romea - logo
23. července 2019 (úterý)
svátek má Libor
Loading
rozšířené vyhledávaní

Odbornice na inkluzívní vzdělávání z amerického Bronxu: Zapojte takové školy, jejichž ředitelé jsou na spolupráci připraveni

15.5.2017 22:33
Monique Fletcher 15. 5. 2017 během přednášky v americkém kulturním centru, kde seznámila české zájemce o inkluzivní vzdělávání se vzdělávacím programem, který se osvědčil v chudších částech New Yorku. (FOTO: Monika Mihaličková)
Monique Fletcher 15. 5. 2017 během přednášky v americkém kulturním centru, kde seznámila české zájemce o inkluzivní vzdělávání se vzdělávacím programem, který se osvědčil v chudších částech New Yorku. (FOTO: Monika Mihaličková)

Monique Fletcher dnes v americkém kulturním centru seznámila české zájemce o inkluzivní vzdělávání se vzdělávacím programem, který se osvědčil v chudších částech New Yorku, konkrétně v Bronxu. Bronx je místem, ve kterém žije pouze 10% bílé populace a většinu zde tvoří Afričané, Afroameričané, Hispánci a Asiaté.

Lidé žijící v Bronxu patří obecně mezi nižší příjmovou skupinu a dokonce 40% z nich žije v chudobě. 65% rodin, jejichž děti chodí do místních komunitních škol, doma nemluví anglicky. Organizace s názvem Společnost pro pomoc dětem, kterou Monique Fletcher vede společně s dalšími čtyřmi koordinátory, buduje tzv. rodičovská centra, ve kterých aktivními metodami posilují důvěru rodičů ve školu a také důvěru učitelů v rodiče dětí.

Monique Fletcher,

je americká odbornice na sociální začleňování která zapojuje rodiče v lokalitách jižního Bronxu v New Yorku do spolupráce se školou. Monique R. Fletcher je projektová manažerka ve Společnosti pro pomoc dětem (Children’s Aid Society), kde navrhuje a řídí aktivity vedoucí k zapojování rodičů do spolupráce s devíti školami v jižním Bronxu. Fletcher je také místopředsedkyní místní akční skupiny Vyrůstáme společně (SBRT – South Bronx Rising Together), jejímž cílem je zvyšování vzdělanostních a profesních šancí mládeže v jižním Bronxu od mateřské po vysokou školu. Za svůj největší úspěch považuje vybudování modelu stabilního partnerství s rodiči v komunitě jižního Bronxu. Monique je ráda, že rodiče si dnes uvědomují důležitost vzájemné spolupráce pro to, aby se jejich dětem ve škole líbilo a měly dobré výsledky.

"Mnoho rodičů s nízkými příjmy z různých prostředí chce být zapojeno do školního života dětí, ale většinou se jim nedostává dostatek podpory ze strany školního systému. U rodin přistěhovalců problém ještě zhoršuje jazyková bariéra. Pokud chceme zapojit rodiny do spolupráce se školou, je klíčové nejdříve zjistit jejich zájmy. A ujistit je v tom, že jejich rozdílnost je pro školu důležitá a školou respektovaná. Současně jim dát najevo, že zapojení rodiny do práce školy je pro vzdělání jejich dětí důležité,“ říká Monique Fletcher.

Fletcher vypráví o nedávné pozitivní zkušenosti: "Naposledy jsme takto zapojili komunitu Afričanů, které jsme chtěli poznat. Zorganizovali jsme pro ně tzv. focus group – tedy pracovní skupinu, kde jsme se jich společně s učiteli školy ptali, co je zajímá, co by potřebovali, co by rádi dělali a také například, jaké jídlo by chtěli na společných školních akcích mít? Měsíc na to jsme uspořádali den africké kultury, kde se i ti rodiče, kteří běžně působili jako velmi ostýchaví aktivně zapojili a připravili pro nás a pro sebe úchvatný večer. Rodiče tak získali důvěru ve školu a cítili se přijímaní a respektovaní i ve své odlišnosti. A o to nám jde. O budování vzájemného respektu."

Program je postaven na čtyřech základních pilířích. Prvním pilířem je koordinátor zapojení rodičů, který působí jako vedoucí komunity a systematicky pracuje na zapojování rodičů do školního dění. Druhým pilířem je vybudování rodičovského centra, které pomáhá rodičům vytvořit silné školní prostředí a komunitní vztahy. Je to místo, které v podstatě patří rodičům a je určené pro jejich další vzdělávání. To je třetí částí programu, která na základě toho, co rodiče potřebují, zabezpečuje jejich další rozvoj. Například jsou zde kurzy angličtiny, kurzy zdraví a zdravého vaření, možnost dokončit si středoškolské vzdělání apod. A posledním pilířem programu jsou kurzy pro rozvoj dovedností rodičů, ve kterém se učí jak být lídrem ve své komunitě i prostřednictvím dobrovolnické práce.

"Jsme ve čtvrtém roce realizace projektu a výsledky mluví ve prospěch naší práce. Na začátku programu ve školním roce 2014/2015 byl podíl účastnících se rodičů 833, tj. 25% z nich a v roce 2016/17 stoupl na 58%, tj. 2066 zapojených rodičů," vysvětluje Monique Fletcher.

Na závěr prezentace Monique Fletcher reflektovala zkušenost, kterou si v průběhu programu uvědomila: "Pokud bych si příště měla vybrat se kterou školou spolupracovat, určitě bych se zaměřila na ředitele škol, kteří jsou na takový přístup práce s komunitou rodičů připraveni. Prostě bych se ředitelů a učitelů škol zeptala: ´Jste připraveni se toho zúčastnit?´"

Seminář organizovala Nadace OSF, která zve každým rokem do České republiky odborníka na inkluzívní vzdělávání.

Monika Mihaličková
Přečteno: 1700x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Inkluzivní vzdělávání, USA, OSF, seminář



HLAVNÍ ZPRÁVY

(FOTO: Jarmila Vaňová)

Naděje pro Luník IX: Síla na změnu přichází ze samotného ghetta (2.část)

18.7.2019 14:19
„Jako novinářka jsem na sídliště chodila často a dlouhé roky. Znala jsem se s obyvateli, poslanci, starosty. Lidé mě zdravili a nikdy jsem neměla problém s tím, aby se mi na kameru vyjádřili. Opravdové poznání však přišlo až po tom, co jsem na Luníku začala pracovat jako terénní sociální pracovnice,“ přibližuje v předchozím čísle v prvním díle unikátní sondy do nitra a kontextů nejznámějšího slovenského ghetta Jarmila Vaňová.
 celý článek

Komunitní den na Chanovském sídlišti. Foto: Adam Komenda

IPSI: Poskytne stát dotaci na čunkodomky v Chanově? Most v to marně doufá

18.7.2019 12:37
Napsali jsme řediteli odboru politiky bydleníMinisterstvo pro místní rozvoj (MMR), co je pravdy na tom, že na stavbu kontejnerových domů po vzoru akce Jiřího Čunka s vystěhováním Romů na skládku Poschlá za Vsetínem (nazývaných čunkodomy, čuknoboxy nebo čuknobuňky) bude město Most v Chanově "čerpat státní dotaci z programu ministerstva pro místní rozvoj".
 celý článek

Památník v Letech u Písku v roce 2004 (FOTO: Archiv Romea.cz)

Odborná soutěž k podobě památníku v Letech bude vyhlášena v září. Výsledky by měly být na jaře

18.7.2019 10:52
Muzeum romské kultury ve spolupráci s firmou ONplan ukončilo tříměsíční konzultační fázi přípravy mezinárodní dvoufázové krajinářsko-architektonické soutěže „Lety u Písku, Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách“.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo