romea - logo
27. února 2021 (sobota)
svátek má Alexandr

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Na pulty míří kefír s Hitlerem, podpořit má Paměť národa. Nevkusné, urážka obětí holocaustu, zaznívá kritika

20.5.2016 19:45
"Kefírer, vůdce mezi kefíry" (FOTO: Kefirer.cz)

V České republice by se měl začít prodávat mléčný nápoj Kefírer, "Vůdce mezi Kefíry". Na obalu by měl být schematicky znázorněný Adolf Hitler. To alespoň tvrdí donedávna anonymní kampaň, která zaplavila sociální média. Část zisku z prodeje nápoje by měla jít na projekt Paměť národa. Podle některých je však takový nápad nevkusný a může urazit pamětníky holocaustu.

Tvůrci: Nadsázkou bojujeme proti extremismu

Podle příspěvků na facebookové stránce Kefírer i brněnského billobardu, který se anonymně objevil na začátku května, měl nápoj původně přijít na trh už 17. května. Ukázalo se však, že tvůrci kampaně nejdříve o prodeji vůbec neuvažovali a vše brali jen jako vtip.

"Na začátku bylo slovo. Kefírer. Od doby, co jsme ho vyslovili, jsme se nedokázali přestat smát. Začali jsme do kotle přidávat další tématické vtípky a fakt nás to bavilo. Tak jsme se rozhodli o našeho Kefírera podělit se světem. Za naše dřívější válečné činy jsme si vysloužili billboard, který to vše nastartoval. Spustili jsme k němu microsite a založili facebookové stránky," uvádí zakladatelé Dave, Luke a Thomas na facebookové stránce.

Podle serveru Mediář.cz za úspěšnou online komunikací stojí David Koutný, Tomáš Musil a Lukáš Lukeš, kteří se potkali v brněnském inovačním centru Unifer, vlastněné investiční skupinou DRFG a startupem Skypicker.

Zájem o kefírera, který se na sociálních sítích spustil tvůrce prý překvapil. "Za chvíli nás celý Kefírer přerostl. Už jsme ho netvořili jen my, ale vy všichni. Za což vám patří obrovský dík. Inspirovali jste nás k novým vtipům, začali vytvářet svoje vlastní Mohamedy, Máslováky apod. Až nám z toho málem unikl slzný plyn. Takže jsme došli k rozhodnutí. Kefírera prostě vyrobíme," uvádí tvúrci.

Vedle Kefírera tak vznikl i fiktivně konkurenční Mlíkomouš s vyobrazením Stalina na obalu.

Tvůrci tak prý chtějí nadsázkou a vtipem bojovat proti extremismu a část zisku chtějí posílat na projekt Paměť národa. "Přijde nám velmi důležité připomínat si příběhy z historie a to přímo od lidí, kteří je prožili. A to především v době, kdy ve světě roste napětí a extremismus. Připadá nám totiž dost zvrácený, že se u našich sousedů prosadil Kotleba a jeho parta, a že u nás stále setrvávají komouši. Na projekt budeme posílat část ze zisku za každou prodanou láhev," uvedli tvůrci na facebookové stránce.

Projekl Paměť národa realizuje organizace Post Bellum a ředitel Mikuláš Kroupa podporu přijal. "Baví mě, že tenhle kefírerovský kyseláč přispěje k natáčení vyprávění těch, kteří tomu knírkatému pitomci nakopali řiť. Prosím ty ´úplně normální kluky z Brna´, jak se mi představili, aby stvořili ještě třeba speciální bolševické termixy nebo oplatky Rudých Khméru. Díky 'klukům z Brna' za vtip a nadhled," uvedl Kroupa.

Kalibová: Nevkusné, netakt a nerespekt k obětem, přeživším a hrdinům

Nadšení "píárovské" sociální bubliny nad raketovým šířením Adolfa Hitlera po síti nesdílí však všichni. Nápad vyrábět a prodávat mléčný nápoj s názvem Kefírer kritizuje například Klára Kalibová z organizace In Iustitia, která pomáhá obětem násilí z nenávisti.

"Původně mi nápad s Kefírerem přišel celkem vtipný. Čekala jsem, že to bude reklama na reklamku, a celkem by mě to bývalo oslovilo. Snaha to teď překlopit do skutečného produktu je nevkusná," uvedla pro server Romea.cz Kalibová.

"Nechci si v obchodě kupovat Kefírera a nepřijde mi Hitler se Stalinem cool ani in na to aby propagovali nějaký skutečný produkt. A to jednak pro to, co znamenali, jednak pro to, co tahle devalvace fakticky znamená - absolutní vyprázdnění kolektivní paměti, netakt a nerespekt k obětem, přeživším a hrdinům. A taky to, že ve jménu Adolfa Hitlera se v Česku stále mučí, pálí a vraždí lidé," dodala Kalibová.

Štěpková: Nadsázka o těch druhých bývá často urážkou

Podle ředitelky Institutu terezínské iniciativy Terezy Štěpkové je příliš tenká hranice mezi nadsázkou a urážkou. "Nadsázka o sobě je v pořádku, nadsázka o těch druhých bývá často urážkou, jakkoli se čím dál častěji svobodou humoru zaštiťujeme," uvedla pro server Romea.cz Štěpková.

"Přemýšlím, jak kolem lahvičky s patkou a knírkem stojící v obchodě mezi jogurty prochází pamětník holocaustu, nuceně nasazený, politický vězeň nebo jejich potomek - syn, dcera, vnučka... Pokud se dotkne jednoho z nich, urazí ho nebo rozesmutní, je to špatně. Protože úcta k obětem musí tvořit součást naší kulturní tradice. Přemýšlím o tom, jak kolem chladícího boxu chodí děti ve věku mého syna a kupují si kefír s patkou a knírkem a jako běžnou součást svačiny ho pijí ve škole - protože vysvětlení bude číst málokdo z nich. Vezmou to jako běžnou věc a ani je nenapadne, že je to myšleno jako vtip. Samozřejmě se díky tomu nestanou neonacisty, ale může to někdy v budoucnosti ovlivnit jejich rozhodování - lidské nebo politické," dodala ředitelka institutu, který každoročně pořádá Den vzpomínání na oběti holocaustu - Jom ha-šoa.

"Jestli mluvíme o zodpovědnosti ke svým dějinám a příběhům pamětníků, musíme přemýšlet o důsledcích toho co a jak děláme. Uvědomit si, co se stane, když náš skvělý vtip někdo, i kdyby byl jeden, nepochopí - možná ne zítra, ale za deset let," uvedla pro Romea.cz Tereza Štěpková.

Rozporuplně kampaň působí i na Renatu Berkyovou z organizace ROMEA. "Už od začátku jsem byla velice na rozpacích co si vlastně o kampani myslet. Na jedné straně slogany, které byli vtipné a nápadité, na druhé straně mě docela vyděsil rostoucí počet lidí v komentářích pod sloganmi, kteří sdílejí v různých narážkách rasistické názory," uvedla Berkyová.

"Kampaň mi přijde dvojsmyslná a nedotažená ohledně jasné zprávy o odsouzení nacizmu, o to víc v případě, že se bude kefír s těmito slogany skutečně vyrábět," dodala Renata Berkyová.

Přečteno: 2700x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Reklama, Nacismus, Adolf Hitler, Podpora, Extremismus



HLAVNÍ ZPRÁVY

Zleva: Jan Blatný, Michal Miko, Alena Gronzíková a Cyril Koky

Povinné respirátory? Pro sociálně vyloučené lokality a chudé velký finanční problém. Pokud je vláda vyžaduje, měla by je rozdávat zdarma

22.2.2021 10:30
Ministerstvo zdravotnictví dnes vydá mimořádné opatření, ve kterém kvůli šíření epidemie covidu-19 zpřísní povinnost ochrany dýchacích cest. Podle dřívějšího vyjádření ministra Jana Blatného (za ANO) bude nařízení platit od půlnoci z dneška na úterý, týkat se bude veřejných míst s větší koncentrací lidí. Lidem v nich už nebude stačit textilní rouška, ale budou muset nosit respirátor, nanoroušku nebo dvě chirurgické roušky. Podle některých opozičních politiků by měl dávat občanům respirátory zdarma. To navrhují i redakcí serveru Romea.cz oslovení odborníci pracující v sociálně vyloučených lokalitách nebo s Romy.
 celý článek

Video na podporu očkování natočila i skupina celebrit z menšinových komunit, mezi nimi například herec Adil Ray či komik Romesh Ranganathan (FOTO: Repro Youtube)

videoBritská studie: Příslušníci etnických menšin mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19, méně se očkují, více umírají. V ČR podobná data nemáme

19.2.2021 16:25
Příslušníci etnických menšin žijících v Anglii mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19 než většinová populace. To se promítá i do počtu očkovaných. Zatímco bělochů ve věku 70 až 79 let naočkovali angličtí zdravotníci již 86 procent, v případě černochů je to jen 55 procent, vyplývá ze studie, o které informovala agentura Reuters.
 celý článek

Lékařka Marie Nejedlá v rozhovoru pro ROMEA TV vysvětluje popis výroby vakcíny proti COVID-19, foto: romeatv

videoLékařka pro ROMEA TV vysvětluje nejasnosti kolem očkování: Z čeho je vakcína složená? Jak funguje?

19.2.2021 13:40
Ochota občanů České republiky nechat se očkovat proti nemoci COVID-19 od konce roku mírně vzrostla. Na konci ledna mělo o vakcínu zdarma zájem 54 procent dospělých v ČR. Jak ukazují průzkumy ze zahraničí, mezi etnickými menšinami je však ochota k očkování nižší. Platí to zřejmě i u Romů v České republice. Poměrně často se opakuje několik otázek a názorů, které jsou s vakcinací spojené. Z čeho jsou vakcíny proti COVID-19 složené? Vakcíny byly vyvinuty velmi rychle, jsou proto nekvalitní? Do jaké míry jsou vakcíny účinné? ROMEA TV přináší sérii videí, kde na tyto otázky odpovídá lékařka Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu.  
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo