romea - logo
23. ledna 2020 (čtvrtek)
svátek má Zdeněk
Loading
rozšířené vyhledávaní

Při hlasování RRTV o tom, že televize Prima porušila reportáží o iráckých uprchlících zákon, záhadně zmizeli 4 členové rady

30.5.2016 15:29
George Batto, kterému byla jeho odpověď pro televizi Prima hrubě zkreslena a bylo mu vloženo do úst to, co vůbec neřekl (FOTO: Repro TV Prima)
George Batto, kterému byla jeho odpověď pro televizi Prima hrubě zkreslena a bylo mu vloženo do úst to, co vůbec neřekl (FOTO: Repro TV Prima)

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání řešila na zasedání 19. dubna podnět k reportáži o křesťanských uprchlících z Iráku. Podle podnětu se televize Prima dopustila v reportáži manipulace. Hlasování Rady o tomto bodě bylo neplatné, přestože všech ostatních 59 usnesení ten den bylo platných.

Reportáž televize Prima odvysílaná 11. února v hlavní zpravodajské relaci vzbudila silné emoce a celou řadu rekací a dohadů. Jeden z uprchlíků v reportáži se totiž údajně velmi kriticky vyjádřil o nabídnutém ubytování v Jihlavě. Po odvysílání vznikl spor o to, zda výrok vůbec vyřkl. Ukázalo se, že překlad byl zavádějící.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dostala kvůli této reportáži celou řadu podnětů. Mimo jiné i od sedmnácti členů Senátu ČR. Podle senátorů mohlo dojít k porušení zákona č. 231/2001 o provozování rozhlasového a televizního vysílání a zejména povinnosti nepodněcovat k nenávisti, která z něj vyplývá.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání podnět řešila několik měsíců. Na základě prověření reportáže a pochybností o její správnosti požádala Rada FTV Prima o vysvětlení. S tím se seznámila na zasedání 19. dubna, kde současně následně hlasovala o rozhodnutí, které jim zřejmě vypracovali analytici Rady.

Podle navrženého usnesení televize Prima porušila zákon tím, že v reportáži zaměnila "vyjádření respondenta Georgise Batta, jenž s rodinou přicestoval z Libanonu, o odhodlání se vrátit, pokud by azylové bydlení nebylo vyhovující, za vyjádření o odhodlání kvůli případnému nevyhovujícímu azylovému bydlení se vrátit specificky do Iráku, tedy do země ve válce, přičemž doplnění zmínky o Iráku bylo nepravdivé."

V navrženém usnesení se dále píše: "K témuž dále přispělo, že provozovatel v téže reportáži konfrontoval obecně vyjádřené znepokojení respondenta z úrovně azylového bydlení, které bude jeho rodině nabídnuto, s pozitivním vyjádřením další osoby o kvalitě konkrétních bytů nabídnutých této rodině, jako by šlo o stejnou věc, ačkoliv v prvním případě šlo o obecné, hypotetické vyjádření a ve druhém případě o vyjádření ke konkrétním bytům, takže konfrontace obou vyjádření byla zavádějící; a k témuž dále přispělo, že redakční tvrzení o tom, že se irácké rodině vůbec nelíbí nabízené bydlení, které bylo vyjádřeno v moderátorském uvedení reportáže a reportérem v průběhu reportáže, nemělo oporu v přímém vyjádření člena rodiny Battových. Tím se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti."

O rozhodnutí, které uvádělo pochybení televize, hlasovalo jen šest členů rady, přitom o předchozím i následujícím rozhodnutí hlasovalo všech deset přítomných členů Rady, stejně jako o většině usnesení, která jsou v zápise.

Hlasování tak bylo kvůli nízké účasti neplatné. Podle dostupných informací se RRTV už dále případem nezabývala a nepřistoupila tak k žádnému rozhodnutí.

Informace o tom, jak je možné, že se během hlasování o bodu týkajícího se televize Prima najednou ztratili čtyři hlasující, zjišťujeme.

Přečteno: 2605x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Média, RRTV, televize, Prima TV, manipulace, Uprchlíci



HLAVNÍ ZPRÁVY

Edita Stejskalová a Petr Torák 10. 9. 2018 během zasedání Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (FOTO: František Bikár, Romea.cz)

Občanští členové "romské rady" se neshodují v názoru, zda má Helena Válková zůstat vládní zmocněnkyní pro lidská práva

16.1.2020 22:56
Občanští členové Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (RVZRM) se neshodují v názoru, zda má Helena Válková zůstat ve funkci vládní zmocněnkyně pro lidská práva. Zpravodajský server Romea.cz oslovil všechny občanské členy rady. Z patnácti členů nám svou odpověď zaslalo pouze šest. Dva Válkovou podpořili a čtyři mají s jejím setrváním na postu vládní zmocněnkyně pro lidská práva problém. Další členové "romské" rady se odmítli veřejně vyjádřit, ostatní na naše otázky nereagovali vůbec. V pátek své vyjádření zaslal další člen Rady vlády Tomáš Ščuka, který se vyjádřil také proti setrvání Válkové ve funkci. Vyjádření jednotlivých členů, které se nám podařilo získat, uvádíme v plném znění.
 celý článek

Protestující na mítinku kotlebovců Zdroj: Michal Truban, Facebook

Na východním Slovensku protestovala stovka Romů proti kotlebovcům

16.1.2020 10:46
Podporovatelé ĽSNS i odpůrci extremismu se ve středu večer setkali v Sabinově. Během předvolebního mítinku strany přišlo nesouhlas s extremismem vyjádřit přibližně 350 Romů z okresu. Přidali se k nim i členové koalice neparlamentních stran PS/Spolu. Mítink, jak i protest se obešel bez incidentů, lidé z obou stran však na sebe vykřikovali.
 celý článek

Hajlující muž 25. 4. 2019 během demonstrace xenofobně-populistického hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomia Okamury (FOTO: video Alarm)

Muž, který podle verdiktu hajloval na akci SPD, podal dovolání

15.1.2020 16:10
Nejvyšší soud přezkoumá případ Radka Mansfelda, jenž podle pravomocného verdiktu hajloval na loňské demonstraci hnutí SPD. Pražské soudy mu vyměřily půlroční podmínku a peněžitý trest 30.000 korun. Rozhodnutí je pravomocné. K Obvodnímu soudu pro Prahu 1, který případ řešil jako první instance, dorazilo před koncem roku dovolání, zjistila ČTK z justiční databáze.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo