Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Evropská komise by se měla do týdne vyjádřit k situaci romských školáků v ČR

08. května 2015
Čtení na 2 minuty

Vyjádření k situaci romských školáků v ČR by Evropská komise měla vydat do
týdne. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) to sdělil novinářům po jednání s
eurokomisařkou Věrou Jourovou. Brusel situaci Romů v českých školách začal ostře
sledovat poté, co Evropský soud pro lidská práva před osmi lety uvedl, že romské
děti jsou v Česku neprávem umísťovány do praktických, dříve zvláštních škol.

"Paní komisařka řekla, že bude tak týden trvat, než komise vyhodnotí všechny
zprávy a poskytne vyjádření," uvedl ministr. Evropská komise se loni v září
formálně obrátila na Česko s žádostí o informace ohledně údajné diskriminace
romských dětí v českém vzdělávacím systému. Jedná se o zahájení řízení, které
může skončit sankcemi.

Neziskové organizace i nedávná zpráva Amnesty International upozorňují, že
romští žáci mají příliš velké zastoupení v praktických školách. Pohybuje se
kolem 30 procent, zatímco Romů v populaci jsou maximálně tři procenta. Chládek
naopak připomíná zjištění České školní inspekce, že se čím dál více romských
dětí vzdělává podle běžného programu pro základní školy. Méně se totiž využívají
zúžené osnovy pro lehce mentálně postižené žáky, podle nichž se často učí na
základních školách praktických, ale mohou se používat také na běžných školách.

„Ujistil jsem paní eurokomisařku, že situaci kolem inkluze nebereme na lehkou
váhu a připravili jsme řadu zásadních opatření, která mají a budou mít žádoucí
výsledky. Nastavování proinkluzivních kroků navíc bude i nadále pokračovat, a to
nejen v souvislosti s Rozsudkem D.H.,“ řekl po setkání ministr Chládek. "Já
osobně si myslím, že jsme udělali řadu kroků a výsledky jsou pozitivní.
Například během posledního školního roku se přes 11 procent dětí z romského
etnika posunulo do hlavního vzdělávacího proudu," řekl Chládek.

Připomněl, že problém je dlouhodobý, představa EK je, že řešení půjde
rychleji a děti z romského etnika budou v hlavním vzdělávacím proudu. Ministr
soudí, že problém bude vyřešen po zavedení povinného posledního roku
předškolního vzdělávání. Řada dětí ze sociálně znevýhodněných skupin není podle
něj v hlavním proudu především proto, že nemají podpůrné prostředí doma.
"Povinným předškolním rokem by se vyrovnal rozdíl a nebylo by možné, aby
docházelo k tomu, že bude někdo z hlavního proudu vyřazen předčasně a neprávem,"
uvedl.

Podle zprávy Amnesty International založené na loňském průzkumu jsou Romové
diskriminováni také v hlavním vzdělávacím proudu. Vznikají podle ní segregované
romské školy, na kvalitnějších školách bývají Romové šikanováni. Chládek tato
zjištění odmítl s tím, že český vzdělávací systém rozhodně není nastaven
diskriminačně. Případné utlačování romských dětí považuje za selhání
jednotlivců, které by měli postižení hlásit České školní inspekci.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon