Ministryně školství trvá na zrušení osnov pro lehce mentálně postižené děti

Ministryně školství Kateřina Valachová potvrdila agentuře ČTK, že na plánu zrušit redukované osnovy pro lehce mentálně postižené žáky, se nic nemění. Je to důležitý krok směrem k inkluzivnímu vzdělávání i k překonávání diskriminace romských žáků v českých školách.
Právě nadměrný počet romských dětí, které se podle redukovaných osnov, takzvané přílohy LMP učí na praktických (dříve zvláštních školách), je předmětem opakované kritiky Česka ze strany orgánů EU i neziskových organizací. Podíl romských dětí je v praktických školách přes 30%, zatímco jejich podíl v populaci je odhadován na méně než tři procenta.
Zrušení redukovaných osnov, podobně jako inkluze sama má ovšem nadále řadu odpůrců a kritiků. Asociace speciálních pedagogů, která dlouhodobě bojuje za zachování praktických škol, nedávno předala ministerstvu školství petici proti rušení osnov podle přílohy LMP se 70 tisíci podpisy.
Proti zavádění „unáhlené inkluze“ a proti rušení přílohy LMP se v otevřeném dopise ministryni Valachové postavilo i nedávno vzniklé Učitelské profesní sdružení. „Nechceme, aby byla zavedena plošná a netransparentní inkluze žáků na školy, které na to nejsou připraveny: chybí materiální podmínky, chybí odborná příprava učitelů. Hrozí likvidace fungujících speciálních škol, hrozí omezení možnosti rodičů svobodně zvolit nejvhodnější péči pro děti. Záměrně jsou ignorována rizika unáhlené inkluze a její devastující dopady na veřejné školy... Smysluplná inkluze vyžaduje jednak velké investice (odhadujeme desítky miliard), jednak její citlivé postupné zavádění. Je přehlížen názor jak rodičů, tak učitelů, kritika je ostrakizována,“ píše se v dopise.
Podle ministryně je ovšem zachování přílohy vyloučené: "Zrušení přílohy LMP figuruje ve všech našich závazcích, které jsme jako Česká republika formulovali. To musí být provedeno, je to záležitost, která je daná. Je mým úkolem to provést tak, aby se z hlediska terénu a vzdělávacích drah konkrétních dětí nestalo nic, co by je poškodilo," zdůraznila pro ČTK.
Ministerstvo školství nyní připravuje prováděcí vyhlášku, která má do praxe převést inkluzivní principy nedávno schválené novely školského zákona. Její dosavadní příprava ale narazila na tvrdou kritiku. Za další klíčový úkol pro úspěšné zavádění inkluze považují odborníci mimo jiné změnu financování základních škol.
Nepřehlédněte:
- EDUin: Popírání přínosů inkluze je demagogie
- Hrozí českým školám v příštím roce chaos? Stále více odborníků i učitelů začíná pochybovat o přípravě na inkluzi.
- Evropská komise bude chtít konkrétní statistiky k integraci znevýhodněných dětí do českých škol
- Podle ministerstva školství bude inkluze stát více než miliardu korun ročně
- Tomáš Feřtek k odvolání ministra Chládka: Problémy českého vzdělávání nejsou úkol pro náhradníka
- Chce ministerstvo školství pokračovat v diskriminaci romských dětí? Jak vážné jsou rozpory mezi Chládkem a Dienstbierem?
- Amnesty International: Diskriminace romských dětí trvá desítky let, nastal čas ji ukončit
- Šifra doktora Pilaře: Stát se o romské děti stará výborně a praktické školy přežijí
- Naděje na spravedlivou školu: Od vizí akademiků a "bláznivých hipísáků" k novele školského zákona
Kam dál:
- Inkluzivní vzdělávání na školách má podpořit krátký loutkový film Sar Upre! Jak na to! How to do it!
- Inkluze ve vzdělávání: Projekt INSCHOOL pomáhá školám v Teplicích v Čechách, Praze, Bruntále, Morkovicích – Slížany a v Poběžovicích
- Záleží na každém dítěti: Organizace REST spouští webové stránky pro české učitele týkající se vzdělávání romských dětí
- Miroslav Brož k Mezinárodnímu dni Romů: Není důvod k oslavám, postavení Romů ve společnosti se zhoršuje, investované finance mají nulové výsledky
- MŠMT omezilo podporu doučování znevýhodněných dětí! Podle odborníků bude mít rozhodnutí negativní dopady na žáky i učitele
- NKÚ: Školství nebylo na inkluzi připravené, v sociálně vyloučených lokalitách obce peníze nečerpají
- Třicet procent české veřejnosti nechce romské děti v běžných třídách a chtělo by jejich segregaci
- MŠMT chce sebrat asistenty tisícům hendikepovaných dětí. Jde o rozklad inkluze, říká odbornice
- Evropští lidovci ve strategickém dokumentu k začleňování Romů kritizují neefektivní utrácení peněz, potenciál Romů není využitý, jejich uplatnění pomůže celé společnosti
- Rozdíly v doporučeních pedagogických poraden by měl sladit nový systém řízený ministerstvem školství
- Průzkum: Inkluze nezlepšila situaci škol. Ke zlepšení je třeba změna přístupu majority k Romům
- Magdalena Karvayová: Aby i rodič z ghetta věděl, že vzdělání nabízí dětem budoucnost
Štítky:
Inkluzivní vzděláváníHLAVNÍ ZPRÁVY
