Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Pavel Baloun: Společně proti fašismu!

13. listopadu 2013
Čtení na 7 minut

Výročí 17. listopadu je přesyceno historickým obsahem. Jedná se o hned
dvojitý mezník ve velkém příběhu historie českého národa. Především ve
středoškolské výuce se zdůrazňuje symbolický význam událostí z podzimu 1939, kdy
po připomínce zavraždění vysokoškolského studenta Jana Opletala nacisté zatkli a
následně zavraždili několik studentských představitelů.

Listopadové výročí bývá od té doby zobrazováno jako statečný akt odporu
českého národa vůči okupantům, nacistické totalitě. V obdobném duchu se nese
také symbolika 17. listopadu v jeho aktuálnější podobě: z roku 1989: vrchol
rezistence českých studentů vůči komunistické/sovětské totalitě.

Oba obrazy se zdají být velice jednoznačné a těžko zpochybnitelné. Morální
poučení lze snadno rozpoznat: stateční čeští studenti vs. nacisté, v obrazu
splývající s Němci; stateční čeští studenti vs. zrůdná komunistická policie
plnící příkazy snad ještě z Moskvy.

Relativizace?

Při podrobnějším pohledu na události z roku 1939 se ovšem jasné morální
kategorie rozpadají a relativizují. Z devíti popravených studentských
reprezentantů patřilo hned osm k nacionalistickým organizacím aktivním již v
období první (1918-1938) či následně tzv. druhé (1938-1939) republiky.

Související článek

Pavel Baloun: Pokus o pogrom

Uskupení jako italským fašismem inspirovaná Vlajka, či mládežnické skupiny
Národního sjednocení a Strany národní jednoty dláždila svými idejemi
korporativistického národního státu, v němž není pro cizí, ne-národní parazity a
práce se štítící skupiny či jednotlivce místo, cestu k uspořádání druhé
republiky.

Právě Vlajka a mládež Národního sjednocení kladly ve svých programových
prohlášeních důraz na biologicky danou rasovou či národní příslušnost a stavěly
se do role ochránců čistoty českého národa.

Volání po speciálních opatřeních a zbavení práv jedinců označených za
parazity, židobolševiky anebo práce se štítících osob za druhé republiky
převzala Strana národní jednoty. To se promítlo jak do tehdy přijaté legislativy
tak i do plánovaných opatření.

Na jejich základě byli „osoby židovského původu“ a další vyloučeni ze
společensky důležitých povolání (lékaři a právníci), určeni pro převýchovu ve
speciálních kárných pracovních táborech anebo každodenně šikanováni.

Při otevřené oslavě památky statečných studentů z listopadu 1939 najednou na
jazyku ulpívá nepříjemná pachuť, které by se možná dalo snadno zbavit úplným
odhozením dějin, tíživého břemena minulosti někam daleko, kam není potřeba
chodit.

Potenciál

Avšak naznačený výklad v sobě skrývá také nesmírný potenciál. Některé tuzemské
celebrity ověnčené odbornickou aurou (Tomáš Sedláček) tvrdí, že mezi fašismem a
hospodářskou krizí není možné hledat sebemenší pouto a v současné době bychom se
takto neměli nechat strašit. Dokonce mezi populární i odbornou historickou
produkcí lze pozorovat nebezpečný trend.

Období druhé republiky bývá zcela marginalizováno, opomenuto anebo naopak
slouží jako dějinná anomálie, výjimka z pravidla, zcela jednoznačného dějinného
vývoje českých národních dějin směrem ke svobodě a demokracii po roce 1989.

Nově se někteří autoři pokoušejí omluvit jednání pravicově-nacionálně a
katolicky orientovaných literátů, kteří kampaně za očistu a proměnu společnosti
směrem k autoritativnímu státu vedly – toužili po něm již před rokem 1938.

Namísto otázky, proč byli schopni psát stejným slovníkem jako
intelektuálnější tiskoviny třetí říše, přichází na řadu snaha je morálně
posoudit a nabídnout rozhřešení. Proto literární historik Jaroslav Med ve svém
díle Literární život ve stínu Mnichova tvrdí, že katoličtí literáti celkově při
střetu totality se svobodou nakonec obstáli se ctí: rozpoznali nebezpečí a
postavili se proti nacismu.

Ne náhodou takové dílo pomáhá propagovat současná katolická církevní
hierarchie v České republice. Jedná se o vcelku logický krok, když kardinál Duka
zaštiťuje i takové fašizoidní akce, jako byl tzv. pochod pro rodinu.

Jako by bylo dnes i pro odborníky společensky nepřijatelné se ptát po tom,
proč tehdejší společnosti tak snadno zavedly opatření vylučující osoby
židovského původu z veřejného života, proč se pouštěly do budování nejen
pracovních táborů pro nezaměstnané, ale i do plánování kárných pracovních
zařízení pro převýchovu a nápravu „zdegenerovaných jedinců“.

Zdá se, že namísto podloženější odpovědi stále postačuje pouhé mávnutí rukou
a odkaz na nezbytnost kvůli nátlaku třetí říše. Zřejmě je pořád nutné zachovávat
ostrou dělící čáru mezi kladnou, světlou, demokratickou republikou první, k níž
máme vzhlížet s obdivem a zápornou, temnou a ne-svobodnou druhou republikou.
První prý znamená přirozený a druhá patologický vývoj českých národních dějin.

Odpovědi na zmíněné otázky – proč česká společnost tak snadno, tak rychle a
tak hladce akceptovala opatření směřující k zavedení fašistického vládnutí –
však míří k hledání kontinuitních prvků mezi takto vytčenými protikladnými póly.

Při vyřčení kacířské teze, že nejen ideje, ale možná i legislativu
druhorepublikového zřízení lze hledat již v době idylické první republiky,
vyniká skrytá aktuálnost minulosti: musíme fašismem mínit jenom Adolfa Hitlera a
nacisty anebo tak můžeme označovat dokonce jejich odpůrce, kteří toužili pouze
po tom, aby bylo ono fašistické „ozdravení národa“ a stanovení toho, kdo bude
označen za parazita v jejich rukou?

Fašizace

Časopis Národní osvobození s dlouhou tradicí sahající do první republiky a k
legionářským organizacím, základnímu pilíři legitimity meziválečného
Československa, dnes periodikum Českého svazu bojovníků za svobodu (ČSBS), na
svých stránkách zveřejnil text, který lze číst jako znepokojující svědectví o
nefunkčnosti současného vzpomínání na boj proti fašismu.

Jeden z členů zmíněné organizace zde využívá srovnání současnosti a
minulosti: podobně jako naše meziválečné Československo rozložila zevnitř
menšina německá, také nyní naši Českou republiku ekonomicky rozvrací menšina
romská.

Dále navrhuje, aby na celoevropské úrovni někdo romské menšině zopakoval
údajný výrok australské premiérky Julie Gillard, který od roku 2005 hojně koluje
virtuálním prostorem a který cílí na obyvatele vnímané jako „nepůvodní“, tj.
migranty, přistěhovalce a jiné vandráky:

„My jsme vás k nám nezvali. My vás nepotřebujeme. Pokud zde chcete žít,
musíte přijmout naši kulturu a zařadit se. Pokud tak neučiníte, budete muset
odejít.“
(Jaroslav Bukovský, předseda OV ČSBS Plzeň: Problematika menšin opět
aktuální
. In: Národní osvobození, č. 21, 9. 10. 2013, s. 3;)

Stejně jako „státně nespolehliví“ občané první republiky, tedy prakticky
všichni příslušníci tehdejší německé menšiny, představují dnes „nepřizpůsobiví“,
romská menšina, nepřípustné bezpečnostní riziko a musí být zpacifikováni.

V čem se tuzemský veterán-hrdna-antifašista liší od sympatizanta Dělnické
strany sociální spravedlnosti (DSSS) pochodující tuzemskými městy?

Mým cílem přitom vůbec není označit celý Svaz za fašistickou organizaci.
Spíše je potřeba vnímat, že zastánci fašismu dnes nemusí být pouze neonacisté,
popírači existence plynových komor a další zdánlivě okrajová a obskurní
seskupení, nýbrž dokonce i lidé skrytí za organizací honosící se veteránskou
aurou bojovníků proti nacismu. Média jim říkají antifašisté, jejich zástupci
mluví při významných výročích a mají vliv na výuku historie ve školách.

Pokud anticiganismus pomáhají rozdmychávat i někteří tzv. antifašisté, lze se
pozastavovat nad tím, že středoškolští studenti při pokusných volbách dají
množství hlasů DSSS? Lze se divit rázným řešením „romské otázky“ bodře
nekorektního Tomia Okamury?

Je skutečně tak překvapující, že se na „romském problému“ shodnou
představitelé všech stran napříč politickým spektrem nezávisle na údajném
pravicovém nebo levicovém zaměření a na lokální úrovni podávají návrhy na
omezování občanských práv?

Rasismus je sociální problém, opakujme si tu starou pravdu stále dokola. Bude
tu, dokud se spokojíme se systémem, který jedny za „zodpovědnou práci“ odměňuje
stamilionovými platy a druhé nechává živořit bez zaměstnání a prostředků na
holou existenci. Že lze tak snadno opentlit sociální problémy řečmi o
nepřizpůsobivých a parazitech, je ale také vedlejším důsledkem neschopnosti brát
vážně dějiny a současnost fašismu.

Nebýt nácek nestačí!

Lze ještě v takové situaci očekávat, že některá z osobností mediálního prostoru
pozvedne hlas a bude mluvit i za nás?

Nastal čas vystoupit z vlastního stínu, pozvednout se a vyjádřit znepokojení
nad takovým stavem nejen české společnosti, ale i směřováním mnoha dalších
evropských zemí a jejich politik. Znovuobnovit význam antifašistických názorů
jako aktivního každodenně projevovaného občanského postoje. Přestat mlčet k
oblíbeným vtipům o největší Hitlerově chybě anebo povýšeneckému elitářskému
výsměchu pseudointelektuálů nad činností obskurních neonacistických skupin.

Výročí 17. listopadu s sebou přináší příležitost proměnit vztah k minulosti.
Ukázat, že vzpomínání stále má význam. Zdůraznit ovšem, že ho získává pouze ve
vztahu k žité přítomnosti. Vzpomínat můžeme i bez věnců a jinak než poklonou u
hrobu.

17. listopad znamená příležitost vyjádřit solidaritu například antifašistům
zavražděným v průběhu letošního roku po celé Evropě. Připomenout si jména těch,
kteří byli zbiti či ubiti českými nacionalisty a neonacisty. Vyjádřit solidaritu
s uprchlíky v Řecku, kteří každodenně čelí rasistickým útokům nejen ze strany
neonacistického Zlatého úsvitu nýbrž i tamějších policistů. Razantně odmítnout
legislativu kriminalizující lidi bez střechy nad hlavou.

Jinými slovy vyjádřit solidaritu se všemi skupinami obyvatel, jimž je po celé
Evropě a ve světě upíráno rovnoprávné postavení.

Setkáme se 17. listopadu 2013 ve 14.00 na Jungmannově náměstí!


Článek vyšel na Deníku referendum
.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon