Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

OSN a další organizace vyzvaly k začleňování Romů do běžných škol

14. listopadu 2017
Čtení na 2 minuty

OSN, OBSE a další mezinárodní organizace vyzvaly státy, aby zesílily své
snahy o začlenění romských dětí do běžných škol. Podle lidskoprávních institucí
se segregace Romů ve vzdělávání zhoršuje. ČTK o tom informovalo české zastoupení
Organizace spojených národů (OSN). Přesně před deseti lety Evropský soud pro
lidská práva odsoudil ČR za to, že přeřazením 18 romských dětí do zvláštních
škol porušila jejich právo na vzdělání a diskriminovala je.

"Zásluhou stížnosti těchto 18 dětí se po celé Evropě začaly ozývat hlasy
volající po ukončení odděleného a podprůměrného vzdělávání pro Romy. Navzdory
těmto snahám ovšem segregace zatím odstraněna nebyla. Naopak," uvedly instituce.

Výzvu společně zveřejnil
Úřad OSN pro lidská práva (OHCHR), Úřad pro
demokratické instituce a lidská práva OBSE (OSCE ODIHR), Agentura EU pro
základní práva (EUFRA), Evropská síť národních institucí pro lidská práva (ENNHRI)
a Equinet (Evropská síť pro rovnoprávnost).

"Děti umisťované v segregovaných vzdělávacích zařízeních jsou oběťmi
diskriminace," uvedly organizace. Podle nich se v oddělených školách nejen
Romům, ale i dětem s postižením, z přistěhovaleckých rodin i z většinové
společnosti odpírají výhody společného vzdělávání a rozmanitosti. "Kromě toho
tyto dětí získávají podprůměrné vzdělání, které výrazně omezuje jejich možnosti
uplatnit se ve všech možných profesích," stojí ve výzvě. Podle organizací jsou
děti se špatným vzděláním odsouzeny ke špatně placeným zaměstnáním a k životu v
sociálním vyloučení.

Podle vládní zprávy o stavu romské menšiny v ČR za rok 2016 se romské děti ve
vzdělávání se segregací často setkávají. V posledním školním roce tvořily v
Česku zhruba čtyři procenta žáků, v takzvaných zvláštních školách ale jejich
podíl činil skoro 15 procent. Téměř čtvrtina romských chlapců a děvčat také
chodila do základní školy, kde většinu jejich spolužáků představovali Romové.
Česko za přístup k romským dětem dlouhodobě sklízelo kritiku. Zákonodárci
přijali v roce 2015 školskou novelu a také pravidla pro začlenění do běžných
škol, postupuje se podle nich od září 2016. Inkluze má v ČR řadu odpůrců.

Podle dnešní výzvy lidskoprávních institucí by státy měly plnit své závazky a
díky inkluzivnímu vzdělávání podporovat "sounáležitost mezi dětmi". S ohledem na
ochranu soukromí by měly sbírat a zveřejňovat také údaje a statistiky o
vzdělávání menšin.

Evropský soud pro lidská práva vydal svůj rozsudek v případu 18 romských dětí
z Ostravy 13. listopadu 2007. Podle organizací na ochranu lidských práv byl
verdikt přelomový. Štrasburští soudci pak řešili i další případy segregace v
jiných evropských zemí. Rozhodli třeba o tom, že je nezákonné zacházet s
romskými dětmi jinak pod záminkou jejich jazykových problémů.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon