Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Nechci už nad ponižujícím dohledem prodavačů v obchodech mávnout rukou, říká žena po zážitku v drogerii

22. března 2018
Čtení na 4 minuty

Člověk vejde do obchodu, prochází mezi regály se zbožím a vybírá, co si koupí. Potud běžná situace. Pokud jste ale romský zákazník, chybí v popisu ještě podstatný detail – společnost vám často dělají pracovníci security nebo bedlivý zrak prodavačky. Někdo si na to už vzhledem k opakující se zkušenosti zvykl. Někdo ovšem takové situace nechce akceptovat a naopak chce bojovat proti ponižujícímu pocitu, které takové zážitky provázejí. Do druhé skupiny lidí patří i matka dvou dívek, které se s takovým jednáním setkaly v jedné z ostravských drogerií Teta.

“Jsem z celé situace naprosto znechucena a opravdu se mě a mých dcer rasově dotýká. Jsem Češka, zdravotní sestra, a můj manžel je Rom. Dře od nevidím do nevidím, naše dcery studují, jedna na gymnáziu, druhá na střední škole. Situace, která se odehrála v drogerii, byla naprostý vrchol,” začíná vyprávění paní G. (redakce totožnost ženy zná).

Incident se stal začátkem února tohoto roku v jedné z prodejen drogerie Teta v Ostravě. Žena navštívila se svými dvěma dcerami obchod a během výběru zboží si k nim stoupla jedna z prodavaček. 

“Stála tam vedle mě se založenýma rukama a i když kolem proudili další zákazníci, pozorovala jen mě a mé dcery. Ihned mi bylo jasné, o co jí zřejmě jde – že jsme přišly krást. Byl to hrozný pocit. Zeptala jsem se, jestli je něco v nepořádku, že nás tak pečlivě pozoruje. A ona na to odpověděla, že je to náplň její práce. Na to jsem zareagovala, ať to tedy dělá alespoň tak, aby si toho zákazník nevšiml. Když na to zase něco odvětila, začali se po nás už dívat i ostatní nakupující. Moje dcery a popravdě i já jsme se cítily hodně nepříjemně a poníženě,” přibližuje žena zážitek z prodejny.

Prodavačce žena ukázala dokonce stříbrnou věrnostní kartu, aby ji s dcerami při výběru zboží nechala v klidu a bez zbytečného dohledu. Na to měla podle jejího svědectví prodavačka odvětit, že kradou i lidé se stříbrnou kartou.

“Jsou to situace, nad kterými spousta smíšených párů nebo Romů mávne rukou a stále jich podle mě přibývá. Naše majorita má pak pocit, že si může dovolit vše a že vše projde. Pak někteří lidé své útoky stupňují. Navíc to není jediná naše zkušenost z obchodu takového charakteru. Proto jsem se rozhodla, že to už nemůžu nechat bez povšimnutí,” vysvětluje žena důvody, proč se rozhodla obrátit na server Romea.cz.

“Bohužel mají tmavou pleť”

Paní G. proto svůj zážitek z prodejny sepsala ve formě oficiální stížnosti a poslala ji vedení ostravské prodejny. Dostalo se jí písemné odpovědi (redakce serveru má dokument k dispozici), že jde o nedorozumění, kdy si žena celou věc a chování prodavačky špatně vyložila.

“U dekorativních stojanů stálo více zákazníků a prodavačka se jich ptala, zda chtějí poradit. Poté stála na kraji uličky a čekala, jestli bude chtít nakonec někdo pomoci. Bohužel paní má dcery snědé pleti a myslela si, že její dcery hlídá. Náhle jsem slyšela, jak se paní rozčiluje, že nekradou. Přišla jsem se podívat, co se stalo, a prodavačka jí říkala, že je nehlídá. Snažila jsem se paní vysvětlit, že prodavačka má být zákazníkovi nablízku, kdyby potřeboval radu,” stojí v přeposlaném vyjádření vedoucí prodejny, které paní G. obdržela od zástupkyně sítě drogerií.

Navzdory tomu, že vedoucí prodejny odmítá, že by došlo k nějakému pochybení ze strany zaměstnankyně obchodu, pozvali paní G. zástupci prodejny na osobní schůzku, která proběhla začátkem března. Žena požadovala osobní omluvu svým dcerám od prodavačky, s kterou došlo ke konfrontaci. Na schůzce jí bylo ale sděleno, že prodavačka již v zaměstnání skončila.

Pár dnů na to přišla paní G. písemná odpověď od ředitele společnosti p.k. Solvent, která organizuje maloobchodní síť drogerií Teta, s jasným závěrem: “Dle všech ověřitelných podkladů nedošlo ve Vašem případě k žádnému porušení pracovních postupů ani předpisů.”

Nebylo to poprvé

Podle slov paní G. už zažila podobné reakce personálu v některých jiných obchodech i dříve. V minulosti došlo například k tomu, že jednu z jejích dcer zastavil před jejími kamarádkami hlídač v obchodě s tím, že “doufá, že nemá nic v úmyslu”. Ostatních dívek si podle toho, jak jí dívky situaci popisovaly, nevšímal.

“Dospělý člověk se s tím už nějak srovná, ale na dítě může takový zážitek hrozně dolehnout. I v dnešní době se stává, že ať se člověk chová jakkoli dobře, dost lidí odsoudí druhého jen na základě toho, že je někdo Rom. A když někdo zažívá takové situace často, k čemu to může vést?” uzavírá otázkou matka dvou dívek.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon