Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Odbornice na inkluzívní vzdělávání z amerického Bronxu: Zapojte takové školy, jejichž ředitelé jsou na spolupráci připraveni

15. května 2017
Čtení na 3 minuty

Monique Fletcher dnes v americkém kulturním centru seznámila české zájemce o
inkluzivní vzdělávání se vzdělávacím programem, který se osvědčil v chudších
částech New Yorku, konkrétně v Bronxu. Bronx je místem, ve kterém žije pouze 10%
bílé populace a většinu zde tvoří Afričané, Afroameričané, Hispánci a Asiaté.

Lidé žijící v Bronxu patří obecně mezi nižší příjmovou skupinu a dokonce 40% z
nich žije v chudobě. 65% rodin, jejichž děti chodí do místních komunitních škol,
doma nemluví anglicky. Organizace s názvem Společnost pro pomoc dětem, kterou
Monique Fletcher vede společně s dalšími čtyřmi koordinátory, buduje tzv.
rodičovská centra, ve kterých aktivními metodami posilují důvěru rodičů ve školu
a také důvěru učitelů v rodiče dětí.

Monique Fletcher,

je americká odbornice na sociální začleňování která
zapojuje rodiče v lokalitách jižního Bronxu v New Yorku do spolupráce se školou.
Monique R. Fletcher je projektová manažerka ve Společnosti pro pomoc dětem
(Children’s Aid Society), kde navrhuje a řídí aktivity vedoucí k zapojování
rodičů do spolupráce s devíti školami v jižním Bronxu. Fletcher je také
místopředsedkyní místní akční skupiny Vyrůstáme společně (SBRT – South Bronx
Rising Together), jejímž cílem je zvyšování vzdělanostních a profesních šancí
mládeže v jižním Bronxu od mateřské po vysokou školu. Za svůj největší úspěch
považuje vybudování modelu stabilního partnerství s rodiči v komunitě jižního
Bronxu. Monique je ráda, že rodiče si dnes uvědomují důležitost vzájemné
spolupráce pro to, aby se jejich dětem ve škole líbilo a měly dobré výsledky.

"Mnoho rodičů s nízkými příjmy z různých prostředí chce být zapojeno do školního
života dětí, ale většinou se jim nedostává dostatek podpory ze strany školního
systému. U rodin přistěhovalců problém ještě zhoršuje jazyková bariéra. Pokud
chceme zapojit rodiny do spolupráce se školou, je klíčové nejdříve zjistit
jejich zájmy. A ujistit je v tom, že jejich rozdílnost je pro školu důležitá a
školou respektovaná. Současně jim dát najevo, že zapojení rodiny do práce školy
je pro vzdělání jejich dětí důležité,“ říká Monique Fletcher.

Fletcher vypráví o nedávné pozitivní zkušenosti: "Naposledy jsme takto zapojili
komunitu Afričanů, které jsme chtěli poznat. Zorganizovali jsme pro ně tzv. focus group
– tedy pracovní skupinu, kde jsme se jich společně s učiteli školy ptali, co je
zajímá, co by potřebovali, co by rádi dělali a také například, jaké jídlo by
chtěli na společných školních akcích mít? Měsíc na to jsme uspořádali den
africké kultury, kde se i ti rodiče, kteří běžně působili jako velmi ostýchaví
aktivně zapojili a připravili pro nás a pro sebe úchvatný večer. Rodiče tak
získali důvěru ve školu a cítili se přijímaní a respektovaní i ve své
odlišnosti. A o to nám jde. O budování vzájemného respektu."

Program je postaven na čtyřech základních pilířích. Prvním pilířem je
koordinátor zapojení rodičů, který působí jako vedoucí komunity a systematicky
pracuje na zapojování rodičů do školního dění. Druhým pilířem je vybudování
rodičovského centra, které pomáhá rodičům vytvořit silné školní prostředí a
komunitní vztahy. Je to místo, které v podstatě patří rodičům a je určené pro
jejich další vzdělávání. To je třetí částí programu, která na základě toho, co
rodiče potřebují, zabezpečuje jejich další rozvoj. Například jsou zde kurzy
angličtiny, kurzy zdraví a zdravého vaření, možnost dokončit si středoškolské
vzdělání apod. A posledním pilířem programu jsou kurzy pro rozvoj dovedností
rodičů, ve kterém se učí jak být lídrem ve své komunitě i prostřednictvím
dobrovolnické práce.

"Jsme ve čtvrtém roce realizace projektu a výsledky mluví ve prospěch naší
práce. Na začátku programu ve školním roce 2014/2015 byl podíl účastnících se
rodičů 833, tj. 25% z nich a v roce 2016/17 stoupl na 58%, tj. 2066 zapojených
rodičů," vysvětluje Monique Fletcher.

Na závěr prezentace Monique Fletcher reflektovala zkušenost, kterou si v průběhu
programu uvědomila: "Pokud bych si příště měla vybrat se kterou školou
spolupracovat, určitě bych se zaměřila na ředitele škol, kteří jsou na takový
přístup práce s komunitou rodičů připraveni. Prostě bych se ředitelů a učitelů
škol zeptala: ´Jste připraveni se toho zúčastnit?´"

Seminář organizovala Nadace OSF, která zve každým rokem do České republiky
odborníka na inkluzívní vzdělávání.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon