Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Odborníci budou diskutovat na téma rovný přístup dětí ke vzdělání

19. září 2012
Čtení na 2 minuty

Ministr školství Petr Fiala, zmocněnkyně vlády pro lidská práva Monika
Šimůnková a ombudsman Pavel Varvařovský pořádají panelovou diskusi, která by
měla napomoci k odstranění diskriminace dětí a k vytvoření vzdělávacího systému,
který zajistí rovný přístup ke vzdělání.

V návaznosti na výsledky výzkumu etnického složení žáků bývalých zvláštních
škol
, provedeného ombudsmanem v první polovině letošního roku, se panelová
diskuse uskuteční 20. září 2012 v Lichtenštejnském paláci, pod názvem Rovný
přístup dětí ke vzdělání.

"Diskuse navazuje na naše aktivity v oblasti práva na rovné zacházení,
především na výsledky realizovaného výzkumu etnického složení žáků bývalých
zvláštních škol. Byla navržena tak, aby byl v jejím rámci dán prostor účastníkům
z různých oblastí, kteří se v rámci svého oboru zabývají tématem vzdělávání a
rovného přístupu k němu. Formát diskuse nabízí prostor pro vyjádření širokému
okruhu aktérů a konfrontaci názorů. Očekávaným výsledkem je otevření širší
diskuse o tématu systému vzdělávání v České republice," sdělila Jana Kvasnicová
z úřadu ombudsmana serveru Romea.cz. Obsah diskuse bude podle ní zaznamenán a
může být použit v rámci navazujících aktivit.

První diskusní blok je zaměřen na otázku inkluzívního vzdělávání, jeho
limitů, existence systémové podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a
efektivnosti inkluzívních opatření. Proti tomu stojí otázka vyloučení žáků se
speciálními potřebami z hlavního vzdělávacího proudu. Moderovat jej bude
novinářka Jarmila Balážová, předsedkyně sdružení ROMEA.

Druhý blok se bude věnovat způsobu zařazování dětí do speciálního školství.
Na jednu stranu stojí zákonem striktně stanovená pravidla, na druhé pak realita,
kdy jsou ve speciálních školách nadměrně zastoupeny děti romského původu.
Přítomní odborníci budou v diskuzi hledat příčiny tohoto rozporu a zvažovat,
jaké legislativní, metodické a kontrolní nástroje by měly být použity, aby
nedocházelo k nepřímé diskriminaci.

Třetí část by měla zhodnotit a vyjasnit roli státní správy, samosprávy a
dalších subjektů, které mohou ovlivňovat zajištění rovného přístupu dětí ke
vzdělání. Ke slovu se dostanou pedagogové, úředníci, politici a pracovníci
nevládních organizací.

Veřejný ochránce práv se hodlá problematikou školství a systému vzdělávání
zabývat i nadále.

"Jako veřejný ochránce práv mohu sdělit, že realizací výzkumu etnického složení
žáků bývalých zvláštních
škol moje aktivity v oblasti vzdělávání nekončí a tímto
tématem se budu zabývat i do budoucna. Již v rámci výzkumné zprávy jsem
zformuloval tři doporučení, z nichž jedno je adresováno vládě, zbývající dvě
směřují vůči ministerstvu školství, jejichž naplňování budu sledovat," sdělil
ombudsman Pavel Varvařovský naší redakci prostřednictvím e-mailu.

Podrobnosti k panelové diskusi

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon