romea - logo
24. března 2017 (pátek)
svátek má Gabriel
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Jan Kudry ke zjištění školní inspekce v ZŠ Krásná Lípa: Netrestejme romské děti za chyby rodičů

29.2.2016 15:04
Jan Kudry (Zdroj: Archiv autora)
Jan Kudry (Zdroj: Archiv autora)

V minulých dnech jsme se v médiích dozvěděli, že Česká školní inspekce v Základní škole v Krásné Lípě nezjistila diskriminační jednání, když ředitelka školy RNDr. Ivana Preyová uměle vytvořila prakticky romskou první třídu. Ten, kdo si zprávu ČŠI pozorně přečetl, musí dojít k jinému názoru, než zastávají někteří novináři.

Jan Kudry pochází z Postoloprt, v loňském roce obhájil disertační práci na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Pracuje jako vyšetřovatel Služby kriminální policie a vyšetřování v Berouně. Externě vyučuje na Svatojanské koleji ve Svatém Janu pod Skalou. Je členem Rady vlády pro záležitosti romské menšiny.

Ať chceme, nebo ne, Romové mezi námi byli, jsou a budou a ze sociokulturního hlediska nás Romů bude s největší pravděpodobností přibývat. Chtějme věřit, že paní doktorka Preyová není rasistka, anticiganistka nebo tomu říkejme, jak chceme. Představme si menší město s jednou základní školou, v němž žije poměrně velké procento Romů. V městě občas či častěji dochází ke střetům majority s romskou minoritou a rodiče z majority touží prosadit, aby se jejich děti vzdělávaly separátně od dětí romských, neboť mají za to, že pokud se jejich děti budou s dětmi romskými vzdělávat dohromady, může to mít negativní vliv na vzdělávání jejich dětí. Celkem logická úvaha, pokud přihlédneme k faktu, že některé romské děti skutečně žijí v málo podnětném rodinném prostředí a nejsou na vzdělávací dráhu připraveny tak, jak by měly.

Je tedy pravděpodobné, že ředitelka školy podlehla tlaku rodičů a při základní škole zřídila první třídu (1. C) ve které se vzdělávali žáci alternativním způsobem a se zákonnými zástupci se dohodla, že rodiče těchto žáků budou přispívat 700 Kč měsíčně, což ČŠI ostře zkritizovala a uvedla, že tento postup není v běžné (státní) základní škole možný a není v souladu s Bílou knihou ani dalšími dokumenty. Tuto třídu separovala ze zaregistrovaného místa školy a umístila ji na jinou adresu. Dále dle sdělení ředitelky zřídila třídu 1. A, do které byly zařazeny děti, které nenavštěvovaly předškolní zařízení, a tudíž potřebovaly větší péči s podpůrnými opatřeními. Dále pak třídu 1. B. Shodou náhod byly do 1. A zařazeny převážně děti romské.

Ředitelka školy v dokumentech školy deklaruje, že je školou proinkluzivní, neboť je zapojena do programu MŠMT, který tento druh vzdělávání podporuje. Vytvořením „romské“ třídy však příliš inkluzivity neprojevila, ba naopak. Separovala žáky, u kterých předpokládala více problematické vzdělávání a vytvořila jim vlastní třídu. Naopak žáky z majority, jejich rodiče byli ochotni zaplatit za bezplatné vzdělávání, raději separovala taky. Aby se pravděpodobně děti „smetánky“ vůbec s romskými dětmi nesetkávaly. Budova školy přitom byla zaplněna pouze ze 64 %, takže nebylo, dle zjištění ČŠI, nutné zřizovat samostatnou malotřídku.

Dokázal bych postup ředitelky s velkým sebezapřením pochopit, kdyby děti v 1. A měly takovou péči, která by jim zajistila případné vyrovnání handicapu z nedostatečné přípravy na školní docházku ze strany rodiny, ale ČŠI zjistila pravý opak.

Dokázal bych postup ředitelky s velkým sebezapřením pochopit, kdyby děti v 1. A měly takovou péči, která by jim zajistila případné vyrovnání handicapu z nedostatečné přípravy na školní docházku ze strany rodiny, ale ČŠI zjistila pravý opak. Ve třídě učil nekvalifikovaný pedagog a asistent pedagoga nebyl zaměřen na pomoc ve vzdělávání dětem ze sociálně exkludovaných lokalit. Škola byla celkově ohodnocena velmi negativně. Pedagogické vedení školy a personální podmínky školy měly nevyhovující úroveň. Průběh vzdělávání ve třídě 1. A měl nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B měl úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C měl očekávanou úroveň. Výsledky vzdělávání ve třídě 1. A měly nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C očekávanou úroveň.

Výsledky tedy takové, že ve třídě, kde by intervence školy měla být nejkvalitnější, byly nevyhovující. Na závěr zprávy ČŠI uvádí návrhy na zlepšení stavu školy, jedním z bodů je (podle mě poměrně tragikomické) doporučení, aby při vzdělávání romských žáků využívala příkladů dobré praxe. Jak originální. Též mě zarmucuje, že ČŠI na místě šetření přišla na neodstranitelný nedostatek spočívající ve vytvoření romské třídy, ale do návrhů na zlepšení neuvedla možnost např. rozpuštění tříd a jejich nové sestavení tak, aby se ke kvalitnímu vzdělání dostaly všechny děti bez ohledu na jejich barvu pleti (nebo korektně bez ohledu na jejich školní připravenost).

A z toho je mi nejvíce smutno. Kdyby např. má základní škola ke vzdělávání přistupovala stejně, tak bych třeba já osobně nebyl doktorem speciální pedagogiky. Romů nás bylo na škole vždy dost, ale ředitelka školy logicky děti, u kterých předpokládala nedostatečnou připravenost, inkludovala do jednotlivých tříd. A nepotřebovala k tomu nařízení či doporučení MŠMT, stačil jí selský rozum a trocha znalosti z historie jak obecné, tak pedagogické.

Je mi jasné, že rodiče chtějí, aby jejich dítě bylo vzděláváno co nejlépe a nejkvalitněji. Ale my, Romové, chceme to samé. Netrestejme romské děti za chyby, které udělali jejich rodiče. Snažme se my, pedagogové a vlastně všichni k romským dětem přistupovat nezaujatě. Věřte, že investice do vzdělání dětí je jediné, co se vyplatí. Je to naše investice do naší budoucnosti.

Přečteno: 2543x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Inkluzivní vzdělávání, segregace



HLAVNÍ ZPRÁVY

V pražském klubu LaFabrika proběhly 8. 4. 2016 oslavy Mezinárodního dne Romů tentokrát s tématem Pocta neviditelným. (FOTO: Jitka Votavová, Romea.cz)

Můžeme spolu… Oslavy Mezinárodního dne Romů v Praze ve znamení spolupráce Romů a Čechů

21.3.2017 10:21
Panelové diskuze, výstava, divadelní představení nebo interaktivní videoprojekce v centru Prahy. To je jen výčet toho, co nabídnou letošní pražské oslavy Mezinárodního dne Romů. Ty vypuknou už ve středu 5. dubna a pokračovat budou až do soboty 8. dubna, kdy vyvrcholí slavnostním galavečerem, na kterém se v holešovickém divadle La Fabrika představí duety složených z romských a českých interpretů současné hudební scény. Za letošními oslavami stojí spolek Ara Art, který je letos pořádá už po třetí.
 celý článek

Prezident Miloš Zeman (FOTO: David Sedlecký, Wikimedia Commons)

Podle Zemana nemá většina migrantů vzdělání. Statistiky z Německa však uvádějí zcela jiná čísla

21.3.2017 0:07
Většina ze dvou milionů migrantů, kteří přišli do Evropské unie, nemá podle prezidenta Miloše Zemana ani základní vzdělání, což výrazně zkomplikuje jejich začleněním do společnosti. Pokud se migrační vlnu z muslimských zemí nepodaří zastavit, tak Evropská unie bude přinucena chránit svoje vnější hranice, řekl Zeman podle ČTK při návštěvě olomoucké společnosti Nutrend. Spolkový úřad pro migraci a uprchlíky v Německu (BAMF), který v průběhu roku 2015 sbíral od žadatelů o azyl údaje o jejich dokončeném vzdělání a kvalifikaci, zveřejnil však jiná čísla.
 celý článek

Křest knihy Brnox, průvodce tzv. brněnským Bronxem, proběhl 21. 12. 2016 v Brně. Vpravo Kateřina Šedá, autorka průvodce. (FOTO: Jolana Halalová)

Průvodce Kateřiny Šedé Brnox je nominován na Magnesii Literu. Romští aktivisté neskrývají rozčarování

20.3.2017 17:21
O názor na nominaci Brnoxu požádala Romea.cz romskou básnířku a aktivistku Renatu Berkyovou a romského aktivistu Jana Čonku. „Upřímně řečeno, dost mě to zaskočilo,“ říká Berkyová. „Obzvlášť proto, že to, co porota vyzdvihuje, považuji já sama naopak za největší slabiny knihy."
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo