Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Anketa k reformě škol: Samotný zákon etnickou segregaci nevyřeší

27. února 2015
Čtení na 3 minuty

Směřuje česká společnost ke spravedlivému školství, které nebude diskriminovat sociálně a zdravotně handicapované děti? Které nebude diskriminovat děti třeba proto, že jsou Romové? Minulý týden schválená novela školského zákona naplňuje některé odborníky optimismem, jiní jsou skeptičtější.

Server Romea.cz oslovil několika otázkami na toto téma výrazné osobnosti, které vstupují do diskusí o českém školství. Postupně přinášíme jejich reakce. (První díl ankety naleznete zde)

Štěpán Drahokoupil, Open Society Fund

Znamená podoba, v níž byla schválena novela školského zákona skutečný posun směrem k inkluzi? Někteří odborníci to považují za zásadní zlom, jiní jsou opatrnější. Co myslíte vy?

Podoba novely, která byla schválena Poslanecká sněmovnou, je určitě krokem k inkluzivnímu vzdělávání. Ústup od důrazu na stanovování diagnóz a zavedení podpůrných opatření pro žáky je důležitý zlom v celkovém přístupu. Jedná se o zákonný rámec, podle něhož bude české školství fungovat mnoho let. Samozřejmě, že samotný zákon však nevyřeší překážky pro inkluzi, jedná se pouze o důležitý základ. Školy a školská poradenská zařízení se musejí připravit na využívání podpůrných opatření a pro dobré fungování celého systému musí být nalezeno více finančních prostředků.  

Čím si vysvětlujete, že změna vyvolala poměrně malý zájem médií? O problému „zvláštních škol“ se tady diskutuje dlouhá léta intenzivně a vášnivě a najednou, jakoby se nic nestalo…

Zájem médií o novelu obecně příliš malý nebyl, obzvláště po prohlášení prezidenta Zemana se téma inkluze dostalo na přední stránky novin. Téma se však diskutovalo nejen z pohledu základních škol praktických (bývalých zvláštních), ale z pohledu celého systému speciálního vzdělávání a podpory žáků s různými typy postižení a znevýhodnění na běžných základních školách. Základních škol praktických se novela přímo tolik nedotkne, protože tyto školy nejsou nikde v zákoně definovány, fungují v takovém právním vakuu. Etnickou segregaci na těchto školách, kde podle posledních údajů České školní inspekce studuje 32,4 procent Romů, tento zákon sám nevyřeší.

Jaké další kroky musí následovat, abychom opravdu směřovali ke spravedlivé nediskriminující škole? Nemůže se reforma zaseknout na tom, že politici budou tvrdit, že na ni nejsou peníze? A jaké navýšení rozpočtu bude podle vás uskutečnění reformy vyžadovat?

Zcela klíčová bude podoba vyhlášek č. 72 a č. 73 Sb., tedy vyhlášek o poradenských službách a žácích se speciálními vzdělávacími potřebami. Pro úspěch podpůrných opatření pak bude důležité, jak bude provedena reforma financování regionálního školství. Vyšší finanční prostředky zlepší vzdělávání mnoha dětí, ale nejde pouze o nalití více peněz do systému. Jde také o úspěšné používání podpůrných opatření a změnu přístupu ke vzdělávání žáků směrem k překonávání školní neúspěšnosti. Spíše než peníze jsou potřeba dovednosti školy v sociální oblasti. Peníze jsou pro celkový úspěch reformy důležité, ale nejsou zcela jedinou podmínkou.

Někteří skeptičtí pozorovatelé se také domnívají, že směřování k inkluzi může narazit na to, že připravena není společnost. Že je v ní příliš mnoho předsudků a obav, že „bílí“ rodiče se budou inkluzi bránit a tlačit na ředitele škol, aby v nějaké podobě v segregaci romských a jiných znevýhodněných dětí pokračovali. A že jim politici budou ustupovat…

Tyto obavy jsou zcela jistě na místě a současná praxe segrace na mnoha českých školách nezmizí schválením jednoho zákona. Není ale možné sedět a čekat, až se společnost nějakým zázrakem sama připraví. Naopak, tato novela k tomu může přispět. Když se podíváme na důvody této nepřipravenosti, tak často vycházejí z neznalosti žáků, kteří se liší od průměru. Je pak vlastně velmi lehké přijímat a uchovávat si předsudky o někom, ať už to je Rom nebo člověk na vozíku, koho vlastně osobně vůbec neznáme a nerozumíme mu. Přestože se novela zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, tak pomůže všem dětem. Protože podpoří lepší vzdělávání dětí v běžných školách, budou se na nich moci potkávat žáci s různými odlišnostmi. Všichni žáci pak budou lépe připraveni na život, kde se budou setkávat s nejrůznějšími lidmi.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon