romea - logo
26. srpna 2016 (pátek)
svátek má Luděk
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Neskončí pokus o reformu zase jen přejmenováním škol? Dostanou děti z praktických škol šanci?

23.9.2015 13:30
Ilustrační foto (FOTO: Slovo 21)
Ilustrační foto (FOTO: Slovo 21)

Zmatek, nejasnosti, neutichající výpady kritiků – to jsou zřejmě hlavní charakteristiky současného stavu reformy českého školství. Dalšího pokusu o zrušení „zvláštních“ škol a o inkluzi. Neboli toho, co jedni vítají jako otevření škol a zastavení diskriminace znevýhodněných dětí, zatímco druzí v tom vidí hrozbu pro celý školský systém, který na inkluzi nemá dost peněz ani lidí. Svědčí o tom včerejší polemika v médiích, k níž se vyjádřila i ministryně Kateřina Valachová.

Budou se školy rušit?

Mladá Fronta DNES nejprve přinesla text na hranici šíření poplašné zprávy o tom, že praktické školy (bývalé zvláštní školy) budou zrušeny a že jejich žáci zamíří do „normálních“ škol, které na to ovšem absolutně nejsou a nebudou připraveny.

Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin vzápětí na webu Respektu vysvětlil, že školy se rušit nebudou a že reforma spočívá v jejich postupné proměně. Ta že ovšem nebude jednoduchá a k problémům patří i to, že ministerstvo ani ředitele škol, natož veřejnost neinformuje o svém plánu, jak změnu konkrétně provede či podpoří.

Tiskové oddělení ministerstva školství na otázky serveru Romea.cz, jak to tedy je, neodpovědělo, jen poslalo záznam tiskové konference ministryně, kde se k tématu vyjadřovala. A Kateřina Valachová později poskytla vyjádření agentuře ČTK – školy se rušit nebudou. Jak bude postupovat jejich přeměna ale nevysvětlila.

V souvislosti se současnou reformou se tak ale naléhavě objevuje otázka, zda vše nedopadne podobně jako v roce 2005, kdy ministerstvo školství triumfálně zrušilo zvláštní školy, ale fakticky došlo vlastně k jen k tomu, že se školy přejmenovaly na „praktické“.

Změní se „zvláštní“ školy?

České školství se dlouhodobě potýká s na evorpské poměry mimořádně vysokým počtem dětí zařazených do “zvláštních“ škol. Podle domácích i zahraničních kritiků jsou tyto děti – respektive velká část těchto dětí - neodůvodněně vyřazeny z hlavního vzdělávacího proudu, čili „normální“ školy. Pozornost kritiků vzbuzuje dlouhodobě i to, že do těchto škol chodí vysoké procento romských dětí – tvoří asi třetinu žáků „zvláštních“ škol.

Ve „zvláštních“ školách se učí jinak, než ve školách „normálních“, učivo je redukované na základě předpokladu, že žáci trpí lehkou mentální poruchou (LMP). Absolventi „zvláštních škol“ mají minimální šanci na studium na střední škole i získání slušného, nebo vůbec nějakého zaměstnání. Ostatně: množství romských dětí, které český poradenský a školský systém zařazuje do této diagnózy naprosto neodpovídá průměru „normálních“ lidí, násobně ho převyšuje a český systém je tak oprávněně podezřelý z rasové diskriminace.

A co se tedy nyní stane? Pokud nemají pravdu bojovníci proti inkluzi a šiřitelé poplašných zpráv a tisíce dětí ze „zvláštních“ škol nezamíří do škol normálních, zůstanou tedy ve stejných školách a se stejnými učiteli? A je pak uvěřitelné, že se něco změní? Není pravděpodobnější, že se jen úředně přejmenuje učební plán, oficiálně se odstraní „příloha pro LMP“ a pojede se dál? Podobně jako když se před deseti lety změnilo slovo „zvláštní“ na „praktické“?

Problém je totiž v tom, že ty školy jsou pro řadu rodičů prostě „špatná adresa“. Je představitelné, že na reformovanou „zvláštní“ školu povedou „bílí“, „normální“ rodiče své děti k zápisu? Jak dlouho bude trvat než se „zvláštní“ školy této pověsti zbaví? A může se to vůbec povést?

Změní se něco?

Podle Tomáše Feřteka je riziko, že se některé „zvláštní“ školy v principu nezmění zcela reálné. Jinou cestu k reformě přesto nevidí. „Ten základní plán na inkluzi je v pořádku a není realistická představa, že by se tisíce dětí přemístily do „normálních“ škol. Ty prostě nejsou nafukovací,“ vysvětluje Feřtek. „Nicméně některé „zvláštní“ školy se na změnu už samy začaly připravovat, snaží se přitahovat „normální“ děti, chovat se jako „normální“ škola. Ke změně nedojde z roku na rok, ale v delší perspektivě je možná. A důležité je samozřejmě i to, že reforma usnandní nástup na „normální“ školu dětem, které dosud skoro automaticky směřovaly do škol „zvláštních“.“

Přijmout dítě s diagnózou LMP nebo prostě dítě se „speciálními vzdělávacími potřebami“ byl totiž pro ředitele „normální“ školy dosud značný problém. Byla to jednak otázka financí – na asistenta, na pomůcky, jednak otázka učebního plánu, který byl jiný než pro ostatní děti a vyžadoval individuální péči. „Nebude to tedy tak, že by děti ze „zvláštních“ škol náhle zaplavily ostatní školy, ale bude jich tam postupně přibývat. Už tu nebude fungovat ten jednosměrný transport do předem připravených lavic,“ dodává Feřtek.

Feřtek zdůrazňuje, že je iluze přemýšlet o českém školském systému jako nějakém jednotném celku – jednotlivé školy se od sebe výrazně odlišují a budou se pravděpodobně jinak stavět i vůči reformě. „Některé se změní, některé se otevřou, jiné se budou snažit zabetonovat, s dalšími bude možné diskutovat a přesvědčit je,“ popisuje Feřtek. „Ale tak to prostě je. Jiná cesta ke změně není.“

Za velký problém ovšem Feřtek považuje, že ministerstvo zatím nepředstavilo jasný plán, jak vše bude probíhat. „Ředitelům „zvláštních“ škol se nedivím, že jsou nervózní,“ říká. „Oni vážně nevědí, co se bude dít. Nevědí, zda budou muset najímat nové učitele, zda budou moci zaměstnávat ty stávající, kteří jsou speciální pedagogové, ale nemají třeba kvalifikaci na jednotlivé předměty podle „normálních“ osnov. Nyní je zásadní, aby ministerstvo co nejdříve přišlo s jasným a srozumitelným plánem.“

Zdá se tedy, že realistické očekávání je, že pokud ministerstvo reformu nezabrzdí, pokud ji bude schopno organizačně zvládnout a podpořit, pak je šance, že se některé školy opravdu začnou měnit. A že dětí v „normálních“ školách opravdu bude postupně přibývat. Žádný velký skok, žádná „šoková terapie“, i tak něco podstatně jiného než reforma/nereforma z roku 2005.

Uvidíme.

Přečteno: 1203x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Inkluzivní vzdělávání



HLAVNÍ ZPRÁVY

V Liberci proběhl 20. 8. 2016 Festival národnostních menšin (FOTO: Jan Čonka, Romea.cz)

FOTOGALERIE: Festival národnostních menšin v Liberci

22.8.2016 15:04
Skoro tisícovka návštěvníků roztančila v sobotu Kulturní dům v Liberci, kde se konal již pátý ročník tradičního hudebního festivalu národnostních menšin. Festival je největší a zároveň tohoto druhu ojedinělá akce v Libereckém kraji. Hlavní myšlenkou této události je podpora v oblasti romské integrace prostřednictvím poznání romské kultury. V programu vystoupily taneční, pěvecké a hudební soubory nejen z Libereckého kraje, ale i spřátelené soubory z ostatních krajů.
 celý článek

Imaginární invazi takzvaného Islámského státu do České republiky sehráli 21. srpna odpoledne v Praze přívrženci bojovníka proti islámu Martina Konvičky. (FOTO: ČTK)

Nedělní Konvičkovu akci šetří policie jako výtržnictví. Podle primátorky Krnáčové měl být akce zakázána

22.8.2016 13:44, (AKTUALIZOVÁNO 14:45)
Nedělní akci Iniciativy Martina Konvičky, jejíž příznivci přijeli na Staroměstské náměstí převlečeni za teroristy a stříleli z maket zbraní, vyšetřuje policie jako možné výtržnictví. Obviněn zatím nebyl nikdo. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) měl magistrát ale akci zakázat, považuje to za selhání jeho úředníků a chce vyvodit personální důsledky. Úřad ale tvrdí, že sice věděl, že na shromáždění přijedou herci-vojáci, neznal ale podrobnosti, nemohl ho tedy zakázat.
 celý článek

Vladimír Foist (FOTO: Repro Česká televize)

Vladimír Foist: Vzdělávání není jen o dovednostech, důležité jsou i mezilidské vztahy

22.8.2016 12:37
Podle Vladimíra Foista, bývalého ředitele inkluzivní školy v Poběžovicích a nynějšího odborníka na vzdělávání Agentury pro sociální začleňování, je zavádění inkluzivních opatření plynulý proces. Vyjádřil se tak v rozhovoru pro týdeník Respekt k příčinám malého zájmu rodičů žáků o zařazení do běžné školy místo praktické.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo