romea - logo
26. února 2017 (neděle)
svátek má Dorota
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Jak skoncovat se „školským apartheidem“ na Slovensku? A s vytvářením škol pouze pro „bílé“?

30.4.2015 12:01
Ilustrační foto (FOTO: Slovo 21)
Ilustrační foto (FOTO: Slovo 21)

Případ slovenské školy, kterou kvůli segregaci romských dětí, odsoudil slovenský soud, připomíná v rozhovoru pro Aktuálně.sk ředitel společnosti Eduroma a odborník na školství Vlado Rafael.

Byl to přelomový rozsudek – soud před třemi lety zakázal škole v Šarišských Michalanoch segregovat romské děti. Škola, kterou někteří odborníci přirovnávali k apartheidu v Jihoafrické republice měla oddělená poschodí pro romské a „bílé“ děti, měla oddělené třídy, měla „bílý“ a „černý“ dvůr, speciální jídelnu pro romské děti...

Po rozsudku ředitelka školy tvrdila, že nešlo o segregaci, ale že se všichni snažili, aby se děti měly co nejlépe. „Myslím, že u náš školy rezignovaly na vyšší funkci, tedy, že by neměly jen vzdělávat, ale také integrovat a vychovávat pro nové mezilidské vztahy,“ říká k tomu v citovaném rozhovoru Vlado Rafael. „Školy si často neuvědomují, že segregace od prvního ročníku přináší segregaci do celé lokality. Vytváří totiž anonymitu. A na základě anonymity se například snadněji páchají některé drobné trestné činy. Proto jsme proti segregaci. A proto chceme, aby školy v integrovaných třídách vychovávaly novou generaci dětí, které se budou znát jménem. Anonymita tak zanikne.“

V závěru rozhovoru Rafael připouští, že v Šarišských Michalanoch se sice v současnosti daří segregaci překonávat, ale novým rizikem, které slovenskému školství hrozí, jsou už nikoli oddělené třídy, ale oddělené školy.

Školy pouze pro „bílé“

Takové riziko platí i pro Česko. Server Aktuálně.cz upozorňuje na situaci na jedné ze škol, kterou ve své kritické zprávě o diskriminaci v českém školství jmenuje Amnesty International. Snaha o integraci romských a „bílých“ dětí tady naráží na postoj části „bílých“ rodičů.

"Letos po zápisu opustilo naši školu 89 prvňáčků z naší spádovosti. Dovolím si tvrdit, že z toho bylo devadesát procent neromských. Rodiče se zkrátka rozhlédli a řekli si, že je tady moc Romů," vysvětluje ředitelka pro aktuálně.cz ředitelka školy Jana Foltýnová.

Její škola vstoupila do širšího povědomí před zhruba šesti lety. Tehdy jí „bílí“ rodiče poslali petici s tímto textem: “Žádáme vás, aby byly vytvořeny dvě první třídy tak, aby romské děti byly společně a neromské také. Upozorňujeme, že pokud ve třídě budou více než tři Romové, takový záměr integrace jste nám sdělila do telefonu, přeřadíme děti na ZŠ Zemědělská. Víme sice, že škola je šedá a posmutnělá, víme, že dětem nenabízí takový servis jako vy, ale má jednu přednost. Ví se, že Romy pan ředitel zásadně nebere! Jsme v oblasti, kde s nimi musíme bydlet, a proto si nepřejeme, aby naše děti byly s nimi již od první třídy ve škole.“ (O situaci na škole podrobně informoval týdeník Respekt v listopadu 2009)

Ředitelka tlaku neustoupila, rodiče děti přihlásili jinam a vznikla čistě romská první třída. O těchto tlakem majority segregovaných dětech pak vznikl dokumentární seriál Ptáčata.

Zdá se, že po šesti letech se situace nijak nezměnila - velká část „bílých“ rodičů integraci odmítá.

Přečteno: 1149x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

školství, segregace, Inkluzivní vzdělávání, Diskriminace



HLAVNÍ ZPRÁVY

Sídlo Evropské komise (FOTO: Matthias v.d. Elbe, Wikimedia Commons)

Zpráva Evropské komise: Romové jsou v ČR šestkrát více ohroženi chudobou než ostatní obyvatelé

24.2.2017 10:30

Evropská komise publikovala analýzy hospodářské situace členských zemí EU. Českou republiku komise hodnotí relativně příznivě z hlediska ekonomických ukazatelů, poukazuje nicméně na některé strukturální problémy, které limitují její potenciál. Týká se to mimo jiné i zaměstnanosti, vzdělávání a sociální situace některých znevýhodněných skupin obyvatelstva.

 celý článek

Otakar Chládek. Foto: Archiv Okatara Chládka

Ani ryba ani rak, jsem Ota! Příběh Roma adoptovaného českou rodinou

24.2.2017 10:25
Jednadvacetiletý Otakar Chládek donedávna netušil, kdo je jeho biologická matka. Ke svým adoptivním rodičům se dostal jako šestiměsíční miminko. Vychovávaný v ryze české rodině poznal slasti i strasti rodinného života, touha po poznání biologické romské rodiny ho ale neopustila. Jeho adoptivní rodiče ho v tom nepodporovali, ale ani mu v tom nijak nebránili.
 celý článek

(ZDROJ: Archiv Anny Sivákové)

Anna Siváková: V Chanově luk a šípy za opaskem nenosíme

23.2.2017 16:52

Jednadvacetiletá Anna Siváková se narodila a vyrostla v Chanově. Po vychození tamní základní školy se na rozdíl od mnoha spolužáků rozhodla pro pokračování a vystudovala střední školu se zaměřením na sociální práci v Mostě. Sama říká, že to vždy nebylo jednoduché – ať už kvůli obavám rodiny, tak kvůli stigmatu prostředí, ze kterého pochází. Spolužáci na střední škole i učitelé jí však vždy byli velkou oporou. Dnes pracuje v Domě romské kultury v Chanově jako terénní sociální pracovnice a chystá se na přijímačky na vysokou školu.

 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo