Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Agentura pro sociální začleňování: Prostředky na podporu inkluzivního vzdělávání existují už dnes

09. února 2015
Čtení na 4 minuty

Agentura pro sociální začleňování zveřejňuje prohlášení, ve kterém
vysvětluje, jak byly ve Strategii boje proti sociálnímu vyloučení spočítány
náklady na vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách
hlavního vzdělávacího proudu.

Poslanecká sněmovna aktuálně projednává novelu školského zákona, která má
přinést řadu změn v českém základním vzdělávání. Některé z nich se týkají i
vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. V diskusi nad novelou
zákona se v médiích stále častěji objevují i názory upozorňující na finanční
náročnost inkluzivního vzdělávání, zejména vzdělávání dětí se speciálními
vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu.

Někteří kritici novely uvádějí, že potřebná podpora škol tak, aby byly
připravené i na práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, by byla tak
nákladná, že přesahuje aktuální proporce rozpočtu regionálního školství.
Odvolávají se přitom i na náklady na proinkluzivní opatření uvedená Agenturou
pro sociální začleňování ve Strategii boje proti sociálnímu vyloučení pro roky
2011-2015 (její vyhodnocení v nejbližší době projedná vláda). Ta uvádí potřebné
náklady ve výši 10 až 18 miliard.

K tomu dále uvádíme:

Tyto náklady byly v době přípravy strategie v roce 2010 počítány ve vztahu ke
všem 33 opatřením, které v oblasti vzdělávání obsahovala, a které pokrývaly
velice široké spektrum oblastí, tedy nejen podporu inkluzivního vzdělávání v
základních školách, ale také např. problematiku předškolního vzdělávání,
pedagogicko-psychologického poradenství, pregraduálního a dalšího vzdělávání
pedagogů, atd. Jednou z významných částí strategie byl také návrh na změny ve
financování regionálního školství a změny financování podpory vzdělávání dětí se
specifickými vzdělávacími potřebami. Mezi předpokládané zdroje byly významně
zařazeny i prostředky EU, a to pro krátkodobé využití (při náběhu nových
systémových opatření).

S odvoláním na analýzy a doporučení Národní ekonomické rady vlády strategie
uváděla, že změna ve financování zvýší nákladnost systému pouze dílčím způsobem.
Přinese však zároveň významnou úsporu v nákladech, které státu vznikají v
důsledku nedostatečné podpory vzdělávání žáků zejm. se sociálním znevýhodněním,
kteří často nejsou po ukončení vzdělávání uplatnitelní na trhu práce a zůstávají
ekonomicky pasivní. Vedle toho strategie upozornila na fakt, že české školství
ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy nejméně podporuje sociální mobilitu
chudých a sociálně znevýhodněných dětí.

Při předpokládané reformě financování regionálního školství strategie
předpokládala také narovnání finanční podpory individuální a skupinové integrace
dětí v celé ČR, což je v současné době v jednotlivých krajích zcela odlišné. Ve
většině krajů je přitom výrazně více finančně podporována skupinová integrace
dětí (tedy ve specializovaných skupinách, třídách či školách) oproti
individuální integraci dětí (tedy zařazením do škol hlavního vzdělávacího
proudu).

Řada škol vzdělávající děti se speciálními vzdělávacími potřebami nečekala na
změny ve financování ze státního rozpočtu a začala příkladně využívat prostředky
EU, zejména operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost (v letech
2007-2014). Díky projektům dokázaly tyto školy zajistit prostředky na asistenty
pedagogů, školní psychology, logopedy, a další specialisty, zavádět progresivní
metody ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávat a
připravovat na to samotné učitele.

V uplynulém období takto MŠMT prostřednictvím projektů podporovalo rozvoj
školních poradenských pracovišť a např. školní psychologové, kteří se ve školách
rozšířili právě díky prostředkům EU, se velmi brzy staly žádanou oporou
učitelských sborů.

V následujícím programovém období evropských strukturálních a investičních fondů
počítá ministerstvo prostřednictvím programu OP VVV s podporou vzdělávání dětí
se speciálními potřebami ve výši 258,82 milionů eur (podíl EU 220 milionů eur,
ČR bude spolufinancovat ve výši 38,82 milionů eur, tj. tato částka k dnešnímu
dni tvoří cca 7,2 miliardy korun).

Pro školskou soustavu představuje nový program OP VVV mimořádnou a
neopakovatelnou příležitost, jak až do roku 2023 využít dodatečné prostředky pro
podfinancované školství a zajistit doběh původního „normativního“ systému
financování a start nového, založeného na financování podpůrných opatření u
jednotlivých žáků, které přináší projednávaná novela školského zákona. Žáci
budou podle svých potřeb podpořeni v různé intenzitě v pěti stupních, přičemž
první stupeň podpory nepředstavuje zvýšené ekonomické náklady na vzdělávání
dítěte. Stupně 2-5 předpokládají dodatečný příspěvek na vzdělávání dítěte podle
tzv. katalogu podpůrných opatření, jež pro ministerstvo aktuálně zpracovávají
externí dodavatelé

Je zřejmé, že proces nacenění jednotlivých podpůrných opatření v jednotlivých
stupních bude nutné po pilotním prověření korigovat, a to i s ohledem na
zjištění, jak velké počty děti v jednotlivých stupních potřebují podporu.
Zejména ve vztahu k dětem se sociálním a zdravotním znevýhodněním nemá ČR v
současné době dostatečná data k přesnému určení jejich počtu.

Případné vyšší nároky na financování určitých opatření lze dočasně pokrýt
právě ze strukturálních fondů, které by tak naplnily svůj hlavní účel –
napomohly by strukturální změně směrem ke kvalitě a spravedlnosti ve vzdělávací
soustavě.

MŠMT si je této možnosti dobře vědomo a připravilo program OP VVV pro toto
využití.

Další nezanedbatelnou změnu přinese samotná změna financování regionálního
školství, jež bude provedena v rámci navazující novely školského zákona, která
má být vládě předložena k projednání ještě v letošním roce. V současné době je
podpora inkluze (individuální a skupinové integrace) dětí ve školách řešena
krajově velmi rozdílně a často z mimonormativních částí rozpočtu. Tyto
prostředky představují významný základ na vznik finančního zázemí pro
financování podpůrných opatření.

O Katalogu podpůrných opatření se dozvíte více zde:
http://www.inkluze.upol.cz/portal/wp-content/uploads/2013/08/schema-po.pdf

a zde:

http://www.inkluze.upol.cz/portal/wp-content/uploads/2013/08/tabulka-po.pdf

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon