Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Lidé zase musí úřadu kvůli přídavkům a dávce na byt doložit příjem

03. ledna 2019
Čtení na 2 minuty

Lidé, kteří pobírají příspěvek na bydlení či přídavek na dítě a chtějí ho dál
dostávat, by měli úřadu práce doložit své příjmy za poslední loňské čtvrtletí.
Čas na to mají do konce března. Nárok na podporu se posuzuje každé čtvrtletí.
ČTK o tom informovala mluvčí generálního ředitelství úřadu práce Kateřina
Beránková. Někteří poslanci povinnost čtvrtletně dokládat své příjmy či výdaje
na bydlení kritizují. Podle nich je to zbytečné a úředníky to zahlcuje.

“Stejně jako každé čtvrtletí musí příjemci příspěvku na bydlení doložit i od
letošního ledna do konce března 2019 příjmy a uhrazené náklady za čtvrtý kvartál
roku 2018. Tyto podklady jsou nutné pro posouzení trvání nároku na dávku,”
uvedla Beránková. Dodala, že potřebné doklady musí dodat i příjemci přídavků na
dítě.

Na přídavek na dítě má nárok rodina s příjmem pod 2,7násobek životního
minima. Příjem rodičů s jedním dítětem do šesti let tak například nesmí
překročit 20.817 korun, rodičů se třemi dětmi od pěti do 12 let pak 32.373
korun. Příspěvek na bydlení se vyplácí vlastníkům či nájemcům bytu s trvalým
pobytem, kteří vydávají za přiměřené bydlení v Praze přes 35 procent svého
příjmu a jinde přes 30 procent.

Loni od ledna do konce listopadu se na přídavcích na děti vyplatilo podle
údajů ministerstva práce 9,35 miliardy. Úřady vydaly v listopadu 246.300 těchto
dávek. Příspěvek na bydlení pobíralo 163.300 lidí. Celkem to za jedenáct měsíců
stálo 7,05 miliardy.

Čtvrtletní dokládání příjmů domácnosti a výdajů na bydlení kritizovala už
dřív místopředsedkyně sněmovního sociálního výboru Olga Richterová (Piráti).
Poukazovala na to, že obyvatelé bytů dostávají vyúčtování energií a služeb
jednou ročně, úřadům práce tedy čtyřikrát předkládají stejné papíry. Úředníci
jsou pak zavaleni administrativou. Dřív se situace příjemců dávek testovala
jednou za rok.

Generální ředitelka úřadu práce Kateřina Sadílková sociálnímu výboru Sněmovny
před pár měsíci řekla, že administrativy s čtvrtletním testováním a dalšími
nařízeními přibylo a zátěž úředníků i klientů je vysoká. Instituce kvůli tomu
musela přijmout řadu opatření. Například zavedla v pobočkách vyvolávací systémy
či online objednávání.

Předsedkyně sociálního výboru Radka Maxová (ANO) už dřív připustila, že by se
legislativa s pravidly vyplácení dávek mohla změnit. Zdůvodnila to tím, že
zpřísňující opatření nepřinesla takový efekt, jaký se očekával. Zákonodárci už
zmírnili třeba povinné vyplácení části dávek v hmotné nouzi v poukázkách.

Podle mluvčí úřadu práce nemusí lidé za úředníky vždy chodit osobně. Vyplněné
žádosti mohou nechat na podatelně, mohou je poslat i poštou či přes datovou
schránku. Pokud bude nutné něco doplnit, pracovníci pobočky je sami zkontaktují.
Formuláře i jejich vyplněné vzory jsou na portálu www.portal.mpsv.cz.
Termín návštěvy je možné domluvit telefonicky a někde i on-line, dodala mluvčí.
Kontakty jsou na webu úřadu práce. K dispozici je v pracovní době i informační
linka 844 844 803.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon