romea - logo
7. srpna 2020 (pátek)
svátek má Lada

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Na pulty míří kefír s Hitlerem, podpořit má Paměť národa. Nevkusné, urážka obětí holocaustu, zaznívá kritika

20.5.2016 19:45
"Kefírer, vůdce mezi kefíry" (FOTO: Kefirer.cz)

V České republice by se měl začít prodávat mléčný nápoj Kefírer, "Vůdce mezi Kefíry". Na obalu by měl být schematicky znázorněný Adolf Hitler. To alespoň tvrdí donedávna anonymní kampaň, která zaplavila sociální média. Část zisku z prodeje nápoje by měla jít na projekt Paměť národa. Podle některých je však takový nápad nevkusný a může urazit pamětníky holocaustu.

Tvůrci: Nadsázkou bojujeme proti extremismu

Podle příspěvků na facebookové stránce Kefírer i brněnského billobardu, který se anonymně objevil na začátku května, měl nápoj původně přijít na trh už 17. května. Ukázalo se však, že tvůrci kampaně nejdříve o prodeji vůbec neuvažovali a vše brali jen jako vtip.

"Na začátku bylo slovo. Kefírer. Od doby, co jsme ho vyslovili, jsme se nedokázali přestat smát. Začali jsme do kotle přidávat další tématické vtípky a fakt nás to bavilo. Tak jsme se rozhodli o našeho Kefírera podělit se světem. Za naše dřívější válečné činy jsme si vysloužili billboard, který to vše nastartoval. Spustili jsme k němu microsite a založili facebookové stránky," uvádí zakladatelé Dave, Luke a Thomas na facebookové stránce.

Podle serveru Mediář.cz za úspěšnou online komunikací stojí David Koutný, Tomáš Musil a Lukáš Lukeš, kteří se potkali v brněnském inovačním centru Unifer, vlastněné investiční skupinou DRFG a startupem Skypicker.

Zájem o kefírera, který se na sociálních sítích spustil tvůrce prý překvapil. "Za chvíli nás celý Kefírer přerostl. Už jsme ho netvořili jen my, ale vy všichni. Za což vám patří obrovský dík. Inspirovali jste nás k novým vtipům, začali vytvářet svoje vlastní Mohamedy, Máslováky apod. Až nám z toho málem unikl slzný plyn. Takže jsme došli k rozhodnutí. Kefírera prostě vyrobíme," uvádí tvúrci.

Vedle Kefírera tak vznikl i fiktivně konkurenční Mlíkomouš s vyobrazením Stalina na obalu.

Tvůrci tak prý chtějí nadsázkou a vtipem bojovat proti extremismu a část zisku chtějí posílat na projekt Paměť národa. "Přijde nám velmi důležité připomínat si příběhy z historie a to přímo od lidí, kteří je prožili. A to především v době, kdy ve světě roste napětí a extremismus. Připadá nám totiž dost zvrácený, že se u našich sousedů prosadil Kotleba a jeho parta, a že u nás stále setrvávají komouši. Na projekt budeme posílat část ze zisku za každou prodanou láhev," uvedli tvůrci na facebookové stránce.

Projekl Paměť národa realizuje organizace Post Bellum a ředitel Mikuláš Kroupa podporu přijal. "Baví mě, že tenhle kefírerovský kyseláč přispěje k natáčení vyprávění těch, kteří tomu knírkatému pitomci nakopali řiť. Prosím ty ´úplně normální kluky z Brna´, jak se mi představili, aby stvořili ještě třeba speciální bolševické termixy nebo oplatky Rudých Khméru. Díky 'klukům z Brna' za vtip a nadhled," uvedl Kroupa.

Kalibová: Nevkusné, netakt a nerespekt k obětem, přeživším a hrdinům

Nadšení "píárovské" sociální bubliny nad raketovým šířením Adolfa Hitlera po síti nesdílí však všichni. Nápad vyrábět a prodávat mléčný nápoj s názvem Kefírer kritizuje například Klára Kalibová z organizace In Iustitia, která pomáhá obětem násilí z nenávisti.

"Původně mi nápad s Kefírerem přišel celkem vtipný. Čekala jsem, že to bude reklama na reklamku, a celkem by mě to bývalo oslovilo. Snaha to teď překlopit do skutečného produktu je nevkusná," uvedla pro server Romea.cz Kalibová.

"Nechci si v obchodě kupovat Kefírera a nepřijde mi Hitler se Stalinem cool ani in na to aby propagovali nějaký skutečný produkt. A to jednak pro to, co znamenali, jednak pro to, co tahle devalvace fakticky znamená - absolutní vyprázdnění kolektivní paměti, netakt a nerespekt k obětem, přeživším a hrdinům. A taky to, že ve jménu Adolfa Hitlera se v Česku stále mučí, pálí a vraždí lidé," dodala Kalibová.

Štěpková: Nadsázka o těch druhých bývá často urážkou

Podle ředitelky Institutu terezínské iniciativy Terezy Štěpkové je příliš tenká hranice mezi nadsázkou a urážkou. "Nadsázka o sobě je v pořádku, nadsázka o těch druhých bývá často urážkou, jakkoli se čím dál častěji svobodou humoru zaštiťujeme," uvedla pro server Romea.cz Štěpková.

"Přemýšlím, jak kolem lahvičky s patkou a knírkem stojící v obchodě mezi jogurty prochází pamětník holocaustu, nuceně nasazený, politický vězeň nebo jejich potomek - syn, dcera, vnučka... Pokud se dotkne jednoho z nich, urazí ho nebo rozesmutní, je to špatně. Protože úcta k obětem musí tvořit součást naší kulturní tradice. Přemýšlím o tom, jak kolem chladícího boxu chodí děti ve věku mého syna a kupují si kefír s patkou a knírkem a jako běžnou součást svačiny ho pijí ve škole - protože vysvětlení bude číst málokdo z nich. Vezmou to jako běžnou věc a ani je nenapadne, že je to myšleno jako vtip. Samozřejmě se díky tomu nestanou neonacisty, ale může to někdy v budoucnosti ovlivnit jejich rozhodování - lidské nebo politické," dodala ředitelka institutu, který každoročně pořádá Den vzpomínání na oběti holocaustu - Jom ha-šoa.

"Jestli mluvíme o zodpovědnosti ke svým dějinám a příběhům pamětníků, musíme přemýšlet o důsledcích toho co a jak děláme. Uvědomit si, co se stane, když náš skvělý vtip někdo, i kdyby byl jeden, nepochopí - možná ne zítra, ale za deset let," uvedla pro Romea.cz Tereza Štěpková.

Rozporuplně kampaň působí i na Renatu Berkyovou z organizace ROMEA. "Už od začátku jsem byla velice na rozpacích co si vlastně o kampani myslet. Na jedné straně slogany, které byli vtipné a nápadité, na druhé straně mě docela vyděsil rostoucí počet lidí v komentářích pod sloganmi, kteří sdílejí v různých narážkách rasistické názory," uvedla Berkyová.

"Kampaň mi přijde dvojsmyslná a nedotažená ohledně jasné zprávy o odsouzení nacizmu, o to víc v případě, že se bude kefír s těmito slogany skutečně vyrábět," dodala Renata Berkyová.

Přečteno: 2647x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Reklama, Nacismus, Adolf Hitler, Podpora, Extremismus



HLAVNÍ ZPRÁVY

Filip Grznár (zdroj: repro YouTube)

Grznár schvaloval zastřelení Roma a dalším Romům vyhrožoval vyvražděním. U soudu tvrdí, že šlo o nadsázku

4.8.2020 21:09
U okresního soudu v Chomutově začalo hlavní líčení v případu kulturisty Filipa Grznára, který schvaloval zastřelení mladého Roma v Chomutově a dalším Romům vyhrožoval vyvražděním. Je obviněný z násilí proti skupině obyvatel a proti jednotlivci a ze schvalování trestného činu, za což mu hrozí až rok za mřížemi. Informuje o tom server iDNES.cz.
 celý článek

Josef Serinek (FOTO: Post Bellum)

AUDIO: Česká cikánská rapsodie. Vzpomínky proslulého „Černého partyzána“ Josefa Serinka čte herec Hynek Čermák

3.8.2020 12:10
Český rozhlas Vltava začíná vysílat čtení na pokračování vzpomínek proslulého "Černého partyzána" Josefa Serinka, jemuž se podařilo uprchnout z koncentračního tábora v Letech a zapojit se do oboje proti nacistům, kteří povraždili jeho rodinu. Premiéru každého dílu v podání herce Hynka Čermáka můžete poslouchat každý všední den v 11:30 na Vltavě a po odvysílání ještě po dobu dvou týdnů on-line.
 celý článek

videoZÁZNAM: "Leperiben: My nezapomínáme." Organizace Ara Art i letos pořádala pietní akci k připomínce obětí romského holocaustu

29.7.2020 11:58
V neděli 2. srpna od 18.30 se na pražském náměstí Míru uskutečnila 2. ročník pietní akce k připomínce obětí romského holocaustu, s názvem "Leperiben: My nezapomínáme".
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo