romea - logo
19. února 2020 (středa)
svátek má Patrik
Loading
rozšířené vyhledávaní

Jan Stejskal: Kurz pozitivního myšlení aneb 62% šance pro romské děti

17.10.2016 16:16
Ilustrační FOTO: Agentura pro sociální začleňování
Ilustrační FOTO: Agentura pro sociální začleňování

Centrum pro výzkum veřejného mínění zjišťovalo názory české veřejnosti na společné vzdělání. Tazatelé se ptali i na to, zda by se romské děti měly či neměly vzdělávat v běžných třídách. Romské děti tak mohou být hrdé na to, že tvoří svébytnou výzkumnou kategorii. Méně povzbudivé jsou však pro ně další interpretační roviny reprezentativního výzkumu.
 
Podporu společnému vzdělání romských a neromských dětí, ať už rozhodnou anebo váhavou, vyjádřilo 62% respondentů. Rozpaky však vyvolá zjištění, že ačkoliv romské děti jsou přece zároveň dětmi českými – v České republice se narodily a mají české státní občanství, česky běžně mluví a bydlí třeba v Mostě, Ostravě nebo Kadani, svůj souhlas s tím, aby sdílely prostor běžných tříd s dětmi z majority udělilo ještě o 8% méně dotazovaných než v případě dětí cizinců. Jakoby romské děti byly české škole cizejší než cizí.
 
Nejde přitom zřejmě o to, že by romské děti častěji přicházely z nemajetných rodin a dotazovaní se tudíž obávali, že v lavicích vypuknou strkanice o nejopulentnější svačinu. Přes 90% respondentů je totiž nakloněno společnému vzdělání bohatých a chudých dětí.
 
Pesimista by nadto mohl podotknout, že samotné 62% ANO v odpovědi na výzkumnou otázku, zda mají romské děti chodit do běžných tříd, ještě vůbec automaticky neznamená stejné - zhruba třípětinové - ANO v odpovědi na otázku, zda ten či onen rodič skutečně souhlasí s tím, že vedle jeho dítěte zasedne dítě romské. Taková otázka by byla nepříjemně sugestivní a mnozí dotazovaní by se mohli cítit diskomfortně. 
 
V rámci kurzu pozitivního myšlení lze naopak zdůrazňovat, že šance romských dětí jsou přece jen vyšší než šance jejich rodičů: dlouhodobě totiž platí, že romského souseda bezproblémově přijímá jen asi desetina české populace. Což lze s určitou dávkou komparativní kuráže vyložit i tak, že v očích české veřejnosti mají aspoň romské děti ještě drobné zrnko naděje. 
 
Jen realistu by pak mohlo napadnout, zdali jsme se společným vzděláváním o mnoho dál než USA v padesátých letech minulého století. 

Přečteno: 968x
 

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Vzájemné soužití, Inkluzivní vzdělávání, Výzkum



HLAVNÍ ZPRÁVY

Tomáš Kaluja. Foto z videa o projektu Vnímaví pre zraniteľných

ČRo: Neřeším, jestli jsem Rom, Maďar nebo Slovák. Jsem obyčejný člověk, říká tanečník Tomáš Kaluja

7.2.2020 10:56
Tomáš Kaluja je maturantem Střední zdravotnické školy v Rožňave. Pochází z romské křesťanské rodiny z Veľkých Kapušan. Už od dětství je jeho největším koníčkem tanec. Soutěžně se mu věnuje doma na Slovensku, ale i v zahraničí. Mimo to patří mezi romské dobrovolníky, kteří pomáhají budovat romskou identitu u romských dětí, které jsou vychovávány v neromských náhradních rodinách.
 celý článek

(Zdroj: Archiv TV NOVA)

Módní návrhář Pavel Berky postoupil mezi TOP 16 v soutěži MasterChef Česko

7.2.2020 0:35
Úspěšný módní návrhář Pavel Berky zkusil své štěstí v soutěži MasterChef Česko. Kachní prso s bramborem a takzvané “griláše” s kachní paštikou
 celý článek

Vepřín v místě bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku (FOTO: Muzeum romské kultury)

Demolice vepřína v Letech by měla začít v červnu a skončit letos

6.2.2020 15:35
V Letech na Písecku by letos v červnu mohla začít demolice vepřína, na jehož místě stával za války koncentrační tábor pro Romy. ČTK to dnes řekla Lucie Horáková, mluvčí Muzea romské kultury, které v místě vybuduje památník romského holokaustu.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo