár
Přečteno: 2807x
 

Kam dál:

Štítky:  

Komentář, Inkluzivní vzdělávání, škola, Děti, segregace, Česká republika



HLAVNÍ ZPRÁVY

Nikola Taragoš, programový ředitel Romodrom, o.p.s. v rozhovoru pro ROMEA TV.

videoNikola Taragoš: Snažíme se zabránit zhoršení situace našich klientů, dodáváme jim ochranné pomůcky i základní potraviny

1.4.2020 12:00
Dalším hostem v sérii rozhovorů s osobnostmi, kteří aktivně pomáhají v době nouzového stavu je programový ředitel organizace Romodrom.
 celý článek

Tisková konference k zvládnutí onemocnění COVID-19 v romských lokalitách na Slovensku

videoSlovensko bude testovat Romy v osadách. Nakažení Romové by pak mohli být izolováni ve státních zařízeních

1.4.2020 15:50
Od pátku se na Slovensku spustí testování na onemocnění COVID-19 ve 33 romských osadách. Matovič na tiskové konferenci společně s Peterem Pollákem a novou zmocněnkyní pro romské komunity Andreou Bučkovou představil plán boje s konoravirem v romských lokalitách. Odběry, na které dohlédnou vojáci, budou probíhat od 3. do 9. dubna. O den později, 10. dubna, by už měly být známy výsledky. "To, že jde armáda do osad není demonstrace síly," tvrdí premiér Igor Matovič. Vojenští lékaři podle něj budou s testy pomáhat proto, aby testování nezatížilo civilní zdravotníky. Premiér Igor Matovič chce nakažené Romy z osad umístit do státních zařízení.
 celý článek

V pátek 17. 2. 2017 jednala Rada vlády pro záležitosti romské menšiny poprvé pod vedením ministra pro lidská práva Jana Chvojky (FOTO: Úřad vlády ČR)

Úřad vlády vyzývá k nominaci nových členů do Rady vlády pro záležitosti romské komunity

1.4.2020 11:05
Úřad vlády vyzývá na stránkách kabinetu k nominaci nových členek a členů do Rady vlády pro záležitosti romské menšiny. Rada má v současné době 29 členek a členů, z toho 16 zástupkyň a zástupců státní správy a 13 občanských členek a členů zejména z řad Romů - tři tedy chybí.
 celý článek

www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo