romea - logo
18. ledna 2021 (pondělí)
svátek má Vladislav

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Praktické školy

Štěpán Vidím Drahokoupil (FOTO: www.osf.cz)
Štěpán Vidím Drahokoupil (FOTO: www.osf.cz)

Štěpán Drahokoupil k odhadu počtu romských žáků na ZŠ: Na zhodnocení inkluzivní reformy je ještě brzy

7.1.2017 21:10 Počet romských žáků, kteří jsou vzděláváni jako žáci s lehkým mentálním postižením, zůstává v zásadě stejný. Aktuální data ministerstva školství vlastně potvrzují dřívější zjištění ze zápisů do prvních tříd a z přestupů dětí z bývalých praktických škol, že se žádné masové přesuny žáků nekonají. Apokalyptické scénáře odpůrců společného vzdělávání tedy nenastaly a minimálně z dat vyplývá, že vše zůstává více méně stejné. Měli bychom tedy nová pravidla pro společné vzdělávání označit za nefunkční?  celý článek

Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Z praktických do běžných škol přejde jen 205 žáků. Revoluce se podle MŠMT nekoná

5.8.2016 12:23 Začleňování dětí z praktických do běžných základních škol se podle odhadů krajů ČR, které vycházejí z šetření na jednotlivých školách, bude týkat jen zhruba 205 žáků. Celkový počet dětí v praktických školách, které jsou určeny pro děti s lehkým mentálním postižením, se přitom v České republice pohybuje kolem 18 tisíc.  celý článek

Ilustrační FOTO: Wokandapix, Pixabay.com

Rada Evropy oceňuje reformy školství v ČR, ale požaduje prokazatelnou změnu v praxi

8.7.2016 10:57 Výbor ministrů Rady Evropy, který dohlíží nad naplňováním rozsudků u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, projednal na svém červnovém zasedání případ D.H. a ostatní proti České republice. Ve svém rozhodnutí ocenil nedávné reformy školství vycházející z principu inkluzivního vzdělávání.  celý článek

Budova Rady Evropy ve Štrasburku (FOTO: Elwood j blues, Wikimedia Commons)

Rada Evropy kritizuje segregaci a diskriminaci Romů v ČR

1.7.2016 10:37, (AKTUALIZOVÁNO) Snaha České republiky vymýtit segregaci romských dětí ve školách nebyla zatím úspěšná a diskriminace Romů v této zemi přetrvává i v mnoha dalších oblastech. Navíc v Česku narostl počet projevů xenofobie a netolerance, uvedl dnes poradní výbor Rady Evropy ve své nejnovější zprávě o situaci poté, co zástupci rady naposledy navštívili ČR loni.  celý článek

Adriana Trejtnarová (FOTO: Jan Mihaliček)

Adriana Trejtnarová: Inkluzivní vzdělávání ano, ale musí se pojmout se vším všudy...

14.4.2016 0:23 Ve společnosti se dnes velmi často setkáváme s pojmem inkluze a inkluzivni vzdělávání, což zjednodušeně znamená vzdělávání všech dětí v jednom vzdělávacím proudu bez ohledu na jejich fyzické, intelektuální, emocionální, sociální, jazykové nebo jiné podmínky.  celý článek

Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Do 1. tříd speciálních škol míří asi stejný počet dětí jako loni

6.4.2016 10:17 Do prvních ročníků běžných základních a speciálních škol míří zhruba stejné počty dětí jako v loňském roce, uvedla v tiskové zprávě ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Změny v přístupu ke společnému vzdělávání, které nastanou od září, tak chování rodičů při zápisech na příští školní rok prakticky neovlivnily.  celý článek

Jan Husák

Jan Husák: Společné vzdělávání je výzvou ke změně, která se musí odehrát v každém z nás

5.4.2016 14:20 V souvislosti s rozsudkem Velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku ve věci D. H. a ostatní proti ČR (2007), je možné zaregistrovat rozporuplné postoje lidí. Jedněmi je rozsudek veřejně zatracován, jinými obhajován.  celý článek

Ilustrační FOTO: Agentura pro sociální začleňování

iDNES.cz: Norsko zrušilo speciální školy už před 25 lety a vzdělává všechny děti společně

Drammen / Oslo, 22.3.2016 10:17, (ROMEA) V Norsku je proces začleňování dětí s jiným mateřským jazykem i speciálními potřebami do běžných škol zcela odlišný a velmi dobře rozvinutý.  celý článek

Drahomír Radek Horváth (FOTO: Saša Uhlová)

Blog Radka Horvátha: Romské děti v ČR končí ve "zvláštních školách", v zahraničí prospívají. Někde je chyba!

3.3.2016 9:15 Dovolím si ten luxus a popíšu jeden aktuální aspekt dneška velice nekorektně a bez zbytečného slovíčkaření. Prostě po lopatě a narovinu, tak, jak je to zjevné. Přes 30% z dětí vzdělávaných podle programu pro lehce mentálně postižené (LMP) tvoří Romové. Vyplývá to ze „sčítání romských žáků“, které provedla Česká školní inspekce. Takže Kateřina Valachová, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy vyráží do terénu obhajovat inkluzivní vzdělávání před učiteli, kteří se poněkud čertí.  celý článek

Kateřina Valachová (FOTO: www.osf.cz)

Valachová nečeká revoluci ve výuce lehce mentálně postižených

15.2.2016 10:54, (ROMEA) Připravené novinky ve vzdělávání lehce mentálně postižených dětí se v praxi možná nijak výrazně neprojeví. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) od září žádné významné změny nepředpokládá.  celý článek

Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Případ malé Amandy: kvůli odbyté diagnostice skončila na "zvláštní" škole

2.2.2016 11:18, (ROMEA) V uplynulém roce provedla nezisková organizace Otevřená společnost, o.p.s. výzkum na prvním stupni základních škol. Důraz byl kladen zejména na způsob, jakým vyučující nahlížejí na vzdělávání romských a majoritních chlapců a dívek. Vedle nutnosti zavádět kulturně citlivé didaktické metody ve vyučování vyvstalo do popředí druhé téma Tím je psychodiagnostika rozumových schopností, na základě které jsou děti zařazovány do základních škol praktických. Rozpracování tématu prostřednictvím reálné kazuistiky se ujala romistka Markéta Hajská, jejíž text v plném znění dnes přinášíme na Romea.cz .  celý článek

Ilustrační FOTO: Wokandapix, Pixabay.com

Česká televize: Na škole v Kladně jsou oddělené romské a neromské třídy

29.9.2015 10:48 Začátek letošního školního roku opět rozvířil diskusi o společném vzdělávání romských a neromských žáků. Třídy jen pro romské děti čekaly prvního září prvňáky v Krásné Lípě a v Duchcově, podobný problém se řeší i v Kladně. Podle některých rodičů jsou děti rozdělovány podle etnického klíče, školy se označení tříd jako „segregovaných“ brání.  celý článek

Jaroslav Suchý (FOTO: David Sedlecký, Wikimedia Commons)

Ústavní soud zamítl stížnost Jaroslava Suchého na zařazení do zvláštní školy. Obrátí se k soudu ve Štrasburku

26.8.2015 15:25 Ústavní soud v Brně dnes zamítl stížnost Jaroslava Suchého na diskriminaci k přístupu ke vzdělání. Podle Suchého bylo příčinou jeho zařazení do zvláštní školy jeho romský původ. Soud mu ale zapravdu nedal.  celý článek

Ilustrační FOTO: Agentura pro sociální začleňování

Podle České školní inspekce přibývá romských žáků na běžných základních školách

Praha, 9.2.2015 11:52, (ROMEA) Čím dál více romských dětí se vzdělává podle běžného programu pro základní školy. Ze statistik České školní inspekce vyplývá, že se v aktuálním školním roce ve srovnání s rokem 2013/2014 méně často používaly zúžené osnovy pro lehce mentálně postižené žáky. Podle nich se často učí na základních školách praktických (dříve zvláštních), ale mohou se využívat i na běžných ZŠ. Vzhledem k menšímu rozsahu učiva je zejména ve vyšších ročnících obtížné z nich přejít do běžné školy.  celý článek

Stanislav Křeček (FOTO: David Sedlecký. Wikimedia Comons)

Michal Miko: Výroky Stanislava Křečka jsou obrazem jeho nekompetentnosti

Praha, 20.11.2014 13:45, (ROMEA) Podle vyjádření zástupce ombudsmanky Stanislava Křečka, které bylo odvysíláno ve zprávách TV Prima dne 8. 11. 2014, by změny ve vzdělávacím systému měly vést k snížení úrovně celého českého školství, pokud dojde ke zrušení, jak Křeček uvádí, „zvláštních“ škol.  celý článek

Eduard Zeman, budoucí školský ombudsman (Koláž: Romea.cz)

Školský ombudsman nepovažuje fungování praktických škol a neoprávněné zařazování romských dětí do nich za problém

Praha, 27.8.2014 18:30, (ROMEA) Novou funkci školského ombudsmana bude od poloviny září zastávat Eduard Zeman, který v rozhovoru pro Radiožurnál v souvislosti s Romy uvedl, že praktické školy považuje za českou specialitu a nevidí na nich nic špatného. Zeman tvrdí, že Romové se v České republice mají lépe než v jiných zemích. Podle informací současného ministra školství Marcela Chládka z ČSSD by měla být pozice školského ombudsmana institucionálně nezávislá a na poloviční úvazek, informovala o tom mluvčí úřadu Klára Bílá.  celý článek

Ilustrační foto: Slovo 21

Romští rodiče se učili zabránit zařazení dětí do zvláštní školy

Praha, 4.12.2013 12:48, (ROMEA) Zhruba 150 romských rodičů se na seminářích v desítce měst učilo zabránit tomu, aby jejich dítě skončilo v takzvané zvláštní škole. Díky hraným scénkám se připravovali třeba na to, jak mají zařazení svého potomka do takové školy odmítnout. Deset seminářů uspořádalo sdružení Slovo 21. Poslední akce se konala v úterý v Praze. Podle nejnovějších zjištění romské děti tvoří v průměru desetinu žáků běžných škol, v praktických školách ale 28 procent.  celý článek

Ilustrační foto (FOTO: Slovo 21.)

Ministerstvo školství představilo Radě Evropy opatření ke snížení počtu romských žáků na zvláštních školách

Štrasburk, Praha, 4.12.2013 11:29, (ROMEA) Až 28 procent žáků praktických (zvláštních) škol je romského původu. Vyplývá to z výsledků šetření České školní inspekce, která romské školáky na školách určených dětem s lehkou mentální retardací sčítala v září tohoto roku. Některé běžné základní školy se přitom snaží nastavenému trendu postavit a hledají východisko ve společném vzdělávání.  celý článek

Monika Šimůnková (Zdroj: www.vlada.cz)

Monika Šimůnková: Potřebujeme znát počty romských žáků vzdělávaných podle programu pro žáky s lehkým mentálním postižením

27.9.2013 14:47 Česká školní inspekce vyzvala na začátku týdne ředitele všech škol, které v loňském školním roce vzdělávaly 5 a více žáků s lehkým mentálním postižením (tj. byli vzděláváni podle Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání pro žáky s lehkým mozkovým postižením), aby vyplnili dotazník s aktuálními informacemi o jejich škole. Jednou z položek dotazníku je kvalifikovaný odhad ředitelů počtu romských žáků ve třídách.  celý článek

1 | 2 | »



..
romea - logo