romea - logo
24. května 2019 (pátek)
svátek má Jana
Loading
rozšířené vyhledávaní

Romům ve studiu nikdo nebrání? Podlehl předseda Help Roma lobby škol a učitelů nebo jen zešílel?

29.4.2016 20:10
Ilustrační FOTO: Amnesty International ČR
Ilustrační FOTO: Amnesty International ČR

Internetový portál Blesk.cz, si v rámci své kampaně, která má zabránit likvidaci škol se speciálním vzděláváním a vrácení přílohy LMP (lehké mentální postižení) k rámcovému vzdělávacímu programu, vybral a oslovil Roma, zřejmě absolventa zvláštní školy, krajského předsedu Romské demokratické strany v Rokycanech a předsedu Help Roma Andreja Lučku, který mimo jiné uvedl, že „Svoji praktickou a speciální školu bude bránit za každou cenu, třeba, vidlemi“. Zároveň striktně odmítá inkluzivní vzdělávání na základních školách a zapojení více romských dětí do hlavního vzdělávacího proudu, možná z důvodu, že jeho vlastní dcera sama navštěvuje zvláštní školu. Jsou tato jeho vyjádření ovlivněna lobby škol a učitelů nebo spíše pramenící z jeho ostudy a jeho selhání jako rodiče?

Současná legislativa umožňuje zařazování i zdravých dětí do škol se speciálními potřebami

Podle § 16 Školského zákona dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním. To umožňuje zařazování i zdravých dětí do škol se speciálními potřebami. K zařazení je zapotřebí písemné doporučení školského poradenského zařízení, informovaný souhlas rodiče a rozhodnutí ředitele o přijetí žáka ke vzdělání ve speciální škole, příp. ke vzdělávání podle upraveného vzdělávacího programu. V podstatě je to však tlak dvou institucí na rodiče, kterých jediným hendikepem v rámci společnost je, že žijí v nižších sociálních poměrech, z důvodu sociálního znevýhodnění.

Zájem dítěte musí být prvořadý!

Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, ať už uskutečňované veřejnými nebo soukromými zařízeními sociální péče, správními nebo zákonodárnými orgány (čl. 3 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte). Výbor OSN pro práva dítěte uvedl, že při poskytování vzdělání je třeba respektovat, že v centru vzdělávání vždy má být dítě samotné. Cílem vzdělávacích systémů tak má být snaha o rozvoj individuálních schopností dětí, s vědomím toho, že každé dítě má vlastní edukační potřeby.

Výchova dítěte má směřovat k všestrannému rozvoji osobnosti dítěte, jeho nadání, rozumových a fyzických schopností v co nejširším objemu. Tohoto cíle lze dosáhnout pouze inkluzivním vzděláváním, tedy umožnit všem žákům společné vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu s přihlédnutím k jejich vzdělávacím potřebám bez jakékoli diskriminace.

Vzdělávání romských dětí se v Česku prodražuje

Výzkum veřejného ochránce práv k otázce etnického složení žáků bývalých zvláštních škol z roku 2012 se zaměřil na 67 vylosovaných škol, z něhož vyplynulo, že téměř 35% z 3954 žáků bylo identifikováno jako příslušníků romského etnika. Pokud v ČR žije cca 150 – 300 tisíc Romů a celkový počet obyvatel je podle nejnovějšího sčítání lidu 10 562 214, je zastoupení Romů v ČR cca 1,4 – 2,8 %. Obdobný poměr bychom tedy měli najít v navštívených školách. Procentuální podíl však byl 35 %. Takové procento by bylo možné zdůvodnit buď mnohonásobně častějším výskytem mentálního postižení Romů ve srovnání s majoritou, nebo pochybením některých orgánů zapojených do procesu rozhodování o zařazení žáků (uvádí ochránce práv).

V ČR je pro rok 2015 republikový normativ na jednoho žáka ve věku 6 - 14 let ročně 50 423 Kč. Žákům, kteří navštěvují školy s jinými vzdělávacími potřebami (např. Speciální školy) je k základnímu normativu připočten příplatek. V Karlovarském kraji v roce 2014 činila výše příplatku k normativu na žáka s lehkým mentálním postižením v individuální integraci a speciální škole či třídě 0,9 násobku základního normativu (95803,7 Kč) pro daný druh školy (MŠ, první stupeň ZŠ atd.). V případě těžkého tělesného postižení činil příplatek 2,0 násobku základního normativu ve speciální škole či třídě, v případě individuální integrace byl násobek stanoven na 1,5. V Libereckém kraji byl ve stejném roce příplatek na žáka nevidomého ve speciální škole či třídě 2,0 násobku normativu, v individuální integraci pak 1,5. O polovinu nižší byl v roce 2014 v Libereckém kraji příplatek k normativu na žáka s mentálním postižením v běžné škole (0, 365) než ve speciální škole či třídě (0,73). V Moravskoslezském kraji činil příplatek na žáka s těžkým zrakovým, sluchovým, mentálním postižením a autismem ve speciální škole a třídě 2,5 násobku normativu, v individuální integraci 1,5 násobku normativu.

Pro školy, jak je z výše uvedeného zřejmé, je mít co nejvíce „postižených“ žáků docela dobrý byznys.

Vzděláváním romských dětí v hlavním proudu by společnost ušetřila miliardy korun

Podle Světová banky je jednoznačně nejlepší řešení okamžitá investice do vzdělávání Romů. Lépe vzdělaný Rom může očekávat o 110 procent vyšší finanční ohodnocení, a tedy odvede více do státní kasy. Pouze 43 procent Romů v produktivním věku je zaměstnaných. Průměrný čistý měsíční příjem zaměstnaného Roma v ČR je o 58 procent nižší než u většinové populace i z důvodu neplnohodnotného vzdělání, což z nich dělá sociálně odkázané jedince pobírajících např. doplatek na bydlení. Nižší sociální postavení rovněž vytváří podmínky pro kriminalitu a snižuje bezpečnost v společnosti.

Romové chovejte se k dětem zodpovědně! (Ne tak, jako pan Lučka)

Žádná společnost by na tom nebyla sociálně lépe, kdyby byla, tak jako romská menšina, po generace vzdělávána ve zvláštních školách. Přitom musí být každému jasné, že absolventi těchto škol, končí ve většině na Úřadu práce a ocitají se v sociální pasti. Vzdělání je přitom velice důležité nejenom z ekonomického hlediska, ale také z hlediska udržení a rozvoje tradičních romských kulturních hodnot, které i majorita obdivovala.

Romové, vzdělání vašich dětí je naše lepší budoucnost.

Názory uveřejněné v rubrice KOMENTÁŘE nemusí vyjadřovat stanoviska a názory redakce serveru Romea.cz, Romano voďi nebo ROMEA, o.p.s.
Členové romských organizací o.s.Forum CZ z.s. a Výbor pro odškodnění romského holocaustu ČR, z.s.
Přečteno: 2579x
 

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Inkluzivní vzdělávání, Média, Romská demokratická strana



HLAVNÍ ZPRÁVY

Miroslav Rusenko (vlevo) a Peter Pollák

videoRozhovor s romskými kandidáty do eurovoleb: Miroslav Rusenko (ČR), Peter Pollák (SK)

22.5.2019 18:35
Dalšími hosty Patrika Bangy v rozhovoru budou tentokrát dva kandidáti do Evropského parlamentu.
 celý článek

Josef Mlejnek jr. a Fedor Gál (FOTO: archiv Josefa Mlejnka, Pavol Frešo, Wikimedia Commons)

Vrtěti psem před volbami. Josef Mlejnek a Fedor Gál o předvolebních manipulacích

22.5.2019 16:48
Na to, jak se „tahá za drátky“ před volbami do Evropského parlamentu, jsme se zeptali politologa Josefa Mlejnka a sociologa Fedora Gála.
 celý článek

Předseda Senátu Parlamentu ČR Jaroslav Kubera během Terezínské tryzny 19. 5. 2019 (FOTO: repro Česká televize)

Kritika projevu Kubery v Terezíně sílí. Zneuctil jste památku obětí holokaustu, rezignujte na svou ústavní funkci, žádají potomci odbojáře

22.5.2019 12:32
Část senátorů z klubů STAN, KDU-ČSL a Senátor 21 se distancovala od výroku předsedy horní komory Jaroslava Kubery (ODS), že totalita může být zahalena do prosazování politické korektnosti nebo multikulturalismu. Senátoři, mezi nimiž jsou Kuberův vyzyvatel v boji o křeslo šéfa Senátu Václav Hampl nebo bývalí prezidentští kandidáti Jiří Drahoš a Marek Hilšer, tato slova pronesená při nedělním pietním aktu v Terezíně označili za neuctivá, nemístná a nedůstojná. Kubera na dotaz ČTK uvedl, že nikoho nechtěl urazit, že chtěl varovat před nesnášenlivostí.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo