romea - logo
17. října 2018 (středa)
svátek má Hedvika
Loading
rozšířené vyhledávaní

Petr Polák: Vzdělávání romských žáků trpí systémovými nedostatky, blýská se ale na lepší časy

Praha, 27.9.2012 12:54, (Romano voďi)
--ilustrační foto--
--ilustrační foto--

Tento závěr jsem si učinil z panelové diskuse „Rovný přístup dětí ke vzdělání“, kterou 20. září 2012 uspořádalo v Praze Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s vládní zmocněnkyní pro lidská práva a veřejným ochráncem práv (ombudsmanem). 

Diskuse mimo jiné navazovala na výsledky výzkumu ombudsmana a šetření České školní inspekce na bývalých zvláštních školách, z nichž shodně plyne, že romská menšina je v těchto školách zastoupena v mnohem větší míře, než by odpovídalo jejímu zastoupení v běžné populaci. Stávající situace v základním školství je podle ombudsmana diskriminační a stát je povinen ji neprodleně řešit.

V diskusi vystoupili odborníci (pedagogové, psychologové, právníci, úředníci, ekonomové a sociologové), kteří se otázce vzdělávaní věnují dlouhodobě. Z jejich příspěvků vyplynulo, že inkluzívní model vzdělávání (tj. společné vzdělávání dětí s určitou formou postižení či sociálním znevýhodněním s dětmi bez speciálních vzdělávacích potřeb) má jednoznačně své ekonomické a sociální výhody a je levnější než udržování větve bývalých zvláštních škol (dnes nejčastěji zvaných „základní školy praktické“).

Finanční investice do inkluzivního vzdělávání (zejména v oblasti předškolního vzdělávání) se z pohledu ekonomického a sociálního nepochybně v dlouhodobém horizontu vyplatí (vyšší zaměstnanost, sociální soudržnost). Opětovně bylo na diskusním fóru otevřeno (ne však vyřešeno) téma povinné předškolní docházky rok před zahájením povinné školní docházky. Jsem přesvědčen, že ekonomický argument o návratnosti investic do vzdělání podložený odbornými studiemi OECD, Světové banky či domácího institutu CERGE-EI by měl být hlavním podnětem k jednání mezi resortem školství a financí a co nejrychleji zapracován do návrhu státního rozpočtu.

Často diskutovaný úkol budící vzrušení u speciálních pedagogů zrušit základní školy praktické, který plyne z vládní Strategie proti sociálnímu vyloučení, však není podle diskutujících reálný do okamžiku, kdy dojde k tolik potřebné změně hlavního vzdělávacího proudu.

Přestože lze ze zkušeností různých organizací potvrdit, že běžné základní školy nejsou povětšinou připraveny na přijetí postižených či jinak znevýhodněných žáků a tyto žáky odmítají (připomínám, že i takové jednání je samozřejmě diskriminační), je třeba vzpomenout, že v panelové diskusi vystoupili ředitelé běžných základních škol, kteří se o inkluzivní model vzdělávání snaží již dnes. Jejich práce přináší s vypětím sil výsledky i za cenu nesystémového financování podpůrných opatření ve vzdělávání (např. asistent pedagoga).

Diskuse se v této souvislosti zcela přirozeně stočila k financování regionálního školství. Ministerstvo školství je připraveno revidovat systém financování činnosti základních škol, což je záměr chvályhodný. Do odborné debaty se zástupci všech krajů hodlá ministr školství vstoupit nejdříve až po konání krajských voleb. Jeho politické rozhodnutí plně chápu, jen se obávám, aby po nadcházejících volbách nedošlo k vládnímu zvratu a na scénu nenastoupil další ministr, který rovným šancím ve vzdělání příliš přát nebude.

Nicméně skutečnost, že podle platných právních předpisů základní školy nedostávají příspěvek na sociálně znevýhodněné žáky (mezi nimiž jsou často i romské děti) vede, podle názorů některých diskutujících k tomu, že sociální znevýhodnění je u romských žáků zaměňováno za lehkou mentální retardaci (zdravotní postižení).

Tato otázka nepochybně souvisí i s tím, jak jsou děti testovány ve školských poradnách. Zástupci těchto školských zařízení jsou si vědomi rezerv ve své činnosti a požadují po Ministerstvu školství podporu při financování přípravy nového testu, na jehož základě by psychologové a učitelé mohli přesněji určovat vzdělávací potřeby každého dítěte zvlášť.

Závěrem lze říci, že první razantní legislativní a finanční kroky musí učinit ministerstvo a vláda. Následně by se měla aktivizovat vzdělávací soustava a celá občanská společnost. Zároveň musí dojít k intenzivnější kontrolní aktivitě škol ze strany zřizovatelů (obcí a krajů) a školní inspekce. Za klíčový samozřejmě považuji přístup samotných rodičů (romských a zejména neromských). Zásada rovného přístupu ke vzdělání je garantována na papíře i dnes. Udělejme všechno proto, aby se proměnila v každodenní skutečnost. Nastal nejvyšší čas.

Petr Polák, Oddělení rovného zacházení Kanceláře veřejného ochránce práv
Přečteno: 4198x

Kam dál:

Štítky:  

RV, RV 9/2012



HLAVNÍ ZPRÁVY

Michaela Jílková v pořadu Máte slovo (Koláž: Romea.cz)

ROMEA se nezúčastní pořadu Máte slovo věnovaného výrokům Miloše Zeman směrem k Romům. Pořad není o diskuzi, ale o křiku, hádkách a konfliktu

10.10.2018 18:01
Česká televize se chystá příští týden ve svém pořadu Máte slovo, který uvádí Michaela Jílková, řešit urážlivé výroky prezidenta Miloše Zeman směrem k Romům. Prezident ve svých výrocích tvrdil, že 90% Romů nepracuje. Dramaturgie do pořadu pozvala i zástupce organizace ROMEA, která se proti výrokům Miloše Zemana důrazně ohradila a vyvrátila je. Zástupci organizace ROMEA se natáčení pořadu nezúčastní. "Tento pořad diskuzi bulvarizuje a ve výsledku neumožňuje – v jeho pojetí se scvrkává na snahu přítomných zdatněji přehádat, překřičet, ponížit protistranu," uvedla organizace ROMEA v tiskovém prohlášení, které zpravodajský server Romea.cz zveřejňuje v plném znění.
 celý článek

Zákaz kočování v roce 1958 byl represivním opatřením, kterým začala důsledná asimilace Romů, Kladno 1959 (FOTO: Eva Davidová)

Tady jsou fakta, jak se žilo Romům během komunismu, pane Zemane! Nucená asimilace, děti ve zvláštních školách, sterilizace romských žen

10.10.2018 10:40
Prezident Miloš Zeman v pátek v rozhovoru s redaktorem České televize Richardem Samkem tvrdil, že Romové během komunistické minulosti na rozdíl od jiných tolik netrpěli. Zpravodajský server Romea.cz zveřejňuje přehled informací o životě Romů v Československu v době komunistické diktatury.
 celý článek

Olga Fečová (Foto: Lukáš Houdek)

Olga Fečová: O Romech se říká málo pozitivních věcí

9.10.2018 12:40
Mottem letošního Mezinárodního dne Romů v režii organizace Ara Art je romipen. A protože identita nás zaměstnává všechny, budeme se letos ptát respondentů na to, jak ji vnímají oni. Jinými slovy – budeme se ptát na to, jak rozumí slovům romipen potažmo češství, nebo čechipen, pokud bychom hledali ekvivalent k romipen. Pokračujeme rozhovorem s Olgou Fečovou.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo