romea - logo
28. března 2020 (sobota)
svátek má Soňa
Loading
rozšířené vyhledávaní

Dana Moree: Čí je Bůh?

21.9.2016 10:28
Dana Moree
Dana Moree

Když byl v Nizozemí v roce 2005 zavražděn islámským fundamentalistou Theo van Gogh, začala jsem se blíže zajímat také o islám. V rámci křesťanských denominací (pozn. red.: církví) jsem si tou dobou dokázala představit mnohé – od fundamentalistů, kteří ženám zakazují nosit kalhoty, všem poslouchat písničky (jiné než žalmy) a číst Harryho Pottera (protože jsou tam kouzla), přes křesťany, kteří se snaží žít co nejlépe svůj život a poctivě hledají, jak na to, až po ty, kteří chodí do kostela jen ze zvyku.

Předpokládala jsem, že v jiných náboženstvích je to podobné, jen jsem si nedokázala představit, jak to skutečně vypadá. Jak žije muslim, kterého potkávám v Praze, co je pro něj důležité apod. A protože jsem předpokládala, že nejsem jediná, koho to zajímá, tak jsem spolu se studenty uspořádala na Fakultě humanitních studií UK besedu, na kterou jsem pozvala dva hosty. Obě byly mladé ženy, které se k náboženství přiklonily až v dospělosti a obě byly aktivní v těch skupinách, kde svoji víru praktikovaly. Jedna z nich byla katolička a jedna muslimka českého původu. V souvislosti s diskuzemi ohledně islámu musím na debatu v poslední době často myslet.

Studenti byli nejdříve zaražení, což je pochopitelné. V našich zeměpisných šířkách nejsme zvyklí bavit se o náboženství tak, abychom zjišťovali nejen věrouku a informace, ale abychom se dotkli i toho, jak náboženství ovlivňuje každodenní život, o což v posledku šlo. A tak chvíli trvalo, než se studenti osmělili ptát se na to, co je skutečně zajímalo: jak se obě mladé dámy rozhodují, jestli lžou, jak se dívají na nevěru, jestli by se rozvedly, co musí v rámci každodenního života dělat, když věří, jestli a jak se modlí atd. Obě velmi trpělivě odpovídaly, studenti poslouchali, až došlo ke konci debaty k neuvěřitelnému momentu. Studenti se najednou zarazili a říkají – prosím vás, vy to máte vlastně skoro ve všem tak hrozně podobné, věříte vy dvě ve stejného Boha? V místnosti se rozhostilo napjaté ticho – studenti ani nedutali, bylo evidentní, že je to náramně zajímá. Obě dámy se nejdříve zarazily, podívaly se na sebe, pokrčily rameny, mrkly a řekly – no vlastně – asi ano. A rozesmály se. Ve třídě jakoby povolilo velké napětí a to se proměnilo v úžas. Křesťanka a muslimka veřejně tvrdí, že věří v jednoho Boha, svět je v pořádku…

Když se podíváme na situaci zevrubněji, je celá věc samozřejmě o něco složitější. Dovolím si ponechat na teolozích a religionistech z obou stran náboženského spektra debaty o tom, jestli je Bůh opravdu jen jeden, nebo víc a jestli jednotlivá náboženství věří ve stejného, nebo v jiného boha. Selský rozum velí, že pokud nějaký Bůh existuje, pravděpodobnost, že je jen jeden pro nás všechny, je větší, než že jsou různí bohové pro různá náboženství, ale jak říkám, k tomu nechť se vyjadřují především hlavy pomazané a kompetentní. Z hlediska soužití je ale na celé věci zajímavé ještě něco jiného.

Když pomineme otázku, jestli obě dámy volají ke stejnému Bohu, spojuje je totiž ještě něco důležitějšího. Obě jsou představitelky lidí, kteří podrobně zkoumají své chování a rozhodování ve světle nějakého přesahu nebo horizontu, jak by řekl Václav Havel. Obě se pokoušejí poctivě zjišťovat, proč to či ono dělají, a dívají se na to zvenku. A obě se snaží myslet na své okolí, obě jsou hledačky pokladů, které život nabízí. A ani jedna z nich se neutekla během celé debaty k dogmatům typu – víra velí, proto nediskutuji. Naopak, obě byly ochotné sdílet své hledání, pochybnosti, naděje. Zvědavě se ptaly studentů na jejich názor a pozorně poslouchaly jedna druhou. Občas se něčemu podivily, jindy přitakaly, jako že to či ono také znají...

A v onom klíčovém momentě, kdy se jich studenti plni očekávání zeptali na to, jestli věří ve stejného Boha, se rozhodly zhmotnit svoji společnou snahu o poctivý život do vyjádření, které možná nebylo teologicky košer, ale které vedlo diskutující k sobě, které mezi ně nestavělo hráz, ale pomáhalo jim nahlédnout přes pomyslnou zeď.

A tak mi na základě téhle zkušenosti i dalších debat, které se nějakým způsobem točí kolem náboženství, nezbývá než pro sebe konstatovat tenhle závěr. Možná se svět sice dělí na vyznavače různých náboženství a na ty, kteří si životní moudrost snaží načerpat v různých jiných typech skupin, ať už jsou to scientologové, skeptici nebo kdokoli další. To je evidentní a je to tak asi i v pořádku. Další kritérium dělení lidí je ale možná ještě jiné. Možná je pro současnou situaci podstatně důležitější dělení lidí na ty, kteří dogmaticky trvají na nějaké pravdě (ať už je konvičkovská, islamistická, ortodoxně kalvinistická nebo ortodoxně pravičácká/levičácká/sekularizovaná či jiná) – to je vlastně jedno jaká.

A pak na ty, kteří se snaží spolu s ostatními hledat, jak to na světě, který se nám před očima proměňuje ve vesnici bez návsi, zařídit tak, aby se nám žilo společně dobře. Možná je tohle dělení lidí nějak čím dál tím důležitější. Anebo bylo vždycky, jen nás nenapadlo ptát se křesťanky a muslimky na to, jestli věří ve stejného Boha…

Přečteno: 1164x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Náboženství



HLAVNÍ ZPRÁVY

Ilustrační foto: Lukáš Houdek

V sociálně vyloučených lokalitách se kvůli onemocnění COVID-19 omezují terénní služby, pracovníci neziskovek nemají ochranné pomůcky

18.3.2020 13:30
Obyvatelé v sociálně vyloučených lokalitách se potýkají s některými specifickými problémy v souvislosti s onemocněním COVID-19. Podle ředitele Agentury pro sociální začleňování Davida Beňáka je možné u obyvatel očekávat výpadek příjmů, který může v krajním případě způsobit ztrátu bydlení anebo nesplnění podmínek insolvence. Problém může být také domácí vyučování, protože rodiny nemají dostatečné připojení k internetu. Neziskové organizace v lokalitách vyvěšují informační letáky v češtině a v romštině a kvůli nedostatku ochranných pomůcek omezují své terénní služby.
 celý článek

--ilustrační foto--

Problémy soustředěné v romských osadách na Slovensku mohou být při epidemii koronaviru smrtelné

16.3.2020 13:50
Problémy soustředěné v romských osadách na Slovensku mohou být při epidemii koronaviru smrtelné. Upozorňuje na to slovenský server SME.
 celý článek

Michael O'Flaherty, ředitel Agentury Evropské unie pro základní práva

videoMichael O'Flaherty, ředitel Agentury Evropské unie pro základní práva: V boji s koronavirem nemá rasismus místo, lze zajistit právo na zdraví i základní lidská práva každého člověka

13.3.2020 13:40
Před pár dny jsem byl šokován rozhovorem s číšníkem v jedné restauraci. Řekl mi, že epidemii koronaviru lze vyřešit tak, že se zastaví příchod migrantů do jeho země, neboť tito migranti mají špatné hygienické návyky. Díky této šokující poznámce, jsem si uvědomil, do jaké míry se současná situace dotýká lidských práv, stejně jako veřejného zdraví.
 celý článek

www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo