Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Na pulty míří kefír s Hitlerem, podpořit má Paměť národa. Nevkusné, urážka obětí holocaustu, zaznívá kritika

20. května 2016
Čtení na 4 minuty

V České republice by se měl začít prodávat mléčný nápoj Kefírer, "Vůdce mezi
Kefíry". Na obalu by měl být schematicky znázorněný Adolf Hitler. To alespoň
tvrdí donedávna anonymní kampaň, která zaplavila sociální média. Část zisku z
prodeje nápoje by měla jít na projekt Paměť národa. Podle některých je však
takový nápad nevkusný a může urazit pamětníky holocaustu.

Tvůrci: Nadsázkou bojujeme proti extremismu

Podle příspěvků na
facebookové stránce Kefírer
i brněnského billobardu, který se anonymně
objevil na začátku května, měl nápoj původně přijít na trh už 17. května.
Ukázalo se však, že tvůrci kampaně nejdříve o prodeji vůbec neuvažovali a vše
brali jen jako vtip.

"Na začátku bylo slovo. Kefírer. Od doby, co jsme ho vyslovili, jsme se
nedokázali přestat smát. Začali jsme do kotle přidávat další tématické vtípky a
fakt nás to bavilo. Tak jsme se rozhodli o našeho Kefírera podělit se světem. Za
naše dřívější válečné činy jsme si vysloužili billboard, který to vše
nastartoval. Spustili jsme k němu microsite a založili facebookové stránky,"
uvádí zakladatelé Dave, Luke a Thomas na facebookové stránce.

Podle serveru

Mediář.cz
za úspěšnou online komunikací stojí David Koutný, Tomáš Musil a
Lukáš Lukeš, kteří se potkali v brněnském inovačním centru Unifer, vlastněné
investiční skupinou DRFG a startupem Skypicker.

Zájem o kefírera, který se na sociálních sítích spustil tvůrce prý překvapil.
"Za chvíli nás celý Kefírer přerostl. Už jsme ho netvořili jen my, ale vy
všichni. Za což vám patří obrovský dík. Inspirovali jste nás k novým vtipům,
začali vytvářet svoje vlastní Mohamedy, Máslováky apod. Až nám z toho málem
unikl slzný plyn. Takže jsme došli k rozhodnutí. Kefírera prostě vyrobíme,"
uvádí tvúrci.

Vedle Kefírera tak vznikl i fiktivně konkurenční Mlíkomouš s vyobrazením
Stalina na obalu.

Tvůrci tak prý chtějí nadsázkou a vtipem bojovat proti extremismu a část
zisku chtějí posílat na projekt
Paměť národa. "Přijde
nám velmi důležité připomínat si příběhy z historie a to přímo od lidí, kteří je
prožili. A to především v době, kdy ve světě roste napětí a extremismus. Připadá
nám totiž dost zvrácený, že se u našich sousedů prosadil Kotleba a jeho parta, a
že u nás stále setrvávají komouši. Na projekt budeme posílat část ze zisku za
každou prodanou láhev," uvedli tvůrci na facebookové stránce.

Projekl Paměť národa realizuje organizace Post Bellum a ředitel Mikuláš
Kroupa podporu přijal. "Baví mě, že tenhle kefírerovský kyseláč přispěje k
natáčení vyprávění těch, kteří tomu knírkatému pitomci nakopali řiť. Prosím ty ´úplně
normální kluky z Brna´, jak se mi představili, aby stvořili ještě třeba
speciální bolševické termixy nebo oplatky Rudých Khméru. Díky ‘klukům z Brna’ za
vtip a nadhled," uvedl Kroupa.

Kalibová: Nevkusné, netakt a nerespekt k obětem, přeživším a hrdinům

Nadšení "píárovské" sociální bubliny nad raketovým šířením
Adolfa Hitlera po síti nesdílí však všichni.
Nápad vyrábět a prodávat mléčný nápoj s názvem Kefírer
kritizuje například Klára Kalibová z organizace In Iustitia, která pomáhá obětem
násilí z nenávisti.

"Původně mi
nápad s Kefírerem přišel celkem vtipný. Čekala jsem, že to bude reklama na
reklamku, a celkem by mě to bývalo oslovilo. Snaha to teď překlopit do
skutečného produktu je nevkusná," uvedla pro server Romea.cz Kalibová.

"Nechci si v obchodě kupovat Kefírera a nepřijde mi Hitler se Stalinem cool
ani in na to aby propagovali nějaký skutečný produkt. A to jednak pro to, co
znamenali, jednak pro to, co tahle devalvace fakticky znamená – absolutní
vyprázdnění kolektivní paměti, netakt a nerespekt k obětem, přeživším a hrdinům.
A taky to, že ve jménu Adolfa Hitlera se v Česku stále mučí, pálí a vraždí
lidé," dodala Kalibová.

Štěpková: Nadsázka o těch druhých bývá často urážkou

Podle ředitelky Institutu terezínské iniciativy Terezy Štěpkové je příliš
tenká hranice mezi nadsázkou a urážkou. "Nadsázka o sobě je v pořádku, nadsázka
o těch druhých bývá často urážkou, jakkoli se čím dál častěji svobodou humoru
zaštiťujeme," uvedla pro server Romea.cz Štěpková.

"Přemýšlím, jak kolem lahvičky s patkou a knírkem stojící v obchodě mezi
jogurty prochází pamětník holocaustu, nuceně nasazený, politický vězeň nebo
jejich potomek – syn, dcera, vnučka… Pokud se dotkne jednoho z nich, urazí ho
nebo rozesmutní, je to špatně. Protože úcta k obětem musí tvořit součást naší
kulturní tradice. Přemýšlím o tom, jak kolem chladícího boxu chodí děti ve věku
mého syna a kupují si kefír s patkou a knírkem a jako běžnou součást svačiny ho
pijí ve škole – protože vysvětlení bude číst málokdo z nich. Vezmou to jako
běžnou věc a ani je nenapadne, že je to myšleno jako vtip. Samozřejmě se díky
tomu nestanou neonacisty, ale může to někdy v budoucnosti ovlivnit jejich
rozhodování – lidské nebo politické," dodala ředitelka institutu, který
každoročně pořádá Den vzpomínání na oběti holocaustu – Jom ha-šoa.

"Jestli mluvíme o zodpovědnosti ke svým dějinám a příběhům pamětníků, musíme
přemýšlet o důsledcích toho co a jak děláme. Uvědomit si, co se stane, když náš
skvělý vtip někdo, i kdyby byl jeden, nepochopí – možná ne zítra, ale za deset
let," uvedla pro Romea.cz Tereza Štěpková.

Rozporuplně kampaň působí i na Renatu Berkyovou z organizace ROMEA. "Už od
začátku jsem byla velice na rozpacích co si vlastně o kampani myslet. Na jedné
straně slogany, které byli vtipné a nápadité, na druhé straně mě docela vyděsil
rostoucí počet lidí v komentářích pod sloganmi, kteří sdílejí v různých
narážkách rasistické názory," uvedla Berkyová.

"Kampaň mi přijde dvojsmyslná a nedotažená ohledně jasné zprávy o odsouzení
nacizmu, o to víc v případě, že se bude kefír s těmito slogany skutečně vyrábět,"
dodala Renata Berkyová.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon