Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Neziskové organizace kritizují seriál Třída 8.A: Měl bourat předsudky, ale spíše je šířil

28. července 2015
Čtení na 3 minuty

Osm neziskových organizací včetně ROMEA, o.p.s. poslalo Radě pro rozhlasové a
televizní vysílání (RRTV) otevřený dopis kvůli pořadu České televize "Třída 8. A". Seriál
odvysílaný v loňském roce podle nich mohl rozšířit předsudky a stereotypy
panující o romské menšině. Dnes to sdělila obecně prospěšná společnost In
IUSTITIA, která vznik dopisu iniciovala. Neziskové organizace vyzvaly, aby pořad
již nebyl reprízován a jeho autoři se protagonistům omluvili. Kreativní
producentka ČT Kamila Zlatušková kritiku odmítla a poukázala na pozitivní
recenze pořadu.

V tiskové zprávě, která upozorňuje na otevřený dopis zaslaný RRTV, stojí, že hlavním sdělením dopisu je skutečnost, že samotné „romství“ žáků je prezentováno
jako problém a hlavní příčina jejich nedostatků ve škole.

„Třída 8. A. je
prezentována jako problematická, protože je téměř výhradně romská. Není přitom
zřejmé, zda některé děti nemohou trpět například poruchou soustředění, na zřetel
není bráno ani sociální zázemí jednotlivých dětí,“ píší organizace v dopise.
Seriál tak posiluje stereotypní představu o nevzdělatelných Romech, která je v
České republice hluboce zakořeněná a projevuje se například tolik kritizovanou
segregací romských dětí do praktických škol.

"I přesto, že si pořad původně kladl za cíl vyvolat veřejnou debatu o situaci
našeho školství a tématu segregace Romů, výsledný efekt byl, alespoň podle
reakcí diváků na internetu, zcela opačný," uvedla Markéta Nešporová z In
IUSTITIA.

Pořad Třída 8. A byl inspirovaný švédskou dokumentární reality show.
Zachycoval experiment, kdy na výhradně romské základní škole půl roku vyučovala
trojice nových učitelů se zkušenostmi z různých výběrových škol. Jejich úkolem
bylo děti motivovat k učení a vnést do výuky nové metody. "V osmi odvysílaných
dílech pořadu však mohli diváci místo schopných pedagogů a motivovaných žáků
vídat spíše pravý opak – bezradné vyučující a děti, které je mají tak říkajíc
‘na háku’," poznamenala Nešporová.

Zlatušková uvedla, že výběr romské třídy tvůrci seriálu původně neměli v
plánu a hledali vstřícnou školu, která bude mít o takový druh experimentu zájem.
"Domněnku o vytváření špatného mediálního obrazu Romů lze vyvrátit řadou
pozitivních recenzí pořadu z našich deníků a týdeníků, kdy redaktoři jednoznačně
přečetli ústřední téma jako kritiku stávajícího školského systému postaveného
mimo jiné právě na segregaci či nesmyslném biflování, tedy v žádném případě na
kritice či stereotypizaci romské menšiny," uvedla Zlatušková.

Autoři otevřeného dopisu zdůrazňují, že výuka znevýhodněných dětí má svá
specifika a její úspěšné zvládnutí vyžaduje odlišné přístupy. Zároveň poukazují
na etické problémy, které s natáčením podobných žánrů pořadu souvisejí. "K
získání materiálu pro pořad byla využívána naivita teenagerů a do značné míry i
jejich zákonných zástupců, kteří mohli věřit, že angažmá v televizním pořadu
může nějakým způsobem zlepšit vyhlídky jejich dětí," píše se v dopisu.

V glose
Vyučovat Brno aneb Kdo zachrání osmou A na serveru Aktuálně.cz
autorka textu Helena Zikmundová mimo jiné srovnává seriál Třída 8.A s podobným
pořadem, který běžel v roce 2011 ve Velké Británii.

"I když se program nesoustředil na obzvlášť problémovou školu, bylo v něm k
vidění prakticky všechno, co se dá pozorovat v 8.A – křik, pobíhání po třídě,
nesoustředěnost, nezájem… I v Essexu měly občas starší děti problém se čtením,
řešily se dokonce vážnější průšvihy jako těhotenství, i tady si zaměstnanci
někdy zoufali, ale celková atmosféra byla jiná. Učitelé se zdáli mít lepší
představu o tom, co a proč dělají, měli zjevně jinou průpravu i mnohem lepší
zázemí a byli tím pádem schopni nabídnout účinnější podporu dětem. Třída 8.A je
ve srovnání s tím hlavně dokumentem o jednom velkém špatně fungujícím systému,
na který doplácejí ti v terénu. Jednoduššímu divákovi ale bohužel pravděpodobně
poslouží spíš jako další argument pro nenávist vůči lidem, jejichž problémy jsou
mu lhostejné," píše Helena Zikmundová na serveru Aktuálně.cz.

Na stránkách pořadu Česká televize uvádí, že pořadem chtěla reagovat na
situaci, kdy výhradně romské třídy nejsou povolené, přesto je Česko opakovaně
kritizováno mezinárodními institucemi za nepřímou segregaci, kdy vlivem
okolností vznikají třídy, v nichž romské děti převažují.

ČT připomněla, že štáb měl zkušenosti s natáčením stejného formátu ze
Slovenska, kde s velkými ohlasy, zejména ze strany odborníků na školství,
natočil šestnáctidílnou sérii Trieda 9. A. Kreativní producentka ČT Kamila
Zlatušková pracovala společně s Lukášem Frantou, scenáristou Třídy 8. A., rovněž
na oceňovaném časosběrném seriálu Ptáčata.

DOKUMENT

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon