romea - logo
22. dubna 2019 (pondělí)
svátek má Evžénie
Loading
rozšířené vyhledávaní

Petr Polák: Vzdělávání romských žáků trpí systémovými nedostatky, blýská se ale na lepší časy

Praha, 27.9.2012 12:54, (Romano voďi)
--ilustrační foto--
--ilustrační foto--

Tento závěr jsem si učinil z panelové diskuse „Rovný přístup dětí ke vzdělání“, kterou 20. září 2012 uspořádalo v Praze Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s vládní zmocněnkyní pro lidská práva a veřejným ochráncem práv (ombudsmanem). 

Diskuse mimo jiné navazovala na výsledky výzkumu ombudsmana a šetření České školní inspekce na bývalých zvláštních školách, z nichž shodně plyne, že romská menšina je v těchto školách zastoupena v mnohem větší míře, než by odpovídalo jejímu zastoupení v běžné populaci. Stávající situace v základním školství je podle ombudsmana diskriminační a stát je povinen ji neprodleně řešit.

V diskusi vystoupili odborníci (pedagogové, psychologové, právníci, úředníci, ekonomové a sociologové), kteří se otázce vzdělávaní věnují dlouhodobě. Z jejich příspěvků vyplynulo, že inkluzívní model vzdělávání (tj. společné vzdělávání dětí s určitou formou postižení či sociálním znevýhodněním s dětmi bez speciálních vzdělávacích potřeb) má jednoznačně své ekonomické a sociální výhody a je levnější než udržování větve bývalých zvláštních škol (dnes nejčastěji zvaných „základní školy praktické“).

Finanční investice do inkluzivního vzdělávání (zejména v oblasti předškolního vzdělávání) se z pohledu ekonomického a sociálního nepochybně v dlouhodobém horizontu vyplatí (vyšší zaměstnanost, sociální soudržnost). Opětovně bylo na diskusním fóru otevřeno (ne však vyřešeno) téma povinné předškolní docházky rok před zahájením povinné školní docházky. Jsem přesvědčen, že ekonomický argument o návratnosti investic do vzdělání podložený odbornými studiemi OECD, Světové banky či domácího institutu CERGE-EI by měl být hlavním podnětem k jednání mezi resortem školství a financí a co nejrychleji zapracován do návrhu státního rozpočtu.

Často diskutovaný úkol budící vzrušení u speciálních pedagogů zrušit základní školy praktické, který plyne z vládní Strategie proti sociálnímu vyloučení, však není podle diskutujících reálný do okamžiku, kdy dojde k tolik potřebné změně hlavního vzdělávacího proudu.

Přestože lze ze zkušeností různých organizací potvrdit, že běžné základní školy nejsou povětšinou připraveny na přijetí postižených či jinak znevýhodněných žáků a tyto žáky odmítají (připomínám, že i takové jednání je samozřejmě diskriminační), je třeba vzpomenout, že v panelové diskusi vystoupili ředitelé běžných základních škol, kteří se o inkluzivní model vzdělávání snaží již dnes. Jejich práce přináší s vypětím sil výsledky i za cenu nesystémového financování podpůrných opatření ve vzdělávání (např. asistent pedagoga).

Diskuse se v této souvislosti zcela přirozeně stočila k financování regionálního školství. Ministerstvo školství je připraveno revidovat systém financování činnosti základních škol, což je záměr chvályhodný. Do odborné debaty se zástupci všech krajů hodlá ministr školství vstoupit nejdříve až po konání krajských voleb. Jeho politické rozhodnutí plně chápu, jen se obávám, aby po nadcházejících volbách nedošlo k vládnímu zvratu a na scénu nenastoupil další ministr, který rovným šancím ve vzdělání příliš přát nebude.

Nicméně skutečnost, že podle platných právních předpisů základní školy nedostávají příspěvek na sociálně znevýhodněné žáky (mezi nimiž jsou často i romské děti) vede, podle názorů některých diskutujících k tomu, že sociální znevýhodnění je u romských žáků zaměňováno za lehkou mentální retardaci (zdravotní postižení).

Tato otázka nepochybně souvisí i s tím, jak jsou děti testovány ve školských poradnách. Zástupci těchto školských zařízení jsou si vědomi rezerv ve své činnosti a požadují po Ministerstvu školství podporu při financování přípravy nového testu, na jehož základě by psychologové a učitelé mohli přesněji určovat vzdělávací potřeby každého dítěte zvlášť.

Závěrem lze říci, že první razantní legislativní a finanční kroky musí učinit ministerstvo a vláda. Následně by se měla aktivizovat vzdělávací soustava a celá občanská společnost. Zároveň musí dojít k intenzivnější kontrolní aktivitě škol ze strany zřizovatelů (obcí a krajů) a školní inspekce. Za klíčový samozřejmě považuji přístup samotných rodičů (romských a zejména neromských). Zásada rovného přístupu ke vzdělání je garantována na papíře i dnes. Udělejme všechno proto, aby se proměnila v každodenní skutečnost. Nastal nejvyšší čas.

Petr Polák, Oddělení rovného zacházení Kanceláře veřejného ochránce práv
Přečteno: 4419x
 

Kam dál:

Štítky:  

RV, RV 9/2012



HLAVNÍ ZPRÁVY

V noci z 18. na 19. dubna 2009 vhodili čtyři neonacisté Ivo Müller, Václav Cojocaru, David Vaculík a Jaromír Lukeš zápalné láhve do rodinného domu ve Vítkově na Opavsku, kde bydlela romská rodina. Při následném požáru byli zraněni tři lidé, mezi nimi tehdy dvouletá Natálka, které utrpěla popáleniny na 80 procentech těla. Neonacisty soud odsoudil k dvacetiletým resp. dvacetidvouletým trestům odnětí svobody. (Koláž: Romea.cz)

Žhářský útok ve Vítkově, k němuž došlo před deseti lety, potrestaly soudy vysokými tresty

16.4.2019 11:03
Před deseti lety, v noci z 18. na 19. dubna 2009, zaútočila zápalnými láhvemi skupinka sympatizantů extrémní pravice na dům číslo 58 ve Vítkově na Opavsku obývaný romskou rodinou. Následkem požáru byla vážně popálena tehdy dvouletá Natálka. Zranění utrpěla i její matka a otec.
 celý článek

Kumar Vishwanathan (FOTO: Daniela Kantorová)

Kumar Vishwanathan: Žhářský útok ve Vítkově odstartoval úpadek extremistů

16.4.2019 10:50

Žhářský útok na romskou rodinu ve Vítkově před deseti lety, při kterém tehdy dvouletá Natálka utrpěla rozsáhlé popáleniny, odstartoval postupný úpadek pravicového extremismu v regionu. Myslí si to ostravský aktivista Kumar Vishwanathan, který se dlouhodobě věnuje romské menšině. Podle něj tehdy společnost vyslala signál, že takové zločiny nestrpí. Za zapálení domu se spící rodinou poslal soud čtyři neonacisty do vězení na 20 až 22 let.

 celý článek

Jednání Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (FOTO: Úřad vlády ČR)

Občanští členové "romské rady" vyzvali v souvislosti s posledními incidenty mezi Romy a Čechy premiéra Babiše a ministra Hamáčka k jednání

16.4.2019 9:00
Občanští členové Rady vlády pro záležitosti romské menšiny vyzvali premiéra a ministra vnitra k jednání v návaznosti na násilné incidenty mezi Romy a Čechy v Lipníku nad Bečvou a Dvorcích na Bruntálsku.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo