romea - logo
6. srpna 2020 (čtvrtek)
svátek má Oldřiška

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Česká televize bude řešit stížnost na reportáž o srpnových protiromských pochodech

Praha, 5.9.2013 12:20, (ROMEA)
--ilustrační foto--
--ilustrační foto--

Před několika dny server Romea.cz informoval, že několik stovek intelektuálů, studentů a akademiků napsalo otevřený dopis Radě České televize (ČT), ve kterém kritizují reportáž o srpnovém protiromském pochodu v Ostravě. Podle nich se v ní televize postavila na stranu radikálů. Na základě dopisu podal člen Rady ČT Radek Mezuláník stížnost na generálního ředitele ČT. Rada ČT dostala ale také dopis, podle něhož byla reportáž pokus o pluralitu názorů a radní by neměli "nátlakové kampani" podlehnout. ČT má podle své mluvčí o stížnostech informace zatím jen z médií, její vedení je ale připraveno je řešit.

NEPŘEHLÉDNĚTE

Reportáž o protiromských pochodech odvysílala ČT v pořadu Události v regionech 24. srpna. Dění jako odborník komentoval Jiří Siostrzonek z Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity. Televize ho titulovala jako sociologa. Řekl, že společnost chudne, radikalizuje se a citlivě reaguje na nespravedlnost, jako je i politická korektnost. Na tu podle něj už není čas. K radikálům se prý "běžní občané" obracejí, protože jinde nenajdou zastání. "Když slyšíte takové ty politicky korektní řeči Kocába a spol, že prostě to je nefér, když se jich zeptáte, kdo z nich by bydlel v panelovém domě, který je obydlen romskými obyvateli, tak bych chtěl vědět, kdo by to ve skutečnosti udělal," řekl Siostrzonek.

Stěžovatelé výběr odborníka zpochybňují. Podle nich se Siostrzonek problematice nevěnuje a jen "tupě reprodukoval" stereotypy. Pisatelům chyběl opačný názor. Uvedli, že se reportáž nesla v "nepřijatelně zavádějícím duchu". Navozovala prý dojem, že jde o střet dvou názorových proudů - Romů a jejich zastánců s radikály a obyvateli měst. Extremisté přitom chtěli zaútočit, dodali autoři podnětu.

"Hlavním poselstvím této reportáže byla tedy zdánlivě odborně vedená obhajoba útočících rasistů, a to přesně tím typem argumentace, který tu týden co týden žene lidi do ulic s pokřiky jako 'černé svině' nebo 'Čechy Čechům'," napsali pisatelé radě. Podle nich se ČT přiklonila na stranu radikálů, přitom by měla hájit ohrožené a stavět se proti nesnášenlivosti.

S podnětem souhlasí člen rady ČT Mezuláník. Sám podal stížnost na generálního ředitele. Podle něj existuje podezření, že televize porušila zákon o ČT i o vysílání, podle něhož má poskytovat objektivní a vyvážené informace a pořady nemají utvrzovat stereotypy a podněcovat k nenávisti. Pořad nenaplnil cíl veřejné služby, která by měla posílit toleranci, míní Mezuláník. Podle něj redaktorka porušila ještě kodex ČT, podle něhož mají zaznít všechny relevantní názory.

Celé odůvodnění Radka Mezuláníka:

1. existuje důvodné podezření, že vysíláním tohoto pořadu Česká televize jako provozovatel televizního vysílání porušila zákon 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání v § 31 odst. 2, který říká, že "provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů".
Informace poskytnuté Českou televizí nebyly ani objektivní, ani vyvážené.

2. současně existuje důvodné podezření, že byl porušen § 32 odst. 1 písm. c), podle něhož "provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby vysílané pořady nepodněcovaly k nenávisti z důvodu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení." a § 32 odst. 1 písm. i), dle kterého "provozovatel vysílání je povinen nezařazovat do programů pořady, které mohou utvrzovat stereotypní předsudky týkající se etnických, náboženských nebo rasových menšin."

3. Česká televize tímto vysíláním porušila § 2 (2) písm a, b a c) zákona 483/1991 Sb. o ČT, které říkají:
"a) poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů,
b) přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky,
c) vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti,"

4. vysíláním tohoto pořadu nebyl naplněn cíl veřejné služby "posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti", ani požadavek na šíření pouze "objektivních a ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů." Informace v pořadu nebyly objektivní, vyvážené, ani všestranné.

5. redaktorka porušila ustanovení 6.1 Kodexu ČT , dle kterého "musí roli kvalifikovaného oponenta sehrát moderátor nebo jím pozvaný host, především uváděním protikladných v diskusi nezastoupených argumentů." a 6.3, který dramaturgovi pořadu ukládá, "aby zazněly všechny relevantní názory".

Televize se podle své mluvčí Alžběty Plívové řídí zásadami objektivního a vyváženého zpravodajství. Stížnost zatím nedostala, ví o ní jen z médií. Počká na doručení. "Generální ředitel České televize si vyžádá vyjádření ostravské redakce zpravodajství a je připraven celou záležitost projednat na zasedání Etického panelu ČT 9. září i na setkání Rady České televize," uvedla Plívová.

Na radu se obrátili i zastánci pořadu. Dopis podepsalo 13 lidí, více než polovinu z nich tvoří Siostrzonkovi kolegové. Podle nich byla reportáž po dlouhé době pokusem o pluralitu názorů. "Právě dlouhodobou neexistenci svobodné a otevřené debaty na toto téma považujeme za jednu z hlavních příčin vyhrocení situace a radikalizace české společnosti," uvedli pisatelé. Podle nich "nátlakovou kampaň" na radu ČT pořádají osoby a skupiny, které se snaží v posledních letech "uzurpovat si monopol na mediální komentáře" o soužití Čechů s Romy. Jejich stížnost vnímají jako nucení k cenzuře a k postihům redaktorů.

Přečteno: 1555x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Média, Neonacismus, Rasismus, Extremismus, Pochod, protiromský pochod, Demonstrace



HLAVNÍ ZPRÁVY

Filip Grznár (zdroj: repro YouTube)

Grznár schvaloval zastřelení Roma a dalším Romům vyhrožoval vyvražděním. U soudu tvrdí, že šlo o nadsázku

4.8.2020 21:09
U okresního soudu v Chomutově začalo hlavní líčení v případu kulturisty Filipa Grznára, který schvaloval zastřelení mladého Roma v Chomutově a dalším Romům vyhrožoval vyvražděním. Je obviněný z násilí proti skupině obyvatel a proti jednotlivci a ze schvalování trestného činu, za což mu hrozí až rok za mřížemi. Informuje o tom server iDNES.cz.
 celý článek

Josef Serinek (FOTO: Post Bellum)

AUDIO: Česká cikánská rapsodie. Vzpomínky proslulého „Černého partyzána“ Josefa Serinka čte herec Hynek Čermák

3.8.2020 12:10
Český rozhlas Vltava začíná vysílat čtení na pokračování vzpomínek proslulého "Černého partyzána" Josefa Serinka, jemuž se podařilo uprchnout z koncentračního tábora v Letech a zapojit se do oboje proti nacistům, kteří povraždili jeho rodinu. Premiéru každého dílu v podání herce Hynka Čermáka můžete poslouchat každý všední den v 11:30 na Vltavě a po odvysílání ještě po dobu dvou týdnů on-line.
 celý článek

videoZÁZNAM: "Leperiben: My nezapomínáme." Organizace Ara Art i letos pořádala pietní akci k připomínce obětí romského holocaustu

29.7.2020 11:58
V neděli 2. srpna od 18.30 se na pražském náměstí Míru uskutečnila 2. ročník pietní akce k připomínce obětí romského holocaustu, s názvem "Leperiben: My nezapomínáme".
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo