romea - logo
10. prosince 2018 (pondělí)
svátek má Julie
Loading
rozšířené vyhledávaní

Petr Polák: Vzdělávání romských žáků trpí systémovými nedostatky, blýská se ale na lepší časy

Praha, 27.9.2012 12:54, (Romano voďi)
--ilustrační foto--
--ilustrační foto--

Tento závěr jsem si učinil z panelové diskuse „Rovný přístup dětí ke vzdělání“, kterou 20. září 2012 uspořádalo v Praze Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s vládní zmocněnkyní pro lidská práva a veřejným ochráncem práv (ombudsmanem). 

Diskuse mimo jiné navazovala na výsledky výzkumu ombudsmana a šetření České školní inspekce na bývalých zvláštních školách, z nichž shodně plyne, že romská menšina je v těchto školách zastoupena v mnohem větší míře, než by odpovídalo jejímu zastoupení v běžné populaci. Stávající situace v základním školství je podle ombudsmana diskriminační a stát je povinen ji neprodleně řešit.

V diskusi vystoupili odborníci (pedagogové, psychologové, právníci, úředníci, ekonomové a sociologové), kteří se otázce vzdělávaní věnují dlouhodobě. Z jejich příspěvků vyplynulo, že inkluzívní model vzdělávání (tj. společné vzdělávání dětí s určitou formou postižení či sociálním znevýhodněním s dětmi bez speciálních vzdělávacích potřeb) má jednoznačně své ekonomické a sociální výhody a je levnější než udržování větve bývalých zvláštních škol (dnes nejčastěji zvaných „základní školy praktické“).

Finanční investice do inkluzivního vzdělávání (zejména v oblasti předškolního vzdělávání) se z pohledu ekonomického a sociálního nepochybně v dlouhodobém horizontu vyplatí (vyšší zaměstnanost, sociální soudržnost). Opětovně bylo na diskusním fóru otevřeno (ne však vyřešeno) téma povinné předškolní docházky rok před zahájením povinné školní docházky. Jsem přesvědčen, že ekonomický argument o návratnosti investic do vzdělání podložený odbornými studiemi OECD, Světové banky či domácího institutu CERGE-EI by měl být hlavním podnětem k jednání mezi resortem školství a financí a co nejrychleji zapracován do návrhu státního rozpočtu.

Často diskutovaný úkol budící vzrušení u speciálních pedagogů zrušit základní školy praktické, který plyne z vládní Strategie proti sociálnímu vyloučení, však není podle diskutujících reálný do okamžiku, kdy dojde k tolik potřebné změně hlavního vzdělávacího proudu.

Přestože lze ze zkušeností různých organizací potvrdit, že běžné základní školy nejsou povětšinou připraveny na přijetí postižených či jinak znevýhodněných žáků a tyto žáky odmítají (připomínám, že i takové jednání je samozřejmě diskriminační), je třeba vzpomenout, že v panelové diskusi vystoupili ředitelé běžných základních škol, kteří se o inkluzivní model vzdělávání snaží již dnes. Jejich práce přináší s vypětím sil výsledky i za cenu nesystémového financování podpůrných opatření ve vzdělávání (např. asistent pedagoga).

Diskuse se v této souvislosti zcela přirozeně stočila k financování regionálního školství. Ministerstvo školství je připraveno revidovat systém financování činnosti základních škol, což je záměr chvályhodný. Do odborné debaty se zástupci všech krajů hodlá ministr školství vstoupit nejdříve až po konání krajských voleb. Jeho politické rozhodnutí plně chápu, jen se obávám, aby po nadcházejících volbách nedošlo k vládnímu zvratu a na scénu nenastoupil další ministr, který rovným šancím ve vzdělání příliš přát nebude.

Nicméně skutečnost, že podle platných právních předpisů základní školy nedostávají příspěvek na sociálně znevýhodněné žáky (mezi nimiž jsou často i romské děti) vede, podle názorů některých diskutujících k tomu, že sociální znevýhodnění je u romských žáků zaměňováno za lehkou mentální retardaci (zdravotní postižení).

Tato otázka nepochybně souvisí i s tím, jak jsou děti testovány ve školských poradnách. Zástupci těchto školských zařízení jsou si vědomi rezerv ve své činnosti a požadují po Ministerstvu školství podporu při financování přípravy nového testu, na jehož základě by psychologové a učitelé mohli přesněji určovat vzdělávací potřeby každého dítěte zvlášť.

Závěrem lze říci, že první razantní legislativní a finanční kroky musí učinit ministerstvo a vláda. Následně by se měla aktivizovat vzdělávací soustava a celá občanská společnost. Zároveň musí dojít k intenzivnější kontrolní aktivitě škol ze strany zřizovatelů (obcí a krajů) a školní inspekce. Za klíčový samozřejmě považuji přístup samotných rodičů (romských a zejména neromských). Zásada rovného přístupu ke vzdělání je garantována na papíře i dnes. Udělejme všechno proto, aby se proměnila v každodenní skutečnost. Nastal nejvyšší čas.

Petr Polák, Oddělení rovného zacházení Kanceláře veřejného ochránce práv
Přečteno: 4259x

Kam dál:

Štítky:  

RV, RV 9/2012



HLAVNÍ ZPRÁVY

Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Ministerstva: Návrh změn v inkluzi odporuje závazkům ČR

6.12.2018 15:08
Některé změny ve vyhlášce o společném vzdělávání dětí ve školách, jak je navrhuje ministerstvo školství, možná nejsou v souladu s mezinárodními úmluvami. Odporují zřejmě i rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva. Tvrdí to ministerstvo zahraničních věcí a ministerstvo spravedlnosti v připomínkách k návrhu novely. Po ministerstvu školství požadují, aby odstoupilo od záměru omezit současný počet asistentů pedagoga ve třídách a umožnit otevření škol pro lehce mentálně postižené i dětem bez tohoto druhu handicapu.
 celý článek

Tomio Okamura a Miloš Zeman

Hrad neuspěl. Okamurova SPD zůstane ve zprávě o extremismu za rok 2017. Bezpečnostní rada státu ji vzala na vědomí v původním znění

6.12.2018 11:26
Bezpečnostní rada státu (BRS) dnes vzala na vědomí výroční zprávu o extremismu v Česku za rok 2017 v původním znění, které připravilo ministerstvo vnitra. ČTK to sdělil ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Zprávu nyní může projednat vláda. Média dříve informovala, že projednávání materiálu zdržovaly výhrady Pražského hradu, kterému měly vadit zmínky o hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomia Okamury.
 celý článek

Ilona Ferková (vpravo) a Karolína Ryvolová 4. 12. 2018 během křestu knihy Ještě jedno, Lído! Kaštánkovy příběhy z herny / De mek jekh, Ľido! Kaštankuskre vakeribena andal e herňa (FOTO: Karolína Telváková, Romea.cz)

videoVIDEO: Jáchym Topol pokřtil novou knihu Ilony Ferkové rumem

5.12.2018 20:28
Včera se v nabitém sále Knihovny Václava Havla (KVH) uskutečnil křest nové knížky Ilony Ferkové, kterou připravilo nakladatelství romské literatury KHER. Soubor deseti povídek v romsko-českém vydání nazvaném Ještě jedno, Lído! Kaštánkovy příběhy z herny / De mek jekh, Ľido! Kaštankuskre vakeribena andal e herňa pokřtil programový ředitel KVH Jáchym Topol příznačně pro tuto knihu rumem.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo