Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Mladí často věří nenávistným hoaxům. Proti nenávisti chce bojovat iniciativa HateFree Culture

26. listopadu 2014
Čtení na 3 minuty

Mladí lidé do značné míry věří řetězovým zprávám tzv. hoaxům, které se šíří
po internetu. Řada z nich má nenávistný podtext. Tématu násilí z nenávisti se ve
dvouletém projektu, jehož součástí je i právě zahájená mediální iniciativa s
názvem HateFree Culture, bude věnovat Agentura pro sociální začleňování.

Výzkum: Mladí lidé, kteří znají osobně Romy, hodnotí soužití s Romy významně
pozitivněji

V reprezentativním výzkumu, který pro Agenturu pro sociální začleňování
zpracovala agentura Median, mladí lidé například hodnotili pravdivost 7 tvrzení
o Romech. Pět z nich byly populární smyšlenky a zkreslené informace vycházející
z hoaxů šířených mezi veřejností.

Mladí, kteří vice důvěřují hoaxům, si myslí, že mají o daném tématu dostatek
informací

Tomu, že romské rodiny mají nárok na větší dávky než neromské, věří podle
výzkumu 44 procent mladých (za nepravdivý jej označilo 34 procent, 22 procent
neví). Podobný počet respondentů (43 procent) souhlasilo, že většinu českých
nezaměstnaných tvoří Romové. Menší část odpovídajících již označila za pravdivý
výrok, že Romové dostávají léky zdarma a mohou jezdit zadarmo MHD. Za nepravdivé
však tyto informace označila jen zhruba třetina respondentů, většina uvedla, že
neví.

Třicet procent mladých uvádí, že má s příslušníkem nějaké minority osobní
negativní zkušenost. Ti, kteří tuto zkušenost nemají a zároveň důvěřují
informacím z hoaxů, hodnotí soužití s menšinami výrazně negativněji než jejich
vrstevníci. Zároveň je zajímavé, že ti mladí, kteří vice důvěřují tzv. hoaxům,
si mnohem více myslí, že mají o daném tématu dostatek informací.

Výzkum také potvrzuje, že mladí, kteří znají nějakého Roma lépe – je členem
jejich rodiny, mají jej mezi kamarády, známými či spolužáky – hodnotí soužití
většinové společnosti s Romy významně pozitivněji.

Informace o soužití s různými skupinami obyvatel přijímají mladí nejvíce z
elektronických médií a sociálních sítí.

Pozitivním zjištěním je, že téměř devět z deseti dotazovaných si uvědomuje, že
útok na jedince, jehož motivem je nenávist, symbolicky postihuje i další členy
skupiny, ke které napadený patří. „Násilí z nenávisti nikdy není jen věc
útočníka a oběti, postihuje daleko větší skupinu lidí, vytváří atmosféru strachu
a ohrožuje společenské soužití obecně,” říká o násilí z nenávisti vedoucí
projektu Jaroslav Valůch.

DOKUMENT

Mediální kampaň, sociální sítě a hejtomat na webu

Agentura pro sociální začleňování, která je jedním z odborů Úřadu vlády, nyní
zahajuje dvouletý projekt, který se bude tématu násilí z nenávisti intenzivně
věnovat.

„Agentura již pátým rokem pomáhá řešit problematiku sociálního vyloučení a
dobrého soužití na úrovni měst a obcí. Opakovaně se nám potvrzuje, že v
prostředí strachu a nenávisti nemají jakékoli kroky ke zlepšení situace šanci.
Vnímáme proto jako povinnost a součást naší odpovědnosti začít se věnovat i
oblasti komunikace. Prostřednictvím iniciativy HateFree Culture chceme
veřejnosti, a obzvláště mladým lidem, přinášet ověřené a důvěryhodné informace
ve formátu, který pro ně bude atraktivní a srozumitelný,“ popisuje důvody, které
vedly ke vzniku projektu ředitel Agentury pro sociální začleňování Martin
Šimáček.

Hlavními nástroji zmíněné iniciativy HateFree Culture budou
facebooková stránka
HateFree Culture
a webová stránka
Hatefree.cz. Ta obsahuje kromě řady dalších
informací takzvaný „Hejtomat“, on-line nástroj pro vyvracení nejčastějších
hoaxů, mýtů a nenávistných stereotypů. Cílem iniciativy je zvýšit povědomí o
násilí z nenávisti, přinášet příběhy obětí, zviditelňovat pozitivní příklady a
dlouhodobě reagovat na nenávistné projevy skrze důvěryhodné informace,
kreativitu i humor. Na aktivity na internetu naváží další umělecké aktivity a
akce ve veřejném prostoru v řadě míst celé republiky.

Na iniciativu již upozorňují spoty v televizích a rádiu se sloganem “Nenávist ti
nesluší!”. „Cílem spotů je upoutat pozornost a poukázat na nejbanálnější důvod,
proč se nepoddávat nenávisti. Jednoduše nám nesluší. To si v našem fotoateliéru
vyzkoušelo také více než 80 známých i méně známých osobností z řad hudebníků,
herců či sportovců,” popisuje koordinátor iniciativy Lukáš Houdek. Portréty
osobností i dalších sympatizantů iniciativy HateFree Culture je možné vidět na
jejích facebookových stránkách.

VIDEO

Obsahem samotného projektu není jen zmíněná mediální iniciativa, jeho součástí
budou i vzdělávací aktivity na školách v Ústeckém a Moravskoslezském kraji,
školení policistů v těchto krajích, podpora zástupců měst a obcí v tom, jak
srozumitelně komunikovat postupy při řešení sociálních problémů a dva velké
sociologické výzkumy.

Celý projekt byl z 80 procent podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a
Norska (tzv. “Norské fondy”) a z 20 procent ze státního rozpočtu ČR.

FOTOGALERIE

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon