romea - logo
7. prosince 2021 (úterý)
svátek má Ambrož

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Školský ombudsman nepovažuje fungování praktických škol a neoprávněné zařazování romských dětí do nich za problém

Praha, 27.8.2014 18:30, (ROMEA)
Eduard Zeman, školský ombudsman, kterému nevadí zvláštní a praktické školy (Koláž: Romea.cz)
Eduard Zeman, školský ombudsman, kterému nevadí zvláštní a praktické školy (Koláž: Romea.cz)

Novou funkci školského ombudsmana bude od poloviny září zastávat Eduard Zeman, který v rozhovoru pro Radiožurnál v souvislosti s Romy uvedl, že praktické školy považuje za českou specialitu a nevidí na nich nic špatného. Zeman tvrdí, že Romové se v České republice mají lépe než v jiných zemích. Podle informací současného ministra školství Marcela Chládka z ČSSD by měla být pozice školského ombudsmana institucionálně nezávislá a na poloviční úvazek, informovala o tom mluvčí úřadu Klára Bílá.

V rámci své funkce, jejíž kompetence zatím nejsou vyjasněné, by se měl Eduard Zeman prý po vzoru veřejné ochránkyně práv zabývat podněty, na které nestačí kapacita školní inspekce a které se týkají problémů rodičů, studentů, učitelů i zřizovatelů škol a jejich vzájemných vztahů.

Eduard Zeman měl již možnost prezentovat veřejně některé ze svých názorů v souvislosti s jeho novou funkcí například v rozhovoru pro Radiožurnál. Jedním z dotčených témat byly i praktické školy, do nichž bývají často bezdůvodně umisťovány romské děti. Na otázku, zda v tomto dělá český školský systém chybu a pokud ano, zda by se ji pokusil nějak napravit jakožto veřejný ochránce, odpověděl Zeman, že se nedomnívá, že by se Romové měli v České republice nějak výrazně hůře než v ostatních státech.

"Zvláštní školy jsou určitá řekněme naše specialita, ale nemyslím si, že úplně špatná," uvedl k otázce praktických škol v interview pro Radiožurnál Eduard Zeman.

Proti osobě Eduarda Zemana v pozici veřejného školského ochránce a názorům, které prezentuje, se v této souvislosti ohradili zástupci neziskových organizací, které se zabývají vzděláváním.

Michal Miko z občanského sdružení Slovo 21 reagoval pro server Romea.cz na Zemanovo vyjádření ke vzdělávání romských dětí v ČR. "Svého času jsem se podílel na několika výzkumech, jejichž zadavateli byli mezinárodní organizace, jako je European Roma Right Center nebo Roma Education Fund. Tyto výzkumy jasně deklarovaly, že při transformaci zvláštních škol na praktické školy nedochází v reálu k žádné podstatné změně, co se týče nadměrného zařazování romských dětí, a je zde také několik dalších lokálních výzkumů, které byly vypracovány experty z kanceláře veřejného ochrance práv či třeba Amnesty Internatonal," říká Michal Miko a pokračuje otázkou: "Jak by asi pan Zeman řešil více jak 10 000 stížností rodičů dětí, které byly neoprávněně zařazeny na praktické školy, což jsou data České školní inspekce z posledních 3 let."

Lucie Fremlová: "Vyjádření budoucího školského ombudsmana na Radiožurnálu je alarmující"

Obavu z budoucího působení Eduarda Zemana na postu školského ombudsmana sdílí i Lucie Fremlová, nezávislá konzultantka a doktorandská studentka na University of Brighton: "Včerejší vyjádření budoucího školského ombudsmana na Radiožurnálu je alarmující nejen vzhledem k tomu, že rozsudek ESPL ve věci D.H. a ostatní proti České republice zůstává nenaplněn téměř 7 let po jeho vynesení, ale i v situaci, kdy česká vláda podala dne 28. dubna 2014 zprávu o plnění rozsudku D.H. a ostatní a kdy MŠMT zveřejnilo Strategii vzdělávání do roku 2020, v níž je rovný přístup ke vzdělání jednou z klíčových priorit. Fakt, že ministr Chládek jmenoval ombudsmanem člověka, který nesdílí totéž předsvědčení, může potvrzovat obavy ohledně předkládané novely paragrafu 16 školského zákona, a to v tom smyslu, že se bude jednat pouze o kosmetickou změnu na papíře, která nepovede k žádné reálné změně," vysvětluje pro server Romea.cz své znepokojení Lucie Fremlová.

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) s myšlenkou zřídit pozici školského ombudsmana přišel poté, co na ministerstvo dorazila řada závažných stížností, kterým se jeho úřad ani Česká školní inspekce nemůže věnovat. Hlavním úkolem školského ombudsmana bude proto řešení problémů a důkladné prošetření údajných křivd, k nimž ve školách dochází. "Bude ale i poradním orgánem pro žáky, studenty, jejich rodiče a v neposlední řadě také pedagogy. Školský ombudsman bude rovněž plnit roli mediátora mezi ministerstvem, vzdělávacími zařízeními a odbornou veřejností," uvedla mluvčí MŠMT Bílá.

"Eduard Zeman je člověk s pedagogickou praxí, ale stejně tak má za sebou cenné zkušenosti z pozice ministra školství, což je ideální kombinace pro výkon funkce ombudsmana," zdůvodnila mluvčí výběr Eduarda Zemana.

Eduard Zeman v letech 1998 až 2002 působil jako ministr školství, ale později se objevil také jako člen Strany práv občanů - zemanovci (SPOZ), v níž působil například bývalý vedoucí funkcionář SSM a poslanec KSČ Miroslav Šlouf coby předseda pražské buňky zemanovců a byla spojena také se jménem kontroverzního zástupce ruské ropné společnosti Lukoil Martinem Nejedlým.

voj, server Rozhlas.cz
Přečteno: 2441x
 

Kam dál:

Štítky:  

školství, Ombudsman, Vzdělávání, segregace, Praktické školy, Diskriminace



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo