Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Pravidla pro zařazování dětí do speciálních škol se mají zpřísnit

18. září 2013
Čtení na 2 minuty

Ministerstvo školství navrhuje další zpřísnění pravidel pro zařazení dětí do
speciálních škol. Do škol pro žáky s postižením už by nesměli být zařazováni
zdraví školáci či děti se sociálním znevýhodněním, ministerstvo chce vyškrtnout
i takzvané diagnostické pobyty. Poradny by nově také nemusely provádět
každoroční prohlídky dětí s postižením. Počítá s tím změna vyhlášek, které jsou
nyní v připomínkovém řízení. Ministerstvo tak reaguje na mezinárodní kritiku
ohledně odsouvání Romů do praktických, dříve zvláštních škol.

V současnosti vyhláška umožňuje vzdělávat ve škole nebo třídě pro postižené i
žáky, kteří mají jen zdravotní znevýhodnění, a po dobu pěti měsíců i žáky se
špatným sociálním zázemím, a to pokud v běžné škole zcela selhávají. Dítě, které
má v běžné škole problémy, může být také do speciální školy zařazeno na omezenou
dobu v rámci diagnostiky.

"Lze pochybovat, zda může být několikaměsíčním pobytem ve speciální škole
vyrovnáno celkové selhání žáka, jehož jediným handicapem je například nepodnětné
rodinné prostředí. Diagnostický pobyt však neúměrně zvyšuje riziko nedůvodného
trvalého umístění žáka, který by mohl být vzděláván v hlavním vzdělávacím
proudu," konstatuje ale ministerstvo.

Pokud změna projde, sociálně znevýhodněné žáky by speciální školy měly
přestat vzdělávat do konce tohoto školního roku. Žáky se zdravotním
znevýhodněním lze v těchto školách vzdělávat ještě po dobu tří let od nabytí
účinnosti vyhlášky.

Ministerstvo navrhuje také zrušit povinnost provádět u každého dítěte,
kterému byla doporučena škola pro postižené, nejméně jednou ročně diagnostiku.
Podle úředníků tato povinnost "vede k neúměrné zátěži školských poradenských
zařízení, omezení přímých intervenčních služeb ve školách a rodinách klientů
speciálně pedagogických center a v neposlední řadě je spojena s traumatizací
dítěte s postižením a jeho rodiny zejména z důvodu neustálého potvrzování
nepříznivého, ale setrvalého stavu souvisejícího se zdravotním postižením."

Poradny by tak v budoucnu ve svém doporučení uvedly podle svého uvážení
termín, kdy by měl žák přijít na další kontrolu. Diagnostika nejméně jednou
ročně by se týkala jen žáků s lehkým mentálním postižením.

Vyhlášky, které zakázaly přijímat do praktických škol žáky bez lehkého
mentálního postižení nebo zavedly informovaný souhlas rodičů se zařazením jejich
potomka do těchto škol, zavedlo ministerstvo v roce 2011. Úřad tak reagoval na
rozsudek Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007, podle nějž bylo 18
romských žáků neoprávněně odsunuto na zvláštní školu. Česká školní inspekce pak
loni konstatovala, že podíl romských žáků vzdělávaných jako mentálně postižení
za poslední dva roky klesl. Zatímco dřív tvořili malí Romové vzdělávání v
programu pro postižené 35 procent žáků, loni to bylo 26,4 procenta.

Aktivisté ale stále upozorňují, že tato problematika ještě není zcela
vyřešena. K nápravě segregace Romů ve školách vyzvala Českou republiku například
letos v únoru Rada Evropy.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon