romea - logo
24. března 2017 (pátek)
svátek má Gabriel
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Prima se brání kritice kvůli manipulativní reportáži o uprchlících. Zveřejnila další záběry, pochybnosti však zůstávají

14.2.2016 0:38
Televize Prima se brání kritice kvůli manipulativní reportáži o křesťanských uprchlícich z Iráku (FOTO: repro TV Prima)
Televize Prima se brání kritice kvůli manipulativní reportáži o křesťanských uprchlícich z Iráku (FOTO: repro TV Prima)

Televize Prima v sobotu v hlavní zpravodajské relaci reagovala na kritiku, která se na ní snesla po odvysílání reportáže o křesťanských uprchlících z Iráku, kteří do České republiky před několika týdny přijeli za pomoci Nadačního fondu Generace 21. Televize Prima tvrdila, že si uprchlíci stěžují na nabízené byty a přirovnávají je ke kravínu. V sobotu Prima zveřejnila jinou část rozhovoru s uprchlíkem Georgem Batto než v první reportáži. Podle Nadačního fondu Generace 21 TV Prima pokračuje v protiuprchlické kampani.

Uprchlík mluvil o stáji pro zvířata, podle NF Generace 21 však nemluvil o nabízených bytech

"Pokud bych měl bydlet na nějaké ubytovně, a teď se nezlobte, která by měla vypadat skoro jako nějaká stáj pro zvířata a byla by jen vymalovaná, aby vypadala lépe, tak tam bych prostě nebyl. To bych se raději vrátil,“ přeložila Prima nově zveřejněnou odpověď. Nejedná se o tentýž záběr a ani odpověď, které Prima odvysílala v minulé reportáži. Podle zjištění Romea.cz v této nové části opravdu zazněla slova o "stáji" či "místa pro dobytek". Z reportáže však není jasné na jakou otázku Batto odpovídá a zda mluví o konkrétních nabízených bytech v Jihlavě nebo odpovídá na nějakou hypotetickou otázku.

"V první reportáži TV Prima použila nepravdivý synchronní překlad – tento fakt dosud nevysvětlila. Vynechala z přímé řeči pozitiva a naopak přidala negativa. Fakt, že nyní zveřejnila jinou, dosud neznámou část nahrávky, z níž v reportáži synchronní překlad doplnila, na tom nic nemění," uvedl v reakci na poslední reportáž Nadační fond Generace 21.

Podle fondu navíc televize v sobotní reportáži použila nepravdivá tvrzení, fond prý nikdy neřekl, že popírá vyřčená slova. "U rozhovoru jsme nebyli a proto jsme TV Prima požádali o nahlédnutí do hrubého materiálu. S omezenou znalostí, kterou jsme měli, jsme pouze upozornili na rozpor mezi synchronním překladem a originálem v původní reportáži, a ten platí. Slovní spojení zaznělo jinde – vložit jej do úst člověku v synchronním překladu, kde to neříká je nepřípustné. Navíc, dle vyjádření George Batto se slova o stáji nevztahovala k jihlavským bytům, byla míněna obecně. Reportér však tyto dvě věci spojil a hrubě tak poškodil náš vztah k městu i projekt jako takový," dodává nadační fond.

Podle zjištění ředitele NF Generace 21 Jana Talafanta slova o stáji pro zvířata zazněla v odpovědi na návodné otázky reportéra, za jakých okolností by se rodina vrátila do Iráku. Uvádí to v článku Otazníky kolem reportáže Primy o Iráčanech  na serveru www.hatefree.cz Alena Scheinostová.

NF Generace 21: Reportér Roub hrubě zneužil důvěru lidí, vyvstávají pochybnosti o jeho profesionalitě

Nadační fond Generace 21 trvá na tom, že reportáž televize Prima byla zkreslená. "Významnou částí sdělení pana Batta a rozhovorů uprchlíků s redaktorem byla vyjádření vděčnosti za pohostinnost a laskavost lidí v ČR, místo toho se reportáž plně soustředila na několik nešťastných slovních vyjádření, která vyzněla negativně. Reportér, který se na místě tvářil jako přítel, tak hrubě zneužil důvěru lidí, kteří mají orientální mentalitu a nulové zkušenosti s médii," uvádí Nadační fond Generace 21.

"Skutečně nechápeme, co TV Prima v této zjitřené společenské atmosféře vede k dalšímu rozdmýchávání xenofobních nálad a ničení lidských osudů," uvádí dále fond, který chápe sobotní reportáž TV Prima jako zcela jasnou pomstu subjektu, který si dovolil zpochybnit korektnost jejich zpravodajství, a jako snahu projekt na záchranu 153 křesťanů zničit. "Politikou Nadačního fondu Generace 21 je nicméně od samého počátku otevřenost a budeme v tom pokračovat navzdory této špatné zkušenosti s jedním bulvárním médiem," uvádí v závěru prohlášení nadační fond.

HFC: "Po odvysílání reportáže, kterou jsme právě zhlédli, se zdá, že se muž vyjadřoval k teoretické ubytovně - ne tedy k nabízenému bytu, jak bylo uvedeno v první reportáži. Současně chybí otázka, na kterou odpovídá."

I podle Iniciativy Hate Free Culture (HFC), která na nesrovnalosti v překladu v první reportáži upozornila, zůstávají po další reportáži pochybnosti. "Po odvysílání reportáže, kterou jsme právě zhlédli, se zdá, že se muž vyjadřoval k teoretické ubytovně - ne tedy k nabízenému bytu, jak bylo uvedeno v první reportáži. Současně chybí otázka, na kterou odpovídá. Odpověď však začíná slovem 'pokud'," uvedla iniciativa v odpovědi na jednu z otázek na svém facebookovém profilu.

Podle HFC má Prima stále možnost zveřejnit celý rozhovor, ne jen výseky vytržené z kontextu, které očividně nevypovídají o tom, v jakém kontextu byly použity. "Nám jde o pravdu. Ať je jakákoliv. Prima zatím pádné důkazy o tom, že v reportáži nemanipulovala, nepředložila," uvádí HFC na Facebooku.

"Protože máme vážné pochyby o správnosti reportáže, vyzýváme TV Prima, aby předložila její hrubý materiál, kde uvede spolu s odpověďmi také redaktorovy otázky," dodává HFC.

HFC navíc upozorňuje, že zástupci NF Generace 21 a Centra multikulturního vzdělávání hovoří o stylu práce redaktora TV Prima tak, že vyvstávají pochybnosti o jeho profesionalitě. "Dana F. z Centra multikulturního vzdělávání uvádí, že když v den natáčení přišla na Okrouhlík, kde s imigranty pravidelně pracuje, byla přítomností novinářů překvapena a zaskočena byla též jejich otázkami, jež na ni okamžitě směřovali," napsala v článku zveřejněném na www.hatefree.cz redaktorka Katolického týdeníku Alena Scheinostová.

"Hned mě oslovili a tvrdili mi, že Battovi říkají, že se jim nabídnuté byty nelíbí, což mě zaskočilo, protože rodina se chová velmi vděčně a neslyšela jsem je na nic si stěžovat ani se vyjadřovat v tomto smyslu,“ řekla pro HFC Dana F. „Novináři mi řekli, že nabídnuté byty jsou prý ošklivé, a já oponovala, že jsou pěkné a že bych tam sama klidně bydlela. Na jejich žádost jsem pak totéž zopakovala na kameru.“

Podle Dany F. novináři na Okrouhlíku především „vytvořili velmi nervózní atmosféru“ a není vyloučené, že – zazněla-li nevhodná vyjádření – oslovení k nim mohli být novináři vyprovokováni, stejně jako ona k hodnocení nabídnutých bytů.

TV Prima včera večer odvysílala v hlavním zpravodajství sérii reportáží, které se týkaly údajné manipulace reportáže o...

Zveřejnil(a) HateFree Culture dne 14. únor 2016

Přečteno: 3516x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Uprchlíci, Média, Prima TV, manipulace



HLAVNÍ ZPRÁVY

V pražském klubu LaFabrika proběhly 8. 4. 2016 oslavy Mezinárodního dne Romů tentokrát s tématem Pocta neviditelným. (FOTO: Jitka Votavová, Romea.cz)

Můžeme spolu… Oslavy Mezinárodního dne Romů v Praze ve znamení spolupráce Romů a Čechů

21.3.2017 10:21
Panelové diskuze, výstava, divadelní představení nebo interaktivní videoprojekce v centru Prahy. To je jen výčet toho, co nabídnou letošní pražské oslavy Mezinárodního dne Romů. Ty vypuknou už ve středu 5. dubna a pokračovat budou až do soboty 8. dubna, kdy vyvrcholí slavnostním galavečerem, na kterém se v holešovickém divadle La Fabrika představí duety složených z romských a českých interpretů současné hudební scény. Za letošními oslavami stojí spolek Ara Art, který je letos pořádá už po třetí.
 celý článek

Prezident Miloš Zeman (FOTO: David Sedlecký, Wikimedia Commons)

Podle Zemana nemá většina migrantů vzdělání. Statistiky z Německa však uvádějí zcela jiná čísla

21.3.2017 0:07
Většina ze dvou milionů migrantů, kteří přišli do Evropské unie, nemá podle prezidenta Miloše Zemana ani základní vzdělání, což výrazně zkomplikuje jejich začleněním do společnosti. Pokud se migrační vlnu z muslimských zemí nepodaří zastavit, tak Evropská unie bude přinucena chránit svoje vnější hranice, řekl Zeman podle ČTK při návštěvě olomoucké společnosti Nutrend. Spolkový úřad pro migraci a uprchlíky v Německu (BAMF), který v průběhu roku 2015 sbíral od žadatelů o azyl údaje o jejich dokončeném vzdělání a kvalifikaci, zveřejnil však jiná čísla.
 celý článek

Křest knihy Brnox, průvodce tzv. brněnským Bronxem, proběhl 21. 12. 2016 v Brně. Vpravo Kateřina Šedá, autorka průvodce. (FOTO: Jolana Halalová)

Průvodce Kateřiny Šedé Brnox je nominován na Magnesii Literu. Romští aktivisté neskrývají rozčarování

20.3.2017 17:21
O názor na nominaci Brnoxu požádala Romea.cz romskou básnířku a aktivistku Renatu Berkyovou a romského aktivistu Jana Čonku. „Upřímně řečeno, dost mě to zaskočilo,“ říká Berkyová. „Obzvlášť proto, že to, co porota vyzdvihuje, považuji já sama naopak za největší slabiny knihy."
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo