romea - logo
29. března 2020 (neděle)
svátek má Taťána
Loading
rozšířené vyhledávaní

Agentura pro sociální začleňování představuje úspěšné postupy: Přerov – Asistent pedagoga

Přerov, 14.12.2012 15:18, (ROMEA)
Asistentka pedagoga na základní škole Boženy Němcové v Přerově. (FOTO: YouTube.com)
Asistentka pedagoga na základní škole Boženy Němcové v Přerově. (FOTO: YouTube.com)

Agentura pro sociální začleňování představuje v novém seriálu vždy jeden z úspěšných postupů v sociálním začleňování, které se daří uplatňovat v místech, kde působí Agentura.Ve čtvrtém medailonu vám představí asistenty pedagogů jako jeden ze základních nástrojů pro práci s žáky se sociálním znevýhodněním ve školách.

Eva Životková pracuje jako asistentka pedagoga na základní škole Boženy Němcové v Přerově. Pomáhá přímo v hodinách nebo i po škole dětem s určitými specifickými potřebami. Jedním z nich je Oliver, u kterého se projevuje autismus a ještě ve druhé třídě měl potíže se čtením a počítáním. Její pracovní pozice je součástí školního poradenského centra. Jeho zřízení přímo při škole bylo možné díky projektu, který škole pomáhala připravit Agentura pro sociální začleňování. V poradenském centru celkem působili: 3 asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním, 2 asistentky pedagoga pro žáky se zdravotním znevýhodněním, školní speciální pedagog, psycholog, sociální pedagog a školní psycholog.

VIDEO

Asistent pedagoga

Asistenti pedagogů pomáhají učitelům přímo při výuce ve třídě: individuálně se věnují dětem, které mají speciální vzdělávací potřeby (např. problémy s pozorností a soustředěním, sluchové či zrakové obtíže nebo jde o děti s fyzickým či lehčím mentálním postižením), může však na sebe také přebírat některé povinnosti učitele, aby se dětem mohl individuálně věnovat on. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy i děti sociálně znevýhodněné, se tak mohou vzdělávat v jedné třídě společně s ostatními dětmi.

Zmíněná vyhláška 147/2011 Sb. definuje hlavní činnosti asistenta pedagoga následovně:

  • pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci nezletilých žáků a komunitou, ze které žák pochází,
  • podpora žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí,
  • pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku,
  • nezbytná pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání.

Asistent pedagoga podporuje žáka - pomáhá mu s vyučovanou látkou, s orientací v kulturně odlišném prostředí, s kompetencemi v českém jazyce...

Asistent pedagoga podporuje učitele - bere na sebe část jeho povinností a uvolňuje mu tak ruce pro vynalézavější výuku, pomáhá mu naplňovat speciální vzdělávací potřeby jeho žáků.

Asistent pedagoga také podporuje samotné kurikulum - pomocí svých služeb pomáhá naplňovat školní vzdělávací program ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i vzhledem k žákům bez speciálních potřeb, kteří se tak učí žít s odlišností vedle sebe.

V roce 2012 působilo na českých školách přibližně 360 asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním (340 na školách financovaných ministerstvem školství, ostatní na církevních a soukromých školách).

Podrobnější informace o tom, jak ve vaší škole můžete zavést a financovat asistenty pedagoga najdete v Příručce pro obce na webové stránce www.socialni-zaclenovani.cz/prirucka.

Další videomedailony bude Agentura postupně zveřejňovat na YouTube.com.

TZ Agentury pro sociální začleňování
Přečteno: 1903x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Agentura pro sociální začleňování, Vzdělávání, Přerov



HLAVNÍ ZPRÁVY

Ilustrační foto: Lukáš Houdek

V sociálně vyloučených lokalitách se kvůli onemocnění COVID-19 omezují terénní služby, pracovníci neziskovek nemají ochranné pomůcky

18.3.2020 13:30
Obyvatelé v sociálně vyloučených lokalitách se potýkají s některými specifickými problémy v souvislosti s onemocněním COVID-19. Podle ředitele Agentury pro sociální začleňování Davida Beňáka je možné u obyvatel očekávat výpadek příjmů, který může v krajním případě způsobit ztrátu bydlení anebo nesplnění podmínek insolvence. Problém může být také domácí vyučování, protože rodiny nemají dostatečné připojení k internetu. Neziskové organizace v lokalitách vyvěšují informační letáky v češtině a v romštině a kvůli nedostatku ochranných pomůcek omezují své terénní služby.
 celý článek

--ilustrační foto--

Problémy soustředěné v romských osadách na Slovensku mohou být při epidemii koronaviru smrtelné

16.3.2020 13:50
Problémy soustředěné v romských osadách na Slovensku mohou být při epidemii koronaviru smrtelné. Upozorňuje na to slovenský server SME.
 celý článek

Michael O'Flaherty, ředitel Agentury Evropské unie pro základní práva

videoMichael O'Flaherty, ředitel Agentury Evropské unie pro základní práva: V boji s koronavirem nemá rasismus místo, lze zajistit právo na zdraví i základní lidská práva každého člověka

13.3.2020 13:40
Před pár dny jsem byl šokován rozhovorem s číšníkem v jedné restauraci. Řekl mi, že epidemii koronaviru lze vyřešit tak, že se zastaví příchod migrantů do jeho země, neboť tito migranti mají špatné hygienické návyky. Díky této šokující poznámce, jsem si uvědomil, do jaké míry se současná situace dotýká lidských práv, stejně jako veřejného zdraví.
 celý článek

www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo