romea - logo
5. dubna 2020 (neděle)
svátek má Miroslava
Loading
rozšířené vyhledávaní

Kanadský odborník na inkluzivní vzdělávání: Jen inkluzivní škola je opravdu dobrá škola

17.5.2016 13:39
Zleva kanadský velvyslanec Otto Jelinek a Gordon Porter (Zdroj: Romea.cz)
Zleva kanadský velvyslanec Otto Jelinek a Gordon Porter (Zdroj: Romea.cz)

"Dobří učitelé s dostatečnou podporou mohou dosáhnout i lepších výsledků než speciální pedagogové ve speciálních školách," řekl včera na kanadské ambasádě přední odborník na inkluzivní vzdělávání Gordon Porter, kterého do České republiky pozvala Nadace Open Society Fund. S publikem se podělil o své letité zkušenosti s inkluzí v Kanadě.

Podle něj je výsledkem třicetiletého prosazování inkluzivního vzdělávání, které v Kanadě zahájili sami rodiče, fakt, že například ve státě Nový Brunškvik  jsou všechny děti bez ohledu na jejich postižení vzdělávány ve své místní komunitní škole. "Jen inkluzivní škola je opravdu dobrá škola," řekl publiku Porter. „Multikulturalita dělá Kanadu silnější,“ připomněl kanadský velvyslanec Otto Jelinek, který setkání s tímto odborníkem na inkluzi zahájil. Sám dlouhodobě podporuje inkluzi a za své aktivity byl oceněn i Gordonem Porterem.

Ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier zdůraznil, že dle mezinárodních úmluv má každé dítě právo na kvalitní vzdělávání, inkluze je tedy závazek České republiky. „V inkluzivní škole se děti učí, že každý je jiný, pokud všechny děti toto pochopí již v raném věku, celá společnost a kvalita života bude lepší pro nás pro všechny,“ uzavřel ministr. 

Náměstek ministryně školství stanislav Štech uvedl, že inkluze je trend probíhající celé 20. století a že historie ukázala, že inkluze je možná, i když ne u všech a za všech okolností. Podle Štecha ideál inkluze neexistuje, jde o změnu myšlení a je to dlouhodobý proces. Na druhou stranu Gordon Porter upozornil na skutečnost, že implementace inkluze by neměla trvat déle než tři až pět let. „Pokud bude trvat déle, je možné, že se neuskuteční nikdy. Může dojít ke změně politické reprezentace, která bude mít jiné priority,“ uvedl Porter.

Zdůraznil však nutnost vydržet u jedné myšlenky a v aktivitách neustávat. Mezi některými účastníky setkání však panovaly obavy, do jaké míry jsou zkušenosti Gordona Portera aplikovatelné například v oblasti společného vzdělávání romských dětí v české společnosti se silně zakořeněným anticiganismem.  Gordon Porter k tomu uvedl: „Každá země si musí vytvořit svůj vlastní funkční model, když se však podělíme o zkušenosti, budeme úspěšní.“ Zdůraznil však, že není nutno vyhrát každou bitvu, je možno si stanovit malé cíle a propagovat pozitivní příklady.

„Vyberte si deset škol, kde to jde, udělejte z nich vzory pro ostatní, pak najděte dalších deset atd., až jich bude většina, a i těm nejzarytějším odpůrcům inkluze nezbude, než se přidat,“ dodal Porter. O tom, že společné vzdělávání žáků je jediná správná cesta, nebyl však ani Porter přesvědčen od začátku. Podle jeho slov ho však vždy zajímalo, co umí speciální pedagogové, co on ne.

Konečné rozhodnutí, že se musí něco stát na poli vzdělávání postižených dětí, ho přivedl nakonec jeho tehdy dvanáctiletý syn: „Jednou jsem ho požádal, aby na místní školu, kde se vzdělávaly postižené děti a v jíž radě jsem byl tehdy prezidentem, přinesl dopis pro paní ředitelku. Syn tam dopis nepřinesl, protože nechtěl, aby ho na této škole viděli jeho kamarádi. V této chvíli jsem si uvědomil, že musím něco udělat.“

Gordon Porter obdržel za své zásluhy v oblasti vzdělávání řadu ocenění. V roce 2010 například získal nejvyšší kanadské státní vyznamenání Řád Kanady a v roce 2013 Řád Nového Brunšviku. V roce 2012 obdržel medaili královny Alžběty II. S inkluzivní reformou školství má více než pětadvacetiletou zkušenost a v posledních 15 letech pracoval ve více než 40 zemích po celém světě. Možnost seznámit se blíže s jeho poznatky a zkušenostmi mají zájemci ještě na konci tohoto týdne na festivalu vzdělávání Eduspace v Brně.

Přečteno: 1928x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Inkluzivní vzdělávání, speciální školy, handicap, segregace, Děti, Kanada, velvyslanectví



HLAVNÍ ZPRÁVY

Nikola Taragoš, programový ředitel Romodrom, o.p.s. v rozhovoru pro ROMEA TV.

videoNikola Taragoš: Snažíme se zabránit zhoršení situace našich klientů, dodáváme jim ochranné pomůcky i základní potraviny

1.4.2020 12:00
Dalším hostem v sérii rozhovorů s osobnostmi, kteří aktivně pomáhají v době nouzového stavu je programový ředitel organizace Romodrom.
 celý článek

Tisková konference k zvládnutí onemocnění COVID-19 v romských lokalitách na Slovensku

videoSlovensko bude testovat Romy v osadách. Nakažení Romové by pak mohli být izolováni ve státních zařízeních

1.4.2020 15:50
Od pátku se na Slovensku spustí testování na onemocnění COVID-19 ve 33 romských osadách. Matovič na tiskové konferenci společně s Peterem Pollákem a novou zmocněnkyní pro romské komunity Andreou Bučkovou představil plán boje s konoravirem v romských lokalitách. Odběry, na které dohlédnou vojáci, budou probíhat od 3. do 9. dubna. O den později, 10. dubna, by už měly být známy výsledky. "To, že jde armáda do osad není demonstrace síly," tvrdí premiér Igor Matovič. Vojenští lékaři podle něj budou s testy pomáhat proto, aby testování nezatížilo civilní zdravotníky. Premiér Igor Matovič chce nakažené Romy z osad umístit do státních zařízení.
 celý článek

V pátek 17. 2. 2017 jednala Rada vlády pro záležitosti romské menšiny poprvé pod vedením ministra pro lidská práva Jana Chvojky (FOTO: Úřad vlády ČR)

Úřad vlády vyzývá k nominaci nových členů do Rady vlády pro záležitosti romské komunity

1.4.2020 11:05
Úřad vlády vyzývá na stránkách kabinetu k nominaci nových členek a členů do Rady vlády pro záležitosti romské menšiny. Rada má v současné době 29 členek a členů, z toho 16 zástupkyň a zástupců státní správy a 13 občanských členek a členů zejména z řad Romů - tři tedy chybí.
 celý článek

www.iROZHLAS.cz

Další články z rubriky







..
romea - logo