Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Podle České školní inspekce přibývá romských žáků na běžných základních školách

09. února 2015
Čtení na 2 minuty

Čím dál více romských dětí se vzdělává podle běžného programu pro základní
školy. Ze statistik České školní inspekce vyplývá, že se v aktuálním školním
roce ve srovnání s rokem 2013/2014 méně často používaly zúžené osnovy pro lehce
mentálně postižené žáky. Podle nich se často učí na základních školách
praktických (dříve zvláštních), ale mohou se využívat i na běžných ZŠ. Vzhledem
k menšímu rozsahu učiva je zejména ve vyšších ročnících obtížné z nich přejít do
běžné školy.

Statistiky inspekce vycházejí ze souboru 444 škol, na kterých se průzkum
uskutečnil v obou letech. "Na těch 400 školách se 400 Romů během jednoho roku
přesunulo z programu pro lehce mentálně postižené do běžného," řekl novinářům po
jednání vlády ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Považuje to za argument
pro Evropskou komisi, že se situace Romů v tuzemském vzdělávacím systému
zlepšuje.

Česko totiž opakovaně čelí výtkám od rozsudku Evropského soudu pro lidská
práva v případu "D. H. a ostatní proti České republice" z roku 2007, který
poukázal na neoprávněné zařazování Romů do praktických škol. Loni na podzim se
Evropská komise formálně obrátila na Českou republiku s žádostí o informace
ohledně údajné diskriminace romských dětí.

Zatímco počet Romů vzdělávaných podle redukovaného programu meziročně klesl o
11 procent, přibylo romských dětí v hlavním vzdělávacím proudu. "Došlo ke
snížení počtu žáků, kteří se dostávali do praktických škol nebo byli na základní
škole, ale v tom režimu pro lehce mentálně postižené," uvedl ministr. Považoval
by proto za nespravedlivé, kdyby Evropská komise i nadále mluvila o systémové
diskriminaci. Nevyloučil však, že na některých školách mohou být Romové stále
znevýhodňováni. Pak podle něj selhal ředitel, který se bude muset zodpovídat
případné kontrole České školní inspekce.

Zúžení obsahu učiva základní školy se méně využívá nejen u romských žáků.
Celkově byl ve sledovaných školách zaznamenán pokles počtu žáků v tomto programu
o čtvrtinu, tedy o 3638 dětí. Z dalších statistik vyplývá, že přibývá dětí s
lehkým mentálním postižením, které jsou integrovány v běžných třídách.

Ministerstvo školství uvažuje o zrušení přílohy pro žáky s lehkým mentálním
postižením, která právě zahrnuje menší rozsah předepsané látky. V Akčním plánu
opatření ke vzdělávání romských dětí, žáků a studentů na období 2015-2017 je
zakotveno, že by případný návrh na tento krok měl být zpracován do června. Ve
školním roce 2015/2016 by se pak mohlo konat pilotní ověřování a do praxe by
mohlo být zavedeno od září 2016. Souběžně by však musela být vypracována
metodika pro vzdělávání dětí, kteří se podle této přílohy učí.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon