Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Analýza společnosti NEWTON Media: Stereotypy mediálního obrazu Romů v roce 2013

11. listopadu 2013
Čtení na 2 minuty

Společnost NEWTON Media vypracovala analýzu
Stereotypy
mediálního obrazu Romů v roce 2013
, která byla prezentována na konferenci
Mediální reflexe, uspořádané RRTV ve spolupráci s ČT a Českým rozhlasem 24. a
25.9. 2013 v Telči, a také na

Kulatém stole s novináři
, který nedávno pořádalo sdružení ROMEA.

Analýza médií

Letošních prvních osm měsíců se, viděno zorným úhlem médií, pro život skupiny
občanů České republiky nejčastěji médii označované jako Romové, méně často jako
cikáni či cigáni, ale zato čím dál častěji jako „nepřizpůsobiví“, vyvíjelo
značně dramaticky. Na jedné straně média stále častěji informují o rostoucích
„protiromských náladách“ většinového obyvatelstva, které mají svůj konkrétní
odraz ve shromážděních a pochodech na různých místech republiky i v každodenních
projevech nespokojenosti či nevraživosti vůči Romům.

Na druhé straně se dozvídáme o narůstajících sociálních problémech Romů a
„nepřizpůsobivých“ (samozřejmě ne všichni jsou Romové), z nichž na prvním místě
stojí problémy související s bydlením. Navíc se zdá, jakoby spouštěcím
mechanismem všech těchto událostí byla narůstající kriminalita Romů a obecně
stále častější porušování psaných či nepsaných pravidel nastolených většinovou
společností. Média se většinou snaží vůči Romům vystupovat neutrálně, pokud se
nejedná přímo o kriminalitu. Hlasy, které poukazují na to, že tzv. „romský
problém“ je ve skutečnosti mnohem složitější a že se vymyká jednoduchému
paušalizování a přímočarým řešením, se v nich však ozývají spíše výjimečně…

Typy příspěvků o Romech

Nejčastějším žánrem informování o Romech bylo zpravodajství (3 286
příspěvků), v němž se také objevilo nejvíce hodnotících zpráv všeho druhu –
negativních, ambivalentních i pozitivních, ačkoli převažovaly, jak je u
zpravodajství zvykem, nehodnotící příspěvky (50 %). Naopak v případě komentářů
měla převahu hodnotící publicita, z níž nejvýraznější byla ta ambivalentní (33
%). Rozhovory, ankety a analýzy byly mnohem méně častým žánrem a negativní
vyznění se u nich téměř nevyskytovalo. Autoři analýz se zpravidla snažili o
vyváženost a nezaujatost, stejně jako osobnosti oslovené, aby se na adresu Romů
vyjádřili v rozhovorech a anketách.

Zcela jiný tón měly zpravidla citace výroků lidí oslovených na ulici, aby
komentovali situaci nebo dění ve svém okolí. Ty byly součástí zpravodajství a
měly často negativní vyznění, pokud byli oslovenými příslušníci majority, a
ambivalentní, pokud byl přizván i hlas samotných Romů…

Pro plnou verzi analýzy, která popisuje tematické souvislosti publicity Romů,
kontaktujte: analyzy@newtonmedia.cz.

Autorem analýzy je Mgr. Ivan Vodochodský PhD., mediální analytik NEWTON
Media, a.s.

CELOU ANALÝZU
ČTĚTE ZDE

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon