Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Komentář: Kapela Ortel – xenofobní, homofobní, protiromský mainstream

27. července 2015
Čtení na 4 minuty

Je plzeňská kapela Ortel extrémistická, vzbuzují její texty rasovou nenávist? Nebo je to jen trochu tvrdší odnož rocku, v podstatě nezávadný mainstream, který některým lidem vadí proto, že se nebojí nazývat věci pravým jménem? Tyto otázky právě řeší lidé ve městě Počátky na pomezí jižních Čech a Vysočiny, kde Ortel bude koncertovat. Informuje o tom server Aktuálně.cz

Ale jsou to otázky, které už vstoupily do mnohem širší diskuse a pravidelně se vracejí – poté, co se loni dostal Ortel do nominací v anketě Zlatý slavík, nebo proto, že jeho píseň Hadr byla hymnou zakázané Dělnické strany či proto, že píseň Mešita má na kanálu you tube přes 1 800 000 zhlédnutí.

Čajíček proti diskusím na netu…

Střet ve městě Počátky je sám o sobě zajímavý a vzhledem k „popularitě“ Ortelu do něj vstoupili už i vrcholní politici – například předseda Senátu Milan Štěch starostovi města pořádání koncertu rozmlouvá.

Zajímavější a důležitější jsou ale ty obecné otázky: Jsou texty kapely legitimní vzpourou proti všeprostupující „politické korektnosti“ a změkčilosti?

Nebo je Ortel jen „banda ne moc šikovně převlečených nácků?,“ jak ho charakterizoval Vojtěch Libich ze serveru G.cz.

„Je ale skupina Ortel skutečně extremistická, jak se někdy tvrdí? Nebo jen umně provokuje a hraje si se slovíčky? Měřeno některými diskusemi na sociálních sítích je to čajíček, z pohledu vzývané politické korektnosti se naopak blíží k extrému. Každý si může vybrat. Jisté je zatím jen jedno – o žádný hudební zázrak se určitě nejedná,“ psal vloni Wiliam Buchert na serveru Reflex.cz.

„Je snad extremismem to, co zpívá Ortel ve skladbě Mešita? Použil tam ostřejší obrat, že prorok „Mohamed je černý květ“, ale jinak jsou to jen věty, které se dnes běžně objevují i v mainstreamových médiích,“ píše Buchert.

Při pohledu na verše „Pro Aláhovo slávu, uříznou ti hlavu / Mají jen o to snahu, zastavme šílenství!“, lze sice v tomto bodě o Buchertově hodnocení pochybovat, nicméně zůstává pravdou, že ve srovnání s mnoha internetovými diskusemi je to „čajíček“.

Je nebezpečnější Ortel nebo Michal David?

Kritici, kteří mají Ortel za „bandu převlečených nácků“ odkazují například na to, že frontman kapely Tomáš Ortel je také zakladatelem kultovní neonacistické kapely Conflict 88 a účastní se extremistických demonstrací. V kapele Ortel se ale chová umírněně: "Vyškrtal z textů všechny otevřeně „závadné“ pasáže a dal si pozor, aby své krajně pravicové a rasistické názory zaobalil do legálního hávu. Ortel se ve svých písních vyznačuje protiromskou, protimuslimskou a homofobní rétorikou, vše je ale ponecháno v mantinelech povolených narážek," vysvětluje Vojtěch Libich.

Mně osobně kapela Ortel nezajímá,
na její koncert bych nešel, kdyby mě nezaujal spor o její koncert
v Počátkách, nevšímal bych si jí. Její texty mi připadají
spíš neumělé a primitivní než nebezpečné. Stejná
charakteristika navíc podle mě platí pro naprostou většinu
mainstreamových popových textů. Jinak řečeno: Míra rizika je
relativní a může postupovat od více či méně skrytého
vyvolávání nenávisti k některým skupinám lidí, po utvrzování
otupělosti a zaměňování povrchních klišé za vyjadřování
emocí a postojů. Je nebezpečnější Ortel nebo Michal David?

Hranice mezi mainstreamem a extremismem

Myslím, že určitě není v
demokratické zemi důvod koncerty Ortelu zakazovat, pokud se budou
odehrávat v „legálním hávu“. Na druhou stranu chápu údiv
některých počáteckých občanů, že by takový koncert měla
pořádat taková „veřejnoprávní instituce“ jako je obec. A
chápu, že proti tomu protestují.

Jenže – a tím se dostáváme k
hlavnímu problému – proč by se vlastně ti občané měli divit,
že možná většině řádně zvolených zastupitelů se kapela
Ortel líbí, nebo je alespoň nijak nevyrušuje?

Kde jsou dnes totiž hranice mezi
mainstreamem a extrémismem v „legálním hávu“? Devět z deseti
lidí, nechce mít za souseda Roma, sedm z deseti nechce přijímat
žádné uprchlíky z Afriky a Sýrie, hnutí Islám v ČR nechceme
má na facebooku přes 140 000 fanoušků, kdekterá internetová
diskuse je výrazně drsnější než texty Ortelu, Okamura je
poslancem, Čunek senátorem…

No, a Mešitu si poslechlo milion osm
set tisíc lidí. Píseň se „trefila do toho, co lidi skutečně
zajímá,“ hodnotí to Buchert.

Podle mě jsou to dílčí výrazy
kritické situace společnosti, která prožívá krizi tradiční
politiky a pro konfrontaci s nepřehledným chaosem současného
světa není vybavena hodnotami a vizí.

A jsem skeptický k tomu, že tento
stav lze zvrátit lokálními protesty jako je ten proti koncertu
kapely Ortel v Počátkách. Jakkoli mohou být legitimní a
sympatické.

Jde o tu jinou vizi společnosti, o
odklon politiky od nesrozumitelných tezí o HDP a „finančních
trzích“ a její návrat k podstatným věcem, jako spravedlnost,
rovnost, solidarita… Jenže k tomu potřebujete politiky, kteří
se nebojí jít proti většinovému názoru, osobnosti, které
nerezignovaly na veřejnou diskusi, neziskovky, které neupadly do
pragmatického nahánění grantů…

Mainstream dnes stále více s
umírněným extremismem splývá. A vzhledem k tomu, že poslední
průzkum ukázal, že imigranty tu nechce 71% lidí, je možné, že
česká vláda bude jednou na svém zasedání zpívat Mešitu.

Je to dnes pravděpodobnější, než
že bude přesvědčovat občany, aby se pokusili překonat
předsudky, obavy a strach a otevřeli se pomoci lidem v jinak
beznadějné situaci.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon