romea - logo
29. září 2016 (čtvrtek)
svátek má Michal
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Jan Kudry ke zjištění školní inspekce v ZŠ Krásná Lípa: Netrestejme romské děti za chyby rodičů

29.2.2016 15:04
Jan Kudry (Zdroj: Archiv autora)
Jan Kudry (Zdroj: Archiv autora)

V minulých dnech jsme se v médiích dozvěděli, že Česká školní inspekce v Základní škole v Krásné Lípě nezjistila diskriminační jednání, když ředitelka školy RNDr. Ivana Preyová uměle vytvořila prakticky romskou první třídu. Ten, kdo si zprávu ČŠI pozorně přečetl, musí dojít k jinému názoru, než zastávají někteří novináři.

Jan Kudry pochází z Postoloprt, v loňském roce obhájil disertační práci na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Pracuje jako vyšetřovatel Služby kriminální policie a vyšetřování v Berouně. Externě vyučuje na Svatojanské koleji ve Svatém Janu pod Skalou. Je členem Rady vlády pro záležitosti romské menšiny.

Ať chceme, nebo ne, Romové mezi námi byli, jsou a budou a ze sociokulturního hlediska nás Romů bude s největší pravděpodobností přibývat. Chtějme věřit, že paní doktorka Preyová není rasistka, anticiganistka nebo tomu říkejme, jak chceme. Představme si menší město s jednou základní školou, v němž žije poměrně velké procento Romů. V městě občas či častěji dochází ke střetům majority s romskou minoritou a rodiče z majority touží prosadit, aby se jejich děti vzdělávaly separátně od dětí romských, neboť mají za to, že pokud se jejich děti budou s dětmi romskými vzdělávat dohromady, může to mít negativní vliv na vzdělávání jejich dětí. Celkem logická úvaha, pokud přihlédneme k faktu, že některé romské děti skutečně žijí v málo podnětném rodinném prostředí a nejsou na vzdělávací dráhu připraveny tak, jak by měly.

Je tedy pravděpodobné, že ředitelka školy podlehla tlaku rodičů a při základní škole zřídila první třídu (1. C) ve které se vzdělávali žáci alternativním způsobem a se zákonnými zástupci se dohodla, že rodiče těchto žáků budou přispívat 700 Kč měsíčně, což ČŠI ostře zkritizovala a uvedla, že tento postup není v běžné (státní) základní škole možný a není v souladu s Bílou knihou ani dalšími dokumenty. Tuto třídu separovala ze zaregistrovaného místa školy a umístila ji na jinou adresu. Dále dle sdělení ředitelky zřídila třídu 1. A, do které byly zařazeny děti, které nenavštěvovaly předškolní zařízení, a tudíž potřebovaly větší péči s podpůrnými opatřeními. Dále pak třídu 1. B. Shodou náhod byly do 1. A zařazeny převážně děti romské.

Ředitelka školy v dokumentech školy deklaruje, že je školou proinkluzivní, neboť je zapojena do programu MŠMT, který tento druh vzdělávání podporuje. Vytvořením „romské“ třídy však příliš inkluzivity neprojevila, ba naopak. Separovala žáky, u kterých předpokládala více problematické vzdělávání a vytvořila jim vlastní třídu. Naopak žáky z majority, jejich rodiče byli ochotni zaplatit za bezplatné vzdělávání, raději separovala taky. Aby se pravděpodobně děti „smetánky“ vůbec s romskými dětmi nesetkávaly. Budova školy přitom byla zaplněna pouze ze 64 %, takže nebylo, dle zjištění ČŠI, nutné zřizovat samostatnou malotřídku.

Dokázal bych postup ředitelky s velkým sebezapřením pochopit, kdyby děti v 1. A měly takovou péči, která by jim zajistila případné vyrovnání handicapu z nedostatečné přípravy na školní docházku ze strany rodiny, ale ČŠI zjistila pravý opak.

Dokázal bych postup ředitelky s velkým sebezapřením pochopit, kdyby děti v 1. A měly takovou péči, která by jim zajistila případné vyrovnání handicapu z nedostatečné přípravy na školní docházku ze strany rodiny, ale ČŠI zjistila pravý opak. Ve třídě učil nekvalifikovaný pedagog a asistent pedagoga nebyl zaměřen na pomoc ve vzdělávání dětem ze sociálně exkludovaných lokalit. Škola byla celkově ohodnocena velmi negativně. Pedagogické vedení školy a personální podmínky školy měly nevyhovující úroveň. Průběh vzdělávání ve třídě 1. A měl nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B měl úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C měl očekávanou úroveň. Výsledky vzdělávání ve třídě 1. A měly nevyhovující úroveň, ve třídě 1. B úroveň vyžadující zlepšení a ve třídě 1. C očekávanou úroveň.

Výsledky tedy takové, že ve třídě, kde by intervence školy měla být nejkvalitnější, byly nevyhovující. Na závěr zprávy ČŠI uvádí návrhy na zlepšení stavu školy, jedním z bodů je (podle mě poměrně tragikomické) doporučení, aby při vzdělávání romských žáků využívala příkladů dobré praxe. Jak originální. Též mě zarmucuje, že ČŠI na místě šetření přišla na neodstranitelný nedostatek spočívající ve vytvoření romské třídy, ale do návrhů na zlepšení neuvedla možnost např. rozpuštění tříd a jejich nové sestavení tak, aby se ke kvalitnímu vzdělání dostaly všechny děti bez ohledu na jejich barvu pleti (nebo korektně bez ohledu na jejich školní připravenost).

A z toho je mi nejvíce smutno. Kdyby např. má základní škola ke vzdělávání přistupovala stejně, tak bych třeba já osobně nebyl doktorem speciální pedagogiky. Romů nás bylo na škole vždy dost, ale ředitelka školy logicky děti, u kterých předpokládala nedostatečnou připravenost, inkludovala do jednotlivých tříd. A nepotřebovala k tomu nařízení či doporučení MŠMT, stačil jí selský rozum a trocha znalosti z historie jak obecné, tak pedagogické.

Je mi jasné, že rodiče chtějí, aby jejich dítě bylo vzděláváno co nejlépe a nejkvalitněji. Ale my, Romové, chceme to samé. Netrestejme romské děti za chyby, které udělali jejich rodiče. Snažme se my, pedagogové a vlastně všichni k romským dětem přistupovat nezaujatě. Věřte, že investice do vzdělání dětí je jediné, co se vyplatí. Je to naše investice do naší budoucnosti.

Přečteno: 2412x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Inkluzivní vzdělávání, segregace



HLAVNÍ ZPRÁVY

Soud začal 26. září 2016 v Praze znovu projednávat případ bývalých členů Dělnické strany a dalších extremistů, kteří jsou viněni z propagace neonacismu. Na snímku zleva jsou obvinění Michaela Dupová, Richard Lang a Petr Fryč. (FOTO: ČTK)

Soud obnovil proces v kauze propagace neonacismu, trvá šest let

26.9.2016 20:57
V obnoveném hlavním líčení dnes před Obvodním soudem pro Prahu 1 stanuli tři z osmi lidí, kteří čelí obžalobě z podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka. Vinu odmítají. V případu jde o podezření z propagace neonacismu, například uskupení Národní odpor (NO), nebo pořádání neonacistických akcí. Hrozí jim tři až osm let vězení. V minulosti soud všech osm lidí zprostil obžaloby, toto rozhodnutí ale bylo zrušeno.
 celý článek

Ian Hancock. (FOTO: Wikimedia Commons)

Profesor Ian Hancock k soutěžím Miss Roma: Naše dívky nepotřebují prodávat svou krásu

26.9.2016 16:40
Finále šestnáctého ročníku soutěže Československá Miss Roma, které se konalo v sobotu 24. září v Hodoníně, vzbudilo mnoho různých reakcí. Vedle komentářů na sociálních sítích se ve svém článku na serveru Romea.cz k soutěžím romské krásy vyjádřil kriticky Petr Uhl. Uveřejňujeme i pohled romského historika a univerzitního profesora žijícího v USA, Iana Hancocka.
 celý článek

Tereza Heková. (FOTO: Jan Mihaliček)

Tereza Heková: Chovám se k lidem tak, jak se oni chovají ke mně

26.9.2016 14:02
Na střední odborné škole v Mostě vystudovala obor Veřejná správa. Dnes se mu věnuje i na vysoké – ve třetím ročníku soukromého CEVRO Institutu. Po studiích by v něm ráda působila i profesně. „Žádným životním mottem se neřídím, chovám se k lidem tak, jak se chovají oni ke mně,“ říká dvaadvacetiletá Tereza Heková.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo