Ostravští asistenti pedagoga píší primátorovi. Školy musejí propouštět kvalifikované lidi kvůli nedostatku financí
Ostravští asistenti pedagoga se otevřeným dopisem obrátili na ostravského
primátora Petra Kajnara. Vyslovují v něm obavu o osud sociálně znevýhodněných
žáků, kterým asistenti pomáhají se vzděláváním. Problémem jsou finance na platy
asistentů.
"Myslím že se tento problém netýká jen našeho města ale je celorepublikový.
Doufáme v dofinancování tohoto školního roku a do budoucna v jednodušší finanční
řešení našich platů, například zařazení asistentů mezi ostatní pedagogy tak, aby
nebyli závislí jen na dotačních programech ministerstva školství," sdělila
serveru Romea.cz Anna Jalůvková, která dopis jménem svým a dalších dvaceti pěti
"znepokojených asistentů pedagoga" napsala.
Otevřený dopis , který je výsledkem setkání ostravských asistentů pedagoga,
přinášíme v plném znění.
Vážený pane primátore,
obracím se na Vás jako zástupce asistentů pedagoga v Ostravě, a to i jménem
ostatních níže podepsaných asistentů pedagoga.
Všichni jsme dlouhodobě znepokojeni stavem v oblasti financování programu
asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním.
Situace, ke které došlo v tomto roce, je opravdu alarmující, neboť řada škol
musí propouštět kvalifikované asistenty pedagoga s dlouhodobými zkušenostmi v
oboru, z důvodu nedostatečného financování. To v konečném důsledku povede k
výraznému zhoršení školního prospěchu znevýhodněných romských žáků, ke snížení
jejich šance na úspěšný přechod na střední školu a na aktivní participaci na
trhu práce v dospělém životě.
Dovoluji si Vám také, vážený pane primátore, připomenout, že program asistent
pedagoga je v ČR realizován od roku 1999 a má svou tradici. Od té doby došlo k
rozvoji této profese, kdy odbornou přípravou prošla celá řada asistentů, kteří
mají bohaté zkušenosti a dennodenně přispívají ke zvýšení vzdělanostních šancí
sociálně znevýhodněných dětí.
Město Ostrava se proslavilo tím, že má nejvíce asistentů pedagoga, významná část
z nich jsou samotní Romové, kteří tak dostali příležitost zvýšit si vzdělání,
získat zaměstnání a vykonávat vysoce potřebnou činnost i ve prospěch vlastní
komunity. Někteří romští asistenti dosáhli vysokoškolského vzdělání a nyní
působí jako pozitivní vzor pro romské žáky. Jsou důkazem toho, že píle při
studiu přináší ovoce, že znamená v dospělosti zaměstnání, stálý příjem a
společenskou prestiž.
Odchod asistentů ze škol bude jasným signálem pro romské děti, že ani vyšší
úroveň vzdělání jim nezajistí pozici na trhu práce. Toto vědomí působí silně
nemotivačně. I toto hledisko je nutné vzít do úvahy a zabránit odchodu asistentů
ze školství.
Věřím, že Vy jako primátor města, které připravilo a prezentuje program "Inkluze
Ostrava" nedopustíte, aby došlo k propouštění asistentů nebo snižování úvazků na
polovinu.
Vždyť i program asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním
znevýhodněním je jedním z východisek k naplnění požadavků vyplývajících z
rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní versus ČR, za
jejichž neplnění čelí Česká republika výrazné mezinárodní kritice.