romea - logo
29. března 2020 (neděle)
svátek má Taťána
Loading
rozšířené vyhledávaní

Integrace prostřednictvím umění a kultury – ukázat dětem cestu

Praha, 21.6.2013 12:14, (ROMANO VOĎI)
Závěrečný workshop projektu Romský mentor se konal v pražském Divadle v Korunní (FOTO: ROMEA)
Závěrečný workshop projektu Romský mentor se konal v pražském Divadle v Korunní (FOTO: ROMEA)

Konec projektu Romský mentor?

Projekt Romský mentor přinesla do České republiky organizace Open Society Foundations (OSF) v rámci Programu umění a kultura Budapešť. Občanské sdružení ROMEA ho u nás realizuje od roku 2011, úspěšně probíhá také v Bulharsku, Maďarsku, Makedonii a na Slovensku.

„Jeho hlavním cílem je přispět k integraci znevýhodněných dětí prostřednictvím realizace volnočasových aktivit z oblasti umění a kultury na školách,“ přibližuje koordinátorka Iva Hlaváčková.

Jak projekt v praxi funguje? V průběhu školního roku se pravidelně schází romský mentor se skupinou dětí ve škole, prostorách neziskových organizací, nízkoprahových zařízení nebo třeba charity.
Mentor je respektovaný romský profesionál – umělec. Pod jeho vedením se děti věnují některé z uměleckých oblastí, podle konkrétního zaměření svého mentora. S každým mentorem spolupracuje pedagog – tvoří tak dohromady pro práci s dětmi tým. Oba procházejí pravidelnými metodologickými školeními nadnárodní organizace Pressley Ridge. Jednou z hlavních metod, na kterou se pak v projektu zaměřují, je zkušenostní učení.
Děti tak mohou nahlédnout třeba do světa módního návrhářství a designu, věnovat se baletní choreografii, nahrát vlastní skladbu v profesionálním studiu nebo uspořádat výstavu vlastních výtvarných děl.
Zdaleka ale nejde jen o výtvarné nebo hudební „kroužky“ – všechna setkání jsou sestavena jako ucelený program s mnoha navazujícími aktivitami. Kromě svého hlavního zaměření se děti dostanou i k činnostem z jiných uměleckých oborů, jezdí na rozmanité exkurze. Program rovněž posiluje vzájemné poznání romské a neromské kultury. Je otevřen smíšeným skupinám dětí, čímž pomáhá zvyšovat vzájemné porozumění a toleranci, přispívá k integraci dětí na školách.
Smyslem setkávání je vytvoření otevřené atmosféry, podněcující osobnostní rozvoj dětí, skupinovou spolupráci, sociální kompetence, vznik přátelských vazeb mezi romskými a neromskými dětmi. Posiluje také identitu romských dětí díky poznávání romské kultury a historie.
Jedním z nejzásadnějších motivů je však to, že romský mentor je pro „své“ děti ve skupině pozitivním vzorem a inspirací – mají díky němu možnost poznat zblízka úspěšného Roma, který se díky svému snažení stal respektovanou osobností – profesionálem ve svém oboru.
Nejde však o to, aby každý, kdo má ve své skupině mentora - hudebníka, musel chtít zpívat nebo se stát muzikantem. Mentoři dětem ukazují cestu – „je jen na tobě, čím se chceš stát, co si vybereš. Chce to hodně snahy a práce, ale dokážeš to i ty.“

Sto třicet šest setkání s dětmi

V prvním ročníku – ve školním roce 2011/2012 se do projektu zapojilo 13 učitelů z různých subjektů (škol, neziskovek apod.) a 9 romských umělců z různých krajů České republiky: žurnalista Patrik Banga, žurnalista a moderátor Martin Grinvalský, akademická malířka Laďa Gažiová, módní návrhář Pavel Berky, zpěvačka Pavlína Matiová, hudebníci Kristián Drapák a Ivan Kandráč, spisovatel Michal Šamko a všestranně muzikálně nadaná Marcela Surmajová.

Celkem se uskutečnilo 136 setkání dětí a romských mentorů. Vyvrcholením celoročního snažení bylo společné vystoupení v Praze. Ve čtvrtek, 14. června, se všichni účastníci sešli v Kulturním domě Kyje a každá skupina předvedla divákům ukázku ze své tvorby. Kromě toho ale jednotlivé skupiny vystupovaly i při dalších příležitostech – například Ivan Kandráč zahrál se svými muzikanty seniorům v hospicu ve Valašském Meziříčí a mladí herci Marcely Surmajové vystoupili na Festiválku malého umění v Rumburku.   

„Snažíme se a jsme rádi, že se daří vybrat pro děti a mládež takové osobnosti z řad Romů, které dosáhly celospolečenského uznání v některé z oblasti umění, současně se netají i v dnešní - z tohoto ohledu nelehké době - se svojí romskou identitou a mohou tak být inspirací mládeži nejen romské, ale i té ne romské. Projekt totiž pracuje se smíšenými skupinami dětí a mládeže. Doufáme, že vyroste v budoucnu více návrhářů jako je do „mentora“ zapojený a cenami ověnčený Pavel Berky nebo akademická malířka Laďislava Gažiová, která získala rovněž řadu ocenění, například Cenu kritiky za malbu a řada dalších, kterým patří velký dík“, řekla předsedkyně sdružení ROMEA Jarmila Balážová.

Jedeme dál?

Druhý ročník Romského mentora odstartoval nečekaně až v lednu 2013. Od léta, kdy OSF pracovalo na celkové evaluaci projektu ve všech zemích, se díky složitému administrativnímu procesu stále posouval termín zahájení realizace z maďarské strany. ROMEA měla připravený staronový tým mentorů a pedagogů, ale musela vyčkávat na oficiální pokyn z Budapeště.

Osm subjektů a osm romských mentorů ve složení Pavlína Matiová, Pavel Berky, Laďa Gažiová, Marcela Surmajová, Ivan Kandráč a tři „nováčci“ – mladá, talentovaná baletka Bibiany Poláková, překladatelka a spisovatelka Eva Danišová, a raper a kickboxer Lukrecius Chang, tak většinou zahájili setkávání se svými skupinami až po Novém roce. Přestože celková doba realizace se zpožděním o několik měsíců zkrátila, počet setkání se nezměnil – častější setkávání mentorů s dětmi bylo naopak přínosné.

Poslední lednový víkend, na úvodním školení mentorů a pedagogů v Kralupech nad Vltavou za účasti zástupkyň obou organizací – Moniky Rózy (Pressley Ridge) a Eniko Garai (OSF), však přinesl nečekanou zprávu. Program Art and Culture (Umění a kultura), v jehož rámci OSF projekt Romský mentor financovalo, končí.

Přestože ROMEA od té chvíle hledá nové možnosti a zdroje financování, je zatím další pokračování projektu nejisté. Po zakončení letošního školního roku 14. června společným workshopem všech skupin, mentorů i pedagogů v pražském Divadle v Korunní, nezbývá než nepolevovat ve snaze a doufat, že se financování na další školní rok sehnat podaří.  


Čtenářům Romano Voďi proto na následujících stránkách přinášíme Speciál o projektu Romský mentor – představení všech mentorů, rozhovor s koordinátorkou Ivou Hlaváčkovou a obrazovou reportáž.


Povolání: romský mentor

Eva Danišová, spisovatelka (Česká Třebová)


Prozaička, překladatelka. Publikovat začala v 90. letech v časopisech Amaro lav a Romano kurko. K dalšímu psaní ji však dovedla až účast v literární soutěži pro romsky píšící autory „Cena Mileny Hübschmannové“ v roce 2007. Povídka Pal miro papus (O mém dědečkovi) byla otištěna v roce 2008 romistickým sborníkem Romano džaniben. V současné době spolupracuje například s nakladatelstvím romské literatury KHER.

S dětmi se Eva schází v prostorách Základní školy praktické v České Třebové. Jedním z hlavních témat literatura a divadlo, věnují se však i dalším oblastem – zpěvu, tanci nebo výtvarným aktivitám. Za školu se projektu účastní Gabriel Oláh, asistent pedagoga.

Pavlína Matiová, zpěvačka (Slaný)

Absolventka Střední pedagogické školy Johana Heinricha Pestalozziho v Litoměřicích a Mezinárodní konzervatoře Praha v oboru zpěv je první romskou zpěvačkou, která vystoupila v Rudolfinu – zazpívala si sólový sopránový part v Requiem za Osvětim. Spolupracovala s Idou Kelarovou, Marcelou Březinovou nebo Yvetou Blanarovičovou, zvítězila v soutěži Pop Star, účinkuje v muzikálu.

Se svou skupinou dětí se setkává na základní škole ve Slaném. Spolu s asistentkou pedagoga, Zlatkou Pokutovou, Pavlíně občas pomáhá její mladší sestra Jitka – rovněž studentka konzervatoře. Věnují se zejména zpěvu a tanci.

Pavel Berky, módní návrhář (Komunitní centrum Prádelna, Praha 5)

Absolvent ateliéru Módní tvorby Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, původem ze Slovenska, vítěz mezinárodní soutěže mladých módních návrhářů TOP STYL DESIGNER 2012.

Pavlova skupina se schází v Komunitním centru Prádelna, Holečkově ulici v Praze 5. Letos se s dětmi věnuje módě dvacátého století – návrhům, tvorbě kostýmů i dobové historii. V loňském roce se zabývali tradičním romským a indickým oděvem, kulturou a historií. Pedagogickou podporou projektu je paní učitelka Lenka Jiroudková. 

Laďa Gažiová, akademická malířka (Praha 7)

Absolventka Střední umělecké školy a oboru malba na Fakultě umění v Košicích, Akademie výtvarných umění a Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, nositelka ceny The Sovereign European Art Prize (Londýn, 2007) a Ceny kritiky pro mladé výtvarníky Praha (2008), vystavuje doma i v zahraničí.

Výtvarnému umění se věnuje i se svou skupinou dětí na Základní škole Letohradská na Praze 7. Za školu se projektu účastní pedagogická asistentka Eva Balážová.

Ivan Kandráč, hudebník (Valašské Meziříčí)

Vedoucí pěveckého kroužku a hudebník ovládá hru na klavír, elektrické varhany, kytaru a bicí. Se svojí skupinou dětí se schází již druhým rokem na půdě základní školy Masarykova – v Klubu Zeferino, provozovaném Charitou města Valašské Meziříčí.

Kromě aktivit v rámci setkávání se mladí muzikanti věnují i seniorům – uspořádali několik vystoupení v místním hospicu, zahráli a zazpívali v kostele. Společně také nahráli dvě vlastní písně v profesionálním studiu. Ivanovou „mentorskou“ partnerkou v projektu je asistentka pedagoga Kateřina Pechová.

Bibiana Poláková, baletka (Ostrava)

Čerstvá absolventka Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravě. Na základní škole Karasova v Ostravě – Mariánských horách přilákal balet především dívky. Skupina, která si zvolila název „Jeden směr s Bibi“, se věnovala hlavně přípravě choreografie na společné vystoupení.

To se uskutečnilo hned dvakrát – na slavnostním školním plese a Slezskoostravském hradě. Za školu se projektu účastní paní učitelka Michaela Garbová.

Lukrecius Chang, raper, kickboxer (Bohumín)

Raper, tanečník a kickboxer. Své první songy vydal v roce 1998, od té doby aktivně působí na české hiphopové scéně. Třikrát dosáhl titulu vicemistr ČR v kickboxu, sám ho i vyučoval. V roce 2007 si zahrál vedlejší roli ve filmu Česká RAPublika, o dva roky později v dokumentárním filmu ŠITKREDIT.

Působí rovněž jako asistent prevence kriminality v Karviné. Kromě hudby a sportu se proto s dětmi na svých společných setkáních na základní škole T. G. Masaryka v Bohumíně – Pudlově věnuje i oblasti zákona a právního povědomí. Pedagogickou podporou projektu je asistentka pedagoga Milada Dubnická a zástupkyně ředitelky Ivana Heiduková.

Marcela Surmajová, předsedkyně neziskové organizace Poradna barevné soužití (Krásná Lípa)

Marcela v projektu působí již druhým rokem, práci s dětmi a romskou komunitou se věnuje od roku 2007. Kromě terénní sociální práce se věnovala také divadlu – vedla dramatické kroužky se zaměřením na metodu Divadlo Fórum, šicí dílnu a podporovala romskou literaturu.

Se svou skupinou, pojmenovanou Malu Monte, se schází v prostorách základní školy v Krásné Lípě ve spolupráci s občanským sdružením CEDR. Zabývají se divadlem, vytvářením komiksů a vším okolo toho – od scénářů po kulisy. Marcele pomáhá Julie Bomko – pedagožka volného času.



Přečteno: 3319x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

RV 06/2013



HLAVNÍ ZPRÁVY

Ilustrační foto: Lukáš Houdek

V sociálně vyloučených lokalitách se kvůli onemocnění COVID-19 omezují terénní služby, pracovníci neziskovek nemají ochranné pomůcky

18.3.2020 13:30
Obyvatelé v sociálně vyloučených lokalitách se potýkají s některými specifickými problémy v souvislosti s onemocněním COVID-19. Podle ředitele Agentury pro sociální začleňování Davida Beňáka je možné u obyvatel očekávat výpadek příjmů, který může v krajním případě způsobit ztrátu bydlení anebo nesplnění podmínek insolvence. Problém může být také domácí vyučování, protože rodiny nemají dostatečné připojení k internetu. Neziskové organizace v lokalitách vyvěšují informační letáky v češtině a v romštině a kvůli nedostatku ochranných pomůcek omezují své terénní služby.
 celý článek

--ilustrační foto--

Problémy soustředěné v romských osadách na Slovensku mohou být při epidemii koronaviru smrtelné

16.3.2020 13:50
Problémy soustředěné v romských osadách na Slovensku mohou být při epidemii koronaviru smrtelné. Upozorňuje na to slovenský server SME.
 celý článek

Michael O'Flaherty, ředitel Agentury Evropské unie pro základní práva

videoMichael O'Flaherty, ředitel Agentury Evropské unie pro základní práva: V boji s koronavirem nemá rasismus místo, lze zajistit právo na zdraví i základní lidská práva každého člověka

13.3.2020 13:40
Před pár dny jsem byl šokován rozhovorem s číšníkem v jedné restauraci. Řekl mi, že epidemii koronaviru lze vyřešit tak, že se zastaví příchod migrantů do jeho země, neboť tito migranti mají špatné hygienické návyky. Díky této šokující poznámce, jsem si uvědomil, do jaké míry se současná situace dotýká lidských práv, stejně jako veřejného zdraví.
 celý článek

www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo