24. ledna 2018 (středa)
svátek má Milena
Zprávy e-mailem - Nemáte čas číst naše zprávy každý den? Nechte si posílat souhrn toho nejdůležitějšího tak často, jak  chcete Vy.

Recenze: Sitcom Miri fajta překonává očekávání

22.12.2017 10:47
Sitcom Miri fajta (FOTO: Facebook Sitcom Miri fajta)

Když jsem se před dvěma lety dozvěděla, že Robin Stria připravuje se skupinkou Romů sitcom zamýšlený jako projekt pro televizi, přiznám se, že jsem neměla velká očekávání. Romských projektů s velkými mediálními ambicemi jsem sama zažila několik a dělat zábavu, potažmo romskou zábavu, to je opravdu vysoká meta a pro televizi dost velké sousto.

Ukázalo se, že televizní zpracování romského sitcomu je skutečně běh na dlouhou trať. Mezitím však Robin Stria vytvořil skupinu romských neherců - dobrovolníků a začal s nimi naplňovat svou vizi. Jak to tak bývá, realizovat se mu ji podařilo až po dvou letech, mnoha překonaných překážkách, rozpadnutém a znovu a jinak složeném týmu. Vyvrcholením jeho snah byla ale tři beznadějně zaplněná, řekli bychom vyprodaná představení, pokud by se vybíralo vstupné a nadšené divácké reakce. Čím to je, že sitcom Miri fajta, takhle skvěle funguje?

Za současným úspěchem stojí mix několika faktorů dohromady. Je to především profesionálně napsaný scénář, který vytvořili Vladimír Mareček a Michael Sodomka. Celou divadelní akci drží pohromadě, dobře pracuje s komediálním formátem převedeným na divadelní realizaci a jasně definuje charaktery, typy postav i typy interakce mezi nimi. Kristýna Richterová jako obětavá matka rodu, malý Tobias Šarišský, coby „Denis, postrach ulice“ nebo Sabina Bendová hrající přesvědčivě marnivou pubertální Sabinu. Neherci se můžou opřít o jasnou charakteristiku své postavy a diváci rozumí od prvního okamžiku, kdo je kdo. Nutno podotknout, že nejen scénář ale drží sitcom pohromadě.

Je to rozhodně i chemie mezi (ne)herci, jejich společná nesmírně silná energie, která diváky strhává od začátku i evidentní zapálení pro věc, chuť hrát a i přes nervozitu si to užít. Humor jako základní ingredience formátu v tomto případě opravdu funguje. Autorům scénáře i Robinu Striovi coby režisérovi se povedlo vybalancovat romský vtip a situační komiku s žánrovými prvky sitcomu. Publikum, namíchané většinou z Romů i majority, si tak vždycky tzv. najde svoje. Vtipy na adresu Romů znějí z úst romských herců přirozeně a sitcom má schopnost dělat si legraci jak z Romů, tak stereotypů o nich. Herci se nebojí četných interakcí s publikem, což celou divadelní akci nesmírně oživuje a diváci na tuto hru přistupují, přestože jsou často terčem vtipů oni sami. Nutno podoktnout, že i když se zdá formát sitcomu odlehčený a jednoduchý, dělat zábavu tak, aby byla doopravdy zábavná, je pořád to nejtěžší - a tady se to povedlo.

Svou roli v úspěchu má bezpochyby i půlhodinová stopáž představení, které udržuje svižné tempo a pozornost diváků až do konce a nemá hluchá místa. Sama jsem představení viděla dvakrát, vždy bylo v sále mnoho malých dětí, které se často obtížně koncentrují, ale sitcom se zájmem odkoukaly a prožily až do konce. Minimalistická scénografie a využití několika jednoduchých předmětů, které spolu s pohybem vyjadřují různé činnosti, umožňuje zapojovat fantazii publika a zároveň přestavení jednoduše odehrát prakticky na jakékoli scéně.

Nezbývá než dodat, přejme sitcomu Miri fajta, aby měl mnohem více zaplněných repríz a cestoval dlouho po republice nejen za romským publikem. V Brně si totiž jeho tým vyzkoušel, že na to má.

Alica Sigmund Heráková
Přečteno: 1760x

Recenze, divadlo, Brno, Kultura

--ilustrační foto--

18.1.2018 13:55
Pracovníci serveru Romea.cz hovořili s chlapcem, kterého chtěla revizorka ústeckého dopravního podniku minulý týden násilím vyhodit z ranního spoje do školy. Prostor dostala také matka chlapce a mladík, který incident natočil na telefon.

Ilustrační FOTO

Policie k případu úmrtí malé Janičky v Sheffieldu: Neexistují žádné podezřelé okolnosti její smrti

12.1.2018 14:45
Podle policejního velitelství v South Yorkshire, které vyšetřuje smrt malé Janičky v Sheffieldu, neexistují žádné podezřelé okolnosti její smrti. Vyplývá to z vyjádření pro server Romea.cz k případu, který mezi Romy na sociálních sítí vyvolal bouřlivou diskuzi.

Revizorka 11. 1. 2018 vyhodila z autobusu romské děti jedoucí do školy do Trmic. Vadilo jí, že měly na zádech batohy (FOTO: Repro Facebook, koláž: Romea.cz)

videoÚstecký dopravní podnik stojí za svou revizorkou, která vyhodila romské děti z autobusu. Uznává ale, že neměla chlapce chytit za ruku

12.1.2018 14:20
Dopravní podnik města Ústí nad Labem uznává (DPMUL), že revizorka v rámci svých pravomocí chlapce neměla chytit za ruku. Vzhledem k tomu, že chlapec měl být k ženě vulgární a měl si odmítnout sundat batoh ze zad, stojí ale dopravní podnik za svou zaměstnankyní. DPMUL to uvádí v dnes zveřejněné tiskové zprávě. Incident se odehrál včera ráno během cesty školáků do trmické základní školy.