Počet romských dětí vzdělávaných podle snížených standardů se za poslední tři roky nezměnil

Počet romských dětí, které se vzdělávají podle snížených standardů se za poslední tři roky téměř nezměnil. Téměř každé osmé romské dítě se v základní škole učí podle osnov pro školáky s lehkým mentálním postižením. Týká se to zhruba 12,7 procenta romských školáků. Podle ČTK to vyplývá ze zprávy o plnění plánu opatření, která mají přispět k začlenění romských dětí do běžných škol. Podle kvalifikovaných odhadů chodí v tomto školním roce do základních škol v Česku 33.704 Romů a Romek.
Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 odsoudil Českou republiku za to, že přeřazením 18 romských dětí do zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělání a diskriminovala je. Od září 2016 odstartovala v Česku takzvaná inkluze, tedy začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných škol. Ministerstvo školství každoročně vládě předkládá zprávu o pokroku a plnění opatření. Babišův kabinet se s ní už seznámil. Informace resort pravidelně zasílá i Radě Evropy. Má je poskytnout do poloviny února, a to včetně statistik.
Zpráva pro vládu uvádí, že podle odborných odhadů chodí do škol se vzdělávacím programem pro lehce mentálně postižené 4290 romských dětí, tedy 12,73 procenta. V předchozím školním roce to bylo 12,75 procenta romských školáků, celkem 4318. Podíl se tak téměř nezměnil.
Romské děti tvoří 29,5 procenta žáků těchto škol. O rok dřív to bylo 30,9 procenta. V běžných školách sice za rok přibylo asi 900 romských dětí, což ale podle zprávy "více méně koresponduje" s nástupem silnějších ročníků.
V Česku funguje 4152 základních škol. Celkem se v nich vzdělává 926.108 dětí. Romští školáci tak představují 3,6 procenta žáků základních škol. V jednotlivých krajích se ale podíl výrazně liší. V Ústeckém kraji je každý devátý školák Rom či Romka, naopak v Praze každý stý. Víc než čtvrtina romských dětí se vzdělává ve školách v Ústeckém kraji, téměř pětina pak v Moravskoslezském kraji.
Ve Zlínském kraji chodí do speciálních škol téměř 23 procent romských dětí. Nejnižší je podíl v Karlovarském kraji, kde je to zhruba sedm procent.
Víc než pětina romských dětí chodí pak do škol, kde přes polovinu jejich spolužáků tvoří Romové a Romky. Takových škol je v Česku 77. Ve 12 školách je romských žáků a žaček dokonce víc než 90 procent.
Také podle poslední výroční zprávy o stavu lidských práv, kterou projednávala loni Sobotkova vláda, se v Česku i po nastartování inkluze objevuje ve vzdělávání diskriminace romských dětí. Nepřesouvají se sice už do takzvaných zvláštních škol, učí se ale často odděleně v romských třídách či školách. Podle dokumentu vznikají "čistě či většinové romské školy či třídy", které se považují za méně kvalitní. Autoři podotkli, že o oddělení svých potomků od ostatních někdy stojí ale i sami romští rodiče.
Nepřehlédněte:
Kam dál:
- V bílinské základní škole na bezpečnost dětí i učitelů dohlíží bezpečnostní agentura. Pomoc nabídla organizace ROMEA
- Navštívit místo utrpení Romů. ROMEA nabízí workshopy s virtuální realitou tábora v Letech u Písku (nejen) pro školy
- Jurečka se opravil: Příspěvek 5000 Kč na dítě bude do ročního příjmu rodiny 1 milion Kč hrubého
- Miroslav Klempár: Výměnný pobyt mládeže na Kypru se zaměřil na lidská práva a solidaritu mezi národy
- PREMIÉRA: Největší problém je najít pro prchající Romy v Užhorodu ubytování
- Nová škola: Nový projekt pomůže školám v Krásné Lípě a ve Šluknově v motivaci sociálně znevýhodněných žáků a komunikaci s nimi i jejich rodiči
- V Norsku vyšla první učebnice romštiny (nejen) pro děti
- Inkluzivní vzdělávání na školách má podpořit krátký loutkový film Sar Upre! Jak na to! How to do it!
- Romistika spustila stránky na podporu romštiny se slovníky a výkladem romského pravopisu
- Kvalitnější podpora sociálně znevýhodněných žáků by byla prospěšná pro celou společnost. Stát by v budoucnu ušetřil na sociálních dávkách
- Jaroslav Balvín: Dušan Klein in memoriam a jeho filmy s romskou tematikou
- Jaroslav Balvín: Mgr. Albína Tancošová - In Memoriam