Člověk v tísni: Ustanovení zákona by mohlo vést k nadužívání diagnózy lehkého mentálního postižení

Ve středu 11.února bude Poslanecká sněmovna projednávat ve třetím čtení novelu školského zákona. Novela přichází se systémem podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, který je shodně přijímán širokou odbornou veřejností. Problematické je ale ustanovení § 16a odst. 5, které rozšiřuje kategorii mentálního postižení.
"Jsme přesvědčeni, že toto ustanovení by ze zákona mělo být vypuštěno," říká Tomáš Habart ze vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni
Text problematického odstavce zní: „Závisí-li pomoc školského poradenského zařízení na posouzení zdravotního stavu dítěte, žáka nebo studenta, dbá školské poradenské zařízení na to, aby podklady pro výstupy poradenské pomoci byly opatřeny v souladu se zásadami lékařské vědy. Posouzení mentálního postižení dítěte nebo žáka pro účely tohoto zákona vždy vychází z hodnocení rozumových a adaptivních schopností dítěte nebo žáka v souvislostech jeho vývoje a jeho sociálního a kulturního prostředí.“
Stále ovšem nepanuje shoda na jednoznačné interpretaci tohoto ustanovení.
„Oceňujeme, že novela se ubírá směrem k individuální podpoře dětí. Toto ustanovení ale jde opačným směrem. V jeho důsledku může být mnoha dětem neprávem přisouzena nálepka mentálně postižených a žáci, kteří by měli být vzděláváni v hlavním vzdělávacím proudu, by mohli být zařazeni do základních škol praktických. Souvislosti vývoje žáka a jeho sociální a kulturní prostředí mají být zohledněny při stanovení individuální podpory žáka a nikoli pro posouzení jeho mentálního postižení. Poradenská zařízení by místo vymezení kategorie mentálního postižení měla zaměřit svoji pozornost na stanovení podpůrných opatření,“ říká Tomáš Habart z Člověka v tísni.
K obavě, že ustanovení zákona by mohlo být zneužito v neprospěch dětí, přispívají také klesající statistiky dětí s mentálním postižením, které svědčí o tom, že v minulých letech byla kategorie mentálního postižení nadužívána. Jak vyplývá z dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, za posledních pět let klesl podíl dětí s diagnózou lehkého mentálního postižení z celkového počtu dětí absolvujících povinnou školní docházku z 2,96% na 1,84%. Zároveň jsou dodnes výrazné rozdíly v počtech dětí s touto diagnózou mezi jednotlivými kraji, což svědčí o nejednotné diagnostice mentálního postižení. Za dané situace je další rozvolňování pravidel pro posuzování mentálního postižení vysoce rizikové.
Problematické ustanovení novely školského zákona by navíc vyžadovalo další finanční náklady na implementaci diagnostických nástrojů pro měření např. zmíněných adaptivních schopností, které dnes v České republice neexistují. Využití amerického psychiatrického manuálu DSM 5, kterým argumentují předkladatelé novely, navíc pro tyto účely jednoznačně odmítla i česká psychiatrická obec.
Kam dál:
- Renata Berkyová: Jak na dějiny Romů ve výuce
- MŠMT omezilo podporu doučování znevýhodněných dětí! Podle odborníků bude mít rozhodnutí negativní dopady na žáky i učitele
- Ivan Bartoš pro Romano voďi: Není potřeba integrace, ale emancipace. Pro populisty jsou Romové výtahem k volebním ziskům
- MŠMT: Školy by měly využít u vysvědčení slovní hodnocení. Na maturitní obory středních škol mohou mít vlastní přijímací zkoušky
- Piráti tvrdě kritizují vládní zprávu o vzdělávání romských dětí. Zpráva nereflektuje dopady pandemie, distanční výuka je pro nízkopříjmové rodiny obrovský problém
- ECRI: Slovensko by mělo více podporovat bydlení a vzdělávání Romů. A mělo by více podporovat lidi z LGBTI komunity
- Senioři vyzývají ostatní: Darujte 5000 Kč, tzv. "rouškovné", potřebným. Přispějte například na stipendijní program organizace ROMEA
- ROMEA uspořádala setkání romských studentů BARUVAS online! Zaměřilo se na romskou historii a rizika manipulací v médiích i na politické scéně
- ECRI: ČR má skoncovat se segregací Romů na školách. Nenávist proti Romům se objevuje v projevech vysoce postavených politiků
- ROMEA letos poskytla stipendia dalším 95 romským studentům. Za 5 let trvání programu rozdala už 365 stipendií
- DOKUMENT: Vláda schválila Zprávu o stavu romské menšiny v roce 2019. Stále převládají předsudky, nejhorší je oblast bydlení, význam vzdělání u Romů roste
- ROMEA vyhlásila již pátý ročník literární soutěže pro romské studenty!
Štítky:
Vzdělávání, Inkluzivní vzdělávání, Člověk v tísni, MŠMTHLAVNÍ ZPRÁVY

videoRomové a očkování proti onemocnění COVID-19. Kdo si nechá dát vakcínu a kdo ne?
18.1.2021 22:10
Občanští členové "romské rady": Křeček nezná své kompetence, k romské strategii se vyjadřuje nepravdivě, soustavně cíleně podkopává důstojnost Romů
18.1.2021 15:03