romea - logo
1. června 2020 (pondělí)
svátek má Laura
Loading
rozšířené vyhledávaní

Rasismus jako vedlejší produkt bulváru, hloupost jako jeho základ

2.4.2015 11:54
Který titulek je fikce? (Koláž: Antifa.cz)
Který titulek je fikce? (Koláž: Antifa.cz)

„Věděl jsem, že je to herečka z filmu Cesta ven. To pro mě byla záruka jisté serióznosti. Říkal jsem si, že není možné házet všechny Romy do jednoho pytle,“ říká majitel bytu, jemuž údajně Klaudie Dudová dluží na nájemném přibližně 25 tisíc.

A to je také hlavní myšlenka včerejšího článku MF DNES a serveru iDNES.cz: Pozor – Romové prostě do jednoho pytle patří. Žádné záruky tady nejsou. Byty jim pronajímat nelze.

Roma by ubytovala snad jen Šabatová

Je to i rázná odpověď ombudsmance Šabatové, která opakovaně kritizuje diskriminaci Romů v Česku a v posledních dnech se znovu přihlásila ke kritice realitních kanceláří a majitelů domů, kteří odmítají pronajímat byty Romům. Na její hlavu se snesla vlna kritiky: Chce omezovat vlastnická práva, využívá provokatéry, funguje jako „orgán státního teroru proti jednotlivým občanům“

No, a tady to má, „pravdoláskařka“: Ani herečka není zárukou. Ani to, že „vlastně ani nepůsobí jako Romka“, jak Dudovou v úvodu rozhovoru nedávno charakterizoval server novinky.cz

Je to prostě marná práce: Může mít úspěch, dokonce ve filmu si může zahrát, může si vydělat nějaké peníze, dokonce může mást i vzhledem, ale co si budeme namlouvat – Rom zůstane Romem. A pouštět si ho do bytu je prostě příliš velké riziko.

Bulvár je bulvár – nic míň, nic víc

MF DNES a iDNES.cz tedy včera použily klasickou metodu manipulativního rasistického zobrazování Romů – prostřednictvím citace, proti které se nepostaví žádný protinázor. Nicméně: Myslím, že jejich článek je přesto především bulvární, nikoli rasistický.

Souhlasím s námitkami, že o „české“ hvězdě, zvlášť dosud málo známé, rychle vystoupající k úspěchu, mladé, navíc atraktivní ženě... by bulvár podobný článek napsal také. A i o hvězdě třeba kanadské nebo polské. Možná ne na titulní stránce, ale možná ano. Souhlasím i s další námitkou těch, kteří odmítají kritiku včerejších článků o Klaudii Dudové - že celebrita prostě musí být na zájem bulváru připravena. Musí si zvyknout. Patří to k její profesi.

Rasismus včerejší MF DNES a iDNES.cz je jen přidanou hodnotou, bonusem k bulvárnímu obsahu. Respektive jeho posílením podle základů učení dnes už klasika českého bulváru Pavla Novotného, který tvrdí, že slovo Rom v titulku zaručeně zvyšuje čtenost, až o čtvtinu.

Má smysl se ale bulvárem zabývat? Proč na něj vůbec reagovat? Má to ještě stále smysl v případě MF Dnes, která si hraje na „nejčtenější seriózní noviny“ na našem mediálním trhu. A které to stále ještě nemalá skupina čtenářů věří.

Má tedy smysl při této příležitosti říci znovu: MF DNES (a iDNES.cz) je bulvár. A s plíživou bulvarizací se potýká už třináct let. Rozumný čtenář, jemuž jde o „seriózní informace“ by je neměl brát příliš vážně, i když to samozřejmě neplatí o všech informacích a materiálech, které přinášejí.

MF Dnes jako decimovaná česká elita

Základní přístup bulváru vnesl do českých „seriózních“ mainstreamových médií Vladimír Železný první ředitel TV Nova a její spoluzakladatel. Původní velkolepý záměr na vybudování televize plné dokumentů, osvěty, filmů apod. velice brzy proměnil na televizi, která „přináší divákům to, co chtějí“. Základním předpokladem tady přitom bylo, že diváci chtějí spíše nenáročnou, odpočinkovou, „rychlou“ zábavu, mix celebrit, telenovel, krásných mladých lidí, černé kroniky a thrillerů...

Fungovalo to – Nova měla nejvyšší sledovanost a Železnému se úspěšně dařilo stlačovat stále níž a níž laťku toho, co „diváci chtějí“.

Ještě v roce 2002 opravdu relativně „seriosní“ MF DNES prožívala krizi odbytu. Čtenáři totiž „chtěli“ spíše to, co nabízel bulvár, především deník Blesk. „Seriózní“ list přišel zachránit nový šéfredaktor Pavel Šafr. A odvedl práci srovnatelnou s odkazem Vladimíra Železného: Začal budovat novou MF DNES založenou na tom, „co čtenáři chtějí“ a bulvarizace byla nastartována.

MF DNES zažila první masový exodus novinářů – část z nich odešla do Hospodářských novin, část později založila zpravodajský server Aktuálně.cz. Jeden kolega tehdy říkal: „Tohle je typická plíživá bulvarizace. Tak je třeba odejít rychle. Nebo se jednoho probudíš v bulváru a už si toho ani nevšimneš.“ (Autor těchto řádek odešl do týdeníku Reflex – ano, přiznávám, můj pohled na Pavla Šafra není nezaujatý. O pět let později se navíc Šafr stal šéfredaktorem Reflexu, odkud jsem před ním uprchl znovu.)

Samozřejmě netvrdím, že v MF DNES a na iDNES nezůstali žádní kvalitní novináři, že někteří noví mladí kvalitní nepřišli, nicméně odliv zkušených redaktorů ze „staré školy“ nemohl list nepocítit. Nedávno přitom zažil druhou vlnu „emigrace“ - poté co další část zkušených a kvalitních redaktorů odmítla pracovat pod novým vlastníkem – Andrejem Babišem.

Na vedoucí místa v redakci i celé mediální skupině naopak přišli lidi už z pokročile zbulvarizovaných médií. Jaroslav Plesl, který předtím spolupracoval se Šafrem v Reflexu a pak vedl zbulvarizovaný Týden, je šéfredaktorem. František Nachtigall, který vedl Týden a předtím bulvární deník Aha!, řídí všechny magazínové přílohy. Slovenskou pobočku Babišovy mediální skupiny vede zase bývalý šéfredaktor Blesku Vladimír Mužík.

Co čtenáři chtějí?

Mediální scéna se od zahájení „šafrizace“ médií v Česku samozřejmě výrazně změnila díky mnohem mohutnějšímu nástupu online médií a rozmanitých sociálních sítí. Tlak na rychlost a jednoduchost je ještě mnohem vyšší. A zdá se, že návrat zpět k pojetí „serióznějšímu“, náročnějšímu, přinášejícímu kontext, analýzu, a tedy texty výrazně delší než zpráva na Twitteru není možný.

Čtenáři (a diváci a posluchači) prostě chtějí informace rychlé a zábavné. Znamená to, že více či méně tvrdý bulvár neodvratně vítězí napříč médii? Nejsem v této otázce idealista, spíše skeptik a odpovídám tedy: Ano, postupně vítězí.

Nicméně to ještě stále neznamená, že novináři musejí ztratit všechny etické zábrany. A neznamená to ani, že nemá smysl hledat a vytvářet „ostrůvky pozitivní deviace“, čili média, která se budou snažit na přinášení kontextu a analýzy a poctivosti nerezignovat.

Rozhodně totiž neplatí, že všichni čtenáři, diváci, posluchači... odpovídají tomu, jak si je představuje nebo konstruuje Vladimír Železný, Pavel Šafr, Jaroslav Plesl nebo František Nachtigall.

Přečteno: 1459x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Média, Cesta ven, Diskriminace, Ombudsmanka



HLAVNÍ ZPRÁVY

Michal Gábor (FOTO: Archiv)

„U maturity jsem selhal. Se školou jsem chtěl skončit. Nakonec jsem našel motivaci,” říká romský stipendista

28.5.2020 16:20
„Jednou se ve třídě někomu něco ztratilo, nevím už, jestli šlo o peněženku, telefon nebo o jinou cennost. Učitelka řekla, že se všem žákům prohledají tašky. Jedno z dětí ukázalo na mě: „To určitě ukradl ten cigán“. Otevřel jsem tašku – a peněženka tam byla! Někdo mi ji tam podstrčil. Byla to hrozná situace, jak tohle máte vysvětlit?“ vypráví dvacetiletý Michal Gábor, mladý romský student druhého ročníku Fyzické geografie a geoekologie na Ostravské univerzitě, s jakými překážkami se musel na počátku své cesty za vzděláním potýkat.
 celý článek

Marek Horváth, jeden z organizátorů benefičního koncertu na podporu stipendia Václava Havla. (FOTO: Anglické gymnázium v Praze, Ivan Bárta)

videoMarek Horváth v Desetiminutovce plus ROMEA TV: Vzdělání je pro mě zásadní věc

27.5.2020 12:42
Dalším hostem naší Desetiminutovky je Marek Horváth, absolvent Anglického gymnázia v Praze. Na soukromé škole mohl studovat také díky stipendiu Václava Havla. V současné době pracuje v Agentuře pro sociální začleňování, baví ho historie, poznávání nových kultur a náboženství. Proč se Marek rozhodl pro Anglické gymnázium? Jaké je studium na Prague Collage? Jakou podporu může gymnázium nabídnout a jak? Co Marka motivuje ke studiu? To vše v Desetiminutovce Richarda Samka na ROMEA TV.
 celý článek

Vepřín v místě bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku (FOTO: Muzeum romské kultury)

O podobě památníku romského holokaustu v Letech je rozhodnuto. Porota vítěze vybrala ze sedmi finalistů, veřejnosti ho představí 9. června

28.5.2020 9:27
O podobě památníku romského holokaustu v Letech u Písku je rozhodnuto. Zástupci Muzea romské kultury v Brně, které chce památník postavit, veřejnosti představí vítězný návrh v úterý 9. června v Nosticově paláci v Praze. Porota vítěze vybrala ze sedmi finalistů. Muzeum chce památník otevřít v roce 2023.
 celý článek

 
www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo