Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Módní návrhář Pavel Berky: Mé kolekce musí mít příběh

08. června 2017
Čtení na 7 minut

Když v roce 2012 vyhrál designerskou soutěž Top Styl Designer, mluvilo se o něm jako o novém talentu na české módní scéně. Tyto předpoklady rozhodně stvrzuje. Hned následujícího roku se stal finalistou Shooting Fashion Stars a dále finalistou soutěže Start Up v rámci pražských módních dní Prague Fashion Weekend. Už během studií navázal spolupráci s firmou Veba, která dováží látky a ložní prádlo do Afriky. Své kolekce předváděl v Bratislavě, Budapešti, v Londýně a nedávno také v New Yorku. V roce 2016 totiž vyhrál soutěž v americkém Salt Lake City. „Je to sen každého návrháře,” říká PAVEL BERKY o svém vítězství, s nímž se návrháři otevřela také možnost prezentovat svou kolekci v Londýně, Miláně a Paříži.

Před pěti lety jsi v Čechách sklidil úspěch, na začínajícího návrháře nezvyklý. Co tě vedlo k tomu, že ses rozhodl odstěhovat se do zahraničí?

Z Prahy jsem se odstěhoval zejména kvůli nedostatku pracovních příležitostí v mém oboru. V Londýně žiju dva roky. V ČR je bohužel velmi málo míst, kde se může mladý návrhář uplatnit, nejsou tady módní domy a firmy se o mladou tvůrčí posilu zajímají jen pramálo, nebo spíš vůbec. Je to škoda. Čerstvě vystudovaný návrhář začíná budovat svou novou značku, přičemž už po první sezoně zjistí, že ho to nemůže v žádném případě uživit. I proto hodně z nás raději vycestuje do zahraničí, kde můžeme čerpat inspiraci, naučit se cizí jazyk a hlavně se naučit, jak má módní byznys vlastně vypadat.

Už máte své předplatné? Nezmeškejte ani články, které jsou jen v tištěné verzi a objednávejte na www.romanovodi.cz

A jak jsi v Anglii začínal ty?

Já jsem si na začátku našel místo v malé firmě zaměřené převážně na pánské krejčovství, kterému jsem se vlastně do té doby nikdy nevěnoval, takže to byla výborná zkušenost. Pak jsem se rozhodl jít dál a rozjet vlastní projekty. O těch zatím momentálně nechci prozrazovat víc. Svět módy má nyní po sezoně podzim/zima 2017, takže i já mám chvilku pauzu. Svoji kolekci jsem letos předvedl v rámci newyorského týdne módy.

Módní návrhář je svým způsobem umělec. Není někdy obtížné být vázán časem, tedy sezónou, pro kterou bys měl svou kolekci vytvořit a prezentovat?

Nejtěžší fáze přípravy kolekce je přemýšlení a vymýšlení. Nejde příliš čekat na to, až vás kopne múza, ale je potřeba se pozorně dívat kolem sebe a aktivně přemýšlet. Až mě z toho někdy bolí hlava. Když ta múza přijde, je to už vcelku rychlý proces. Beru tužku a papír a pracuji, ale asi málokdo by se v mých skicách zorientoval. V této fázi se snažím dát pouze na papír všechno, co mi běželo hlavou, včetně střihových řešení, technických nákresů… Rozhodně to není forma k prezentaci, ale pro mě je nejzásadnější. Když už mám ve všem jasno, začnu připravovat střihy.

Kdo ti pak šije modely? Hodně návrhářů má svoje švadleny, které jim ušijí modely přesně podle jejich střihů.

Švadleny nevyužívám hned z několika důvodů. Jednak mé kolekce nejsou sériově vyráběny, vždy se jednalo o tzv. show pieces, tedy kousky určené na módní přehlídku. Šiji si je zcela sám, některé kusy oblečení bych k ušití ani nikomu nesvěřil. Střihově jsou hodně náročné, u několika z nich jsem jen nad střihem strávil desítky hodin. Kromě toho jsem nejraději, když mám všechno maximálně pod palcem, a třeba před přehlídkou pečlivě sleduji každý detail modelek, včetně účesů, make-upu či bot.

Pavel Berky (1986) vyrostl v malé vesničce na jihu Slovenska, studoval v Praze na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, nyní žije a tvoří v Londýně. Je módní návrhář a jak sám říká, nic jiného ani dělat neumí. Rozhovor vedla Pavlova sestra Renata, úspěšná romská novinářka, aktivistka a spisovatelka.

V čem jsou střihy tak náročné? Dokázal bys to nám laikům vysvětlit?

Už několik let se věnuji technice tzv. drapingu, což znamená, že veškeré střihy tvořím přímo na krejčovské figuríně. Někdy využiji i klasické plošné střihy, ale zhruba 70 % mých střihů vzniká už v papírové 3D podobě.

A kde tedy bereš inspiraci pro své modely? Každá z tvých kolekcí je svým způsobem jedinečná. Říká se o tobě, že vnášíš do své tvorby sociální témata…

Je to různé, mnohdy je to spíš otázka náhody. Pravda ovšem je, že nejvíc mě inspirují lidé a to, jak žijí. Zajímají mě životní osudy různých osobností, které se pak také snažím nějak reflektovat ve svých kolekcích. Velkou inspirací jsou pro mě různorodé subkultury velkoměst. Nepatřím mezi ty, které inspiruje třeba kůra stromu nebo vlnění vodní hladiny. Pro mě nejsou podstatné věci, předměty. Móda podle mě vyjadřuje hlavně názor. Oděvem můžete dát najevo, kdo jste a co si myslíte, a to mě baví. Baví mě lidi, kteří se nebojí, kteří vypadají jinak. Každou novou kolekci vnímám jako svůj osobní projekt. Snažím se volit témata, která jsou pro mě nějakým způsobem zajímavá a která mají potenciál otevřít veřejnou debatu.

Například pro kolekci XY mě zaujaly osoby androgynního vzhledu, tedy lidé, kteří vzhledem připomínají muže i ženu; v projektu F64.0 jsem se zase inspiroval skutečným příběhem transsexuála a kolekce Coming out byla o mých romských kořenech. Mé kolekce musí mít příběh.

Sleduješ současné trendy?

Určitě, je to součást mé práce. Ve světě se každoročně konají obrovské veletrhy, kde se představují nejnovější trendy pro další sezónu. Jsou přístupné pouze na speciální pasy, o které si ale můžete zažádat. Prezentuje se tam všechno, co by vás mohlo zajímat z oblasti módy, oděvu či nových technologií, najdete tam barvy, které budou v kurzu následující sezonu, potisky, které se budou nosit apod. Nejznámější a asi i nejnavštěvovanějším veletrhem je Premier Vision v Paříži. V průběhu roku jsou ale i menší veletrhy a výstavy, na které není tak obtížné se dostat. Je to jakýsi obchodní dům, kde si návrhář může koupit látky, zjistit, jaká barevnost bude trendy, může si tam vybrat galanterii, navštívit zajímavé přednášky. A pak na základě toho všeho vytvoříme svou kolekci. Ne každý návrhář se však tímto postupem řídí. Mnozí z nás trendy nesledují vůbec a snaží se tvořit originální a osobité věci. Může se ale stát, že „originální“ věc tady byla už před dvěma sezónami, ale návrhář to nezaregistroval, protože trendy nesleduje. Pokud chci tvořit a zároveň být in, je důležité tyto trendy sledovat, čímž ale rozhodně nemyslím slepě se jimi řídit.

Jaká je dnešní móda?

To je těžká otázka. Podle mě jsme se dostali do fáze, kdy kombinujeme možné s nemožným. Mícháme jednotlivé styly anebo dáváme starým trendům nový dech. Asi už ale nezažijeme žádnou velkou módní revoluci. Už známe mini, midi i maxi, měli jsme tady oversize, elastické kalhoty i zvonáče. Dnešní móda už není ani tak o tom, přijít s něčím novým, ale spíš o práci s tím, co už v šatníku máme a jak módu vlastně nosit. Dnešní doba je především otázka stylingu. Dalším fenoménem doby je život pod heslem bio, což se samozřejmě zrcadlí i v módě. Tématem jsou tak například ekologické výrobní postupy nebo recyklace oblečení.

Jaký vztah k módě máme podle tebe tady v Česku?

Myslím si, že Čechy v módě brzdí hlavně obavy, nedostatek kreativity. Mnohdy si neuvědomují, že k tomu, abychom vypadali dobře, nepotřebujeme být bohatí a kupovat si to nejluxusnější oblečení. Majetkový faktor nehraje žádnou roli, když člověku chybí vkus. A ten si ještě pořád jaksi nedokážeme vypěstovat. Lidé v minulém režimu usilovali vlivem podmínek a okolí o jednotu, nikoliv o jedinečnost, veškeré snahy o originalitu byly mařeny. Zatímco Londýn nebo Paříž prožívaly období módního rozkvětu, my jsme kydali hnůj na družstvě v montérkách. Pokud tedy mluvíme o lidech, které běžně potkáváme v ulicích, přístup k oblékání se mění jen pozvolna. A i tak máme tendence nové trendy zakonzervovat. Třeba na své outdoorové outfity nedá mnoho Čechů už léta dopustit.

Na druhé straně nám tu ve svobodě vyrostla nová generace, která využívá všechny možnosti jak se nejen propojit s půlkou světa a nasát módní trendy, ale také objevila kanály, jak z tohoto průmyslu vytěžit i kousek pro sebe. Na svých blozích na sociálních sítích prezentují a komentují módu a stávají se z nich tzv. influenceři. Když jsou úspěšní, módní domy jim pak samy posílají exkluzivní kusy z přehlídek se žádostí o zveřejnění na jejich blogu či profilu. V Čechách se tento trend docela ujal, což znamená, že jsme na dobré cestě.

Co nového teď připravuješ?

Zatím můžu prozradit jen to, že jsem zapojený do jednoho českého projektu, o kterém už brzy bude slyšet, ale v této chvíli jsem vázán mlčenlivostí. Kromě tohoto projektu bych také rád uskutečnil svou přehlídku na podzim v Praze. Sledujte můj profil na sociálních sítích na facebooku, twitteru a všechno se dozvíte!

(Pavel Berky se účastní návrhářské reality show The Way – v době zveřejnění rozhovoru již můžeme tuto informaci uvést. Více se dozvíte zde.)

 

Nenechte si ujít ani články, které jsou jen v tištěné podobě a objednejte si časopis pomocí jednoduchého formuláře na www.romanovodi.cz.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon