Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Cikáni mi vybílili byt...

10. září 2013
Čtení na 3 minuty

V brněnských dopravních prostředcích lidé mohou od pondělí 9. září vidět 800
plakátů pokračující kampaně brněnské organizace IQ Roma servis. Podle plakátů
Romové pracují a chtějí pracovat, narážejí ale na předsudky a špatnou pověst.
Snahu Romů získat práci dokazuje podle ředitelky IQ Roma servisu Kataríny
Klamkové fakt, že pracovníci organizace letos řešili kolem 300 žádostí o práci.
Pomohli ji získat 65 lidem. V Brně žije až 12.000 Romů, procentuální ukazatel
jejich zaměstnanosti podle odborníků nelze odhadnout.

Kampaň má bořit zakořeněné předsudky velké části české společnosti vůči
Romům.

Kampaň v rámci projektu „Vzájemně bez předsudků“ navazuje na úspěšné kampaně
„Romové pracují a chtějí pracovat“ a „Neviditelní“ z minulých let. Má pomoci
bořit zakořeněné předsudky velké části české společnosti vůči Romům. "To, že
Romové nejsou jen těmi, kteří pouze čerpají sociální dávky, ale těmi, kteří
stejně jako ostatní pracují a chtějí pracovat, chce kampaň prezentovat hlavně
příběhy samotných pracujících Romů. Nosiče kampaně, stejně jako v minulém roce,
těží z vtipu a dvojsmyslů," uvedla Daniela Drnková, vedoucí sekce projektů
organizace IQ Roma servis.

„Jedním z nástrojů kampaně je 800 plakátů umístěných v dopravních
prostředcích městské hromadné dopravy Brno. Hlavními motivy jsou, mimo příběhů
pracujících Romů a zkušeností zaměstnavatelů z webu kampaně
mypracujeme.cz,
dvousmyslné situace vycházející ze slovních spojení, které jsou zkreslené právě
kvůli předsudkům. V rámci projektu vznikl i spot „Vybílíme byt i tobě!“, který
je k vidění na internetové televizi stream.cz, webové stránce
www.mypracujeme.cz a
samozřejmě na sociální síti Youtube,“ dodal koordinátor kampaně Martin Máša.

VIDEO

Kampaň ale není jedinou náplní projektu „Vzájemně bez předsudků.“ Ten je
realizovaný v několika liniích jako pedagogické aktivity, komunitní aktivity,
podpora systémového přístupu a strategií k řešení začlenění Romů. "Projekt se
také zaměřuje na podporu nediskriminačního prostředí na trhu práce
prostřednictvím značky EthnicFriendly zaměstnavatel a samotné stimulace
zaměstnanosti. Postoj zaměstnavatelů je totiž často velmi podobný postoji
veřejnosti – nedůvěra, podezřívavost, xenofobie, předsudky. I když v souladu s
legislativním rámcem nelze v České republice diskriminovat, je skrytá
diskriminace vysilující zkušeností, se kterou se setkala velká část Romů," řekla
Drnková.

„Velmi si vážím těch Romů a Romek, kteří se aktivně do kampaně zapojili
formou prezentace svého osobního příběhu. Sama mám spoustu negativních
zkušeností při hledání zaměstnání. Mrzí mě ale, že musím, stejně jako jiní
Romové a Romky, svoji „normálnost“ široké veřejnosti skoro každý den dokazovat a
obhajovat,“ uvedla Ivona Parčiová.

Podle organizátorů kampaně navzdory předsudkům a nedůvěře velké části
společnosti Romové pracují a chtějí pracovat. Dokazují to desítky příběhů, které
neustále přibývají na internetových stránkách mypracujeme.cz. Snahu nejen Romů
získat práci podpořila aktivní politika zaměstnanosti, kdy pracovní úřady
podporovaly veřejně prospěšné práce. Organizace IQ Roma servis se sama snaží
dlouhodobě pomoci nezaměstnaným najít práci, připravit je na přijímací pohovor
či pomoci se sestavením životopisů.

„V tomto roce jsme v IQ Roma servis řešili více než 300 zakázek na hledání
zaměstnání. Práci jsme pomohli najít 65 klientům,“ doplnila Katarína Klamková,
ředitelka IQ Roma servis, o.s.

V Brně žije zhruba 7000 až 12.000 Romů, nejvíce jich bydlí v takzvané
sociálně vyloučené lokalitě kolem ulice Cejl. Zhruba deset procent z nich je
podle Klamkové středoškolsky vzdělaných, jejich zaměstnanost nelze odhadnout.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon