romea - logo
26. září 2021 (neděle)
svátek má Andrea

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Někteří rodiče a učitele žádají pokračování segregace ve školství. Proti jsou Romové i mezinárodní instituce

Praha, 23.11.2012 11:47, (ROMEA)
Ilustrační foto
Ilustrační foto

Někteří učitelé a rodiče hájí zvláštní školy, kam jsou v hojném počtu umísťovány zdravé romské děti. Petice za jejich zachování shromáždila přes 76 tisíc podpisů. Autoři petice ji v pátek předali na ministerstvu školství.

Praktickým a speciálním školám se dřív říkalo zvláštní. Jsou určené dětem s lehkým mentálním postižením. Ministerstvo chystá změny, aby zabránilo diskriminaci zdravých romských dětí, které můžou chodit do běžné základní školy. Reaguje tím na sílící mezinárodní i domácí kritiku. Někteří učitelé a rodiče ale současný systém hájí.

„Dřív, když děti neměly speciální pedagogickou péči, tak byly ve školách neúspěšné, brzo odešly, dál se nevzdělávaly. Když byly zřízeny praktické školy, tak to bylo požehnání pro děti, které se potřebují vzdělávat jinak, než děti v běžné škole,“ říká například ředitelka školy v Pardubicích a organizátorka petice Jana Smetanová.

Náměstek ministra školství Jiří Nantl ale už dřív řekl, že nepůjde o rušení praktických škol. „Ministerstvo jednak v tuto chvíli neplánuje rušení základních škol praktických, ale i kdyby to plánovalo, tak by k tomu nemělo žádné pravomoci. Ministerstvo školství praktické školy nezřizuje, ty zřizují územní samosprávní celky, a tím pádem je nemůže ani rušit,“ řekl Nantl.

Romský protest

Proti umísťování romských dětí do praktických a speciálních škol nedávno protestovali ostravští Romové. Permanentně jej kritizují i mezinárodní instituce, Evropská unie i Rada Evropy.

"Jsme tady u příležitosti pátého výročí rozsudku Evropského soudu pro lidská práva, který rozhodl, že segregace romských dětí v České republice a vůbec jejich začleňování do speciálních škol je nezákonné," řekla organizátorka ostravského protestu Romů proti segregaci ve školství, terénní sociální asistentka Jolana Šmarhovyčová.

Podle jejího mínění se od rozsudku téměř nic nezměnilo. "Byly nějaké změny v legislativě, ale přístup k romským dětem je pořád stejný. Zřizují se romské a neromské třídy. Když je dítě hyperaktivní, je bráno, že má nějaký handicap, škola děti posílá na psychologickou poradnu určenou školou, rodič nemá na výběr. Jsou děti pomalejší, kterým by možná stačilo doučování, ale jsou dávány do speciálních škol," jmenovala hlavní výhrady Šmarhovyčová.

"Nechci, aby byly romské děti účelově posílány do zvláštních škol," zdůvodnila svou účast na protestním shromáždění například čtyřicetiletá Elena, která pracuje jako terénní pracovnice v jedné z neziskových organizací. Ona sama má podle svých slov špatné zkušenosti s českým školstvím.

"Když můj kluk nastoupil do školy, zjistilo se, že je hyperaktivní. To byl důvod, proč ho dali do zvláštní školy. Ta mu rozhodně neprospěla. Z toho, co se naučil na základce, na zvláštní škole prakticky všechno zapomněl. A navíc začal dělat to, co neměl dělat," vyprávěla Elena.

"Chtěli bychom stejné příležitosti ke vzdělávání, jako mají lidi z většinové části společnosti," shodla se i skupina romských dívek, které se protestu účastnily. "Mám kamarády, kteří chodí na zvláštní školy a nemyslím si, že by jim to prospívalo," řekla například patnáctiletá Nikol Viragová, která chce být pekařkou.

Segregaci kritizuje Rada Evropy

"Romské děti zažívají ve školských systémech většiny ze sedmačtyřiceti členských států Rady Evropy segregaci i nevyhovující vzdělávání. Následky jsou zničující, protože pro tyto děti je později v životě takřka nemožné uniknout chudobě i společenské marginalizaci. To, že se neintegrují, ale také znamená velké a zbytečné výdaje navíc pro celou společnost," řekl při nedávné návštěvě České republiky Nils Muižnieks, komisař Rady Evropy pro lidská práva.

"Školy a třídy s majoritním zastoupením romských dětí můžeme najít napříč celou Evropou, od Portugalska až po Rusko. Nejpalčivější je ale problém v zemích střední a východní Evropy, konkrétně na Slovensku, v České republice a v Srbsku," dodal komisař.

Podle něj se mnoho "vysvětlení" snaží naznačit, že "romští rodiče si vzdělání necení. Jenže právě tlak neromských rodičů na to, aby romské děti byly vyčleňovány z většinových tříd, hraje v procesu segregace podstatnou roli. Například v září čtyřicet dospělých údajně zabránilo padesátce romských dětí, aby vstoupily do nového předškolních zařízení v městě Gornji Hrašćan v Chorvatsku. Místní policie tomu byla přítomna, ale nezasáhla."

Pilotní výzkum Equality

Nils Muižnieks zmínil i zprávu britské organizace Equality, která zjistila, že ty samé romské děti, které v ČR chodily do zvláštních škol, v Británii "brzy dohánějí své neromské vrstevníky a jsou rychle schopné dosáhnout průměrných výsledků či výsledků, které se pohybují lehce pod průměrem." A to přesto, že výuka probíhá v angličtině. "Tyto kladné výsledky byly sice dosaženy za pomoci zvláštní podpory ve třídě, ale vždy v rámci hlavního vzdělávacího proudu," dodal Muižnieks.

Všichni rodiče, kteří se zúčastnili výzkumu Equality, oceňovali téměř úplnou absenci rasismu, diskriminace a anticiganismu v britském školství a domnívali se, že šance jejich dětí na budoucí úspěch v životě jsou vyšší na britských školách než ve školách na Slovensku či v České republice. Jeden rodič, původem z ČR, řekl: „Poslali mě do zvláštní školy. Až teď vidím, že jsme nedostali ty samé šance jako neromské děti. Chci pro své děti lepší budoucnost, jsou chytré.“

Judit Szira, ředitelka Romského vzdělávacího fondu, prohlásila: „Máme jasný důkaz o tom, že lze překlenout propastný rozdíl ve výsledcích vzdělání romských studentů a zaručit jejich uplatnění na trhu práce - pokud dojde k širokému konsenzu vlády a společnosti, i Romů samotných.“

Alan Anstead, ředitel organizece Equality, k tomu dodal: „Náš průzkum snad nastartuje proces hledání lepšího a férovějšího způsobu vzdělávání romských dětí v České republice a na Slovensku a poslouží jako informační zdroj pro školy ve Velké Británii, které se chtějí dozvědět, jak mohou nejlépe pomoci romským žákům, kteří k nim nastoupili.“

Přečteno: 5810x
 

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, segregace, Diskriminace, Romové



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo