romea - logo
23. ledna 2020 (čtvrtek)
svátek má Zdeněk
Loading
rozšířené vyhledávaní

RRTV nikdy nekonstatovala, že vysílání TV Prima bylo objektivní a vyvážené, naopak. Prima v reportáži lhala

8.6.2016 10:46
George Batto, kterému byla jeho odpověď pro televizi Prima hrubě zkreslena a bylo mu vloženo do úst to, co vůbec neřekl (FOTO: Repro TV Prima)
George Batto, kterému byla jeho odpověď pro televizi Prima hrubě zkreslena a bylo mu vloženo do úst to, co vůbec neřekl (FOTO: Repro TV Prima)

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) vydala včera stanovisko k údajné manipulaci ve zpravodajství televize Prima. Předseda rady Ivan Krejčí konstatuje, že monitoring a analýza zpravodajství televize Prima v období od 24. srpna do 13. září 2015 odhalily několik sporných momentů v konkrétních příspěvcích a rovněž poukázaly na tendenci vytvářet negativní mediální obraz migrace.

Rada se vyjádřila i k obviněním, které uveřejnil server HlídacíPes.org, že vedení televize Prima na poradě s redakcí 7. září 2015 přišlo s jasnými instrukcemi o tom, jak se má televize ve svém zpravodajství stavět k uprchlické krizi. Tedy aby vykreslovali uprchlíky jako riziko a ohrožení a fakticky tak ignorovali zásady objektivity a vyváženosti.

Podle Rady samotnými interními pokyny Prima zákon neporušovala, "zda reálně došlo či dochází k porušování zásad objektivity a vyváženosti ve vysílání programu Prima, je možné zjistit výhradně monitoringem a analytickým vyhodnocením odvysílaného zpravodajského a publicistického obsahu," konstatuje Rada ve svém stanovisku.

Rada se oficiálně ohradila proti tvrzení Primy, že RRTV konstatovala, že její vysílání je objektivní a vyvážené. "Rozhodně však Rada nekonstatovala, že vysílání bylo objektivní a vyvážené, jak se snaží dezinterpretovat závěry analýzy ve svém stanovisku televize Prima. Pochybnosti, které analýza vzbudila, vedly RRTV naopak k tomu, že rozhodla navázat dalším monitoringem zpravodajství a publicistiky programu Prima, a to za období od 28. března 2016 do 17. dubna 2016," uvádí se ve stanovisku RRTV.

Závěry analýzy budou Radě předloženy v průběhu září 2016. Pokud analýza odhalí porušení zákona o vysílání, bude možné vydat upozornění na porušení zákona, eventuálně ve správním řízení uložit finanční sankci, konstatuje se ve stanovisku Rady pro televizní a rozhlasové vysílání.

Zpravodajství FTV Prima o uprchlické krizi se dostalo do centra zájmu letos na jaře kvůli způsobu informování o příjezdu iráckých křesťanských uprchlíků do Česka. Především pak reportáži, po jejímž odvysílání se řešilo to, zda jeden z uprchlíků skutečně přirovnal nabízené ubytování ke kravínu a zda byl překlad jeho slov správný či překroucený.

Stanovisko RRTV k údajné manipulaci ve zpravodajství televize Prima

Stanovisko RRTV k údajné manipulaci ve zpravodajství televize Prima V minulém týdnu server Hlídací pes zveřejnil nahrávku, která má dokládat, že zaměstnanci zpravodajství televize Prima byli svým vedením instruováni, aby informace o migrační krizi vykreslovalijako riziko a ohrožení a fakticky tak ignorovali zásady objektivity a vyváženosti.

RRTV konstatuje, že k porušení příslušných ustanovení zákona o vysílání ovšem nemůže dojít samotným vydáním jakéhokoli interního pokynu. Zda reálně došlo či dochází k porušování zásad objektivity a vyváženosti ve vysílání programu Prima, je možné zjistit výhradně monitoringem a analytickým vyhodnocením odvysílaného zpravodajského a publicistického obsahu.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání již v létě loňského roku zadala svému odbornému aparátu, kterým jsou mediální analytici úřadu, monitoring a analytické vyhodnocení zpravodajských a publicistických pořadů programu Prima za období tří týdnů, konkrétně od 24. srpna do 13. září 2015.

Cílem monitoringu bylo zjistit, zda při informování o migrační krizi nedochází k porušování zákona o vysílání a také, jakým způsobem je vytvářen mediální obraz aktuálních událostí. Analýza, se kterou se RRTV seznámila 15. prosince 2015, odhalila několik sporných momentů v konkrétních mediálních obsazích a rovněž poukázala na obecně problematickou tendenci zpravodajství Primy vytvářet negativní mediální obraz migrace.

Takováto zjištění opírající se zejména o metody obsahové analýzy by ovšem nemohla uspět jako dostatečný podklad pro vedení správního řízení a uložení pokuty v rámci správního trestání. Rozhodně však Rada nekonstatovala, že vysílání bylo objektivní a vyvážené, jak se snaží dezinterpretovat závěry analýzy ve svém stanovisku televize Prima. Pochybnosti, které analýza vzbudila, vedly RRTV naopak k tomu, že rozhodla navázat dalším monitoringem zpravodajství a publicistiky programu Prima, a to za období od 28. března 2016 do 17. dubna 2016.

Závěry analýzy budou Radě předloženy v průběhu měsíce září 2016. Pokud analýza odhalí porušení zákona o vysílání, je možné provozovateli vydat upozornění na porušení zákona, eventuálně ve správním řízení uložit finanční sankci. Odnětí licence provozovateli bezprostředně nehrozí, jelikož k odejmutí licence RRTV může v souladu se zákonem přikročit až v případě, kdy provozovatel zvlášť závažným způsobem opakovaně porušuje svou zákonnou povinnost.

V Praze dne 7. června 2016

Ivan Krejčí
Předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání

Přečteno: 1079x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

RRTV, Prima TV, Uprchlíci



HLAVNÍ ZPRÁVY

Edita Stejskalová a Petr Torák 10. 9. 2018 během zasedání Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (FOTO: František Bikár, Romea.cz)

Občanští členové "romské rady" se neshodují v názoru, zda má Helena Válková zůstat vládní zmocněnkyní pro lidská práva

16.1.2020 22:56
Občanští členové Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (RVZRM) se neshodují v názoru, zda má Helena Válková zůstat ve funkci vládní zmocněnkyně pro lidská práva. Zpravodajský server Romea.cz oslovil všechny občanské členy rady. Z patnácti členů nám svou odpověď zaslalo pouze šest. Dva Válkovou podpořili a čtyři mají s jejím setrváním na postu vládní zmocněnkyně pro lidská práva problém. Další členové "romské" rady se odmítli veřejně vyjádřit, ostatní na naše otázky nereagovali vůbec. V pátek své vyjádření zaslal další člen Rady vlády Tomáš Ščuka, který se vyjádřil také proti setrvání Válkové ve funkci. Vyjádření jednotlivých členů, které se nám podařilo získat, uvádíme v plném znění.
 celý článek

Protestující na mítinku kotlebovců Zdroj: Michal Truban, Facebook

Na východním Slovensku protestovala stovka Romů proti kotlebovcům

16.1.2020 10:46
Podporovatelé ĽSNS i odpůrci extremismu se ve středu večer setkali v Sabinově. Během předvolebního mítinku strany přišlo nesouhlas s extremismem vyjádřit přibližně 350 Romů z okresu. Přidali se k nim i členové koalice neparlamentních stran PS/Spolu. Mítink, jak i protest se obešel bez incidentů, lidé z obou stran však na sebe vykřikovali.
 celý článek

Hajlující muž 25. 4. 2019 během demonstrace xenofobně-populistického hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomia Okamury (FOTO: video Alarm)

Muž, který podle verdiktu hajloval na akci SPD, podal dovolání

15.1.2020 16:10
Nejvyšší soud přezkoumá případ Radka Mansfelda, jenž podle pravomocného verdiktu hajloval na loňské demonstraci hnutí SPD. Pražské soudy mu vyměřily půlroční podmínku a peněžitý trest 30.000 korun. Rozhodnutí je pravomocné. K Obvodnímu soudu pro Prahu 1, který případ řešil jako první instance, dorazilo před koncem roku dovolání, zjistila ČTK z justiční databáze.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo