24. dubna 2018 (úterý)
svátek má Jiří

Recenze: Sitcom Miri fajta překonává očekávání

22.12.2017 10:47
Sitcom Miri fajta (FOTO: Facebook Sitcom Miri fajta)

Když jsem se před dvěma lety dozvěděla, že Robin Stria připravuje se skupinkou Romů sitcom zamýšlený jako projekt pro televizi, přiznám se, že jsem neměla velká očekávání. Romských projektů s velkými mediálními ambicemi jsem sama zažila několik a dělat zábavu, potažmo romskou zábavu, to je opravdu vysoká meta a pro televizi dost velké sousto.

Ukázalo se, že televizní zpracování romského sitcomu je skutečně běh na dlouhou trať. Mezitím však Robin Stria vytvořil skupinu romských neherců - dobrovolníků a začal s nimi naplňovat svou vizi. Jak to tak bývá, realizovat se mu ji podařilo až po dvou letech, mnoha překonaných překážkách, rozpadnutém a znovu a jinak složeném týmu. Vyvrcholením jeho snah byla ale tři beznadějně zaplněná, řekli bychom vyprodaná představení, pokud by se vybíralo vstupné a nadšené divácké reakce. Čím to je, že sitcom Miri fajta, takhle skvěle funguje?

Za současným úspěchem stojí mix několika faktorů dohromady. Je to především profesionálně napsaný scénář, který vytvořili Vladimír Mareček a Michael Sodomka. Celou divadelní akci drží pohromadě, dobře pracuje s komediálním formátem převedeným na divadelní realizaci a jasně definuje charaktery, typy postav i typy interakce mezi nimi. Kristýna Richterová jako obětavá matka rodu, malý Tobias Šarišský, coby „Denis, postrach ulice“ nebo Sabina Bendová hrající přesvědčivě marnivou pubertální Sabinu. Neherci se můžou opřít o jasnou charakteristiku své postavy a diváci rozumí od prvního okamžiku, kdo je kdo. Nutno podotknout, že nejen scénář ale drží sitcom pohromadě.

Je to rozhodně i chemie mezi (ne)herci, jejich společná nesmírně silná energie, která diváky strhává od začátku i evidentní zapálení pro věc, chuť hrát a i přes nervozitu si to užít. Humor jako základní ingredience formátu v tomto případě opravdu funguje. Autorům scénáře i Robinu Striovi coby režisérovi se povedlo vybalancovat romský vtip a situační komiku s žánrovými prvky sitcomu. Publikum, namíchané většinou z Romů i majority, si tak vždycky tzv. najde svoje. Vtipy na adresu Romů znějí z úst romských herců přirozeně a sitcom má schopnost dělat si legraci jak z Romů, tak stereotypů o nich. Herci se nebojí četných interakcí s publikem, což celou divadelní akci nesmírně oživuje a diváci na tuto hru přistupují, přestože jsou často terčem vtipů oni sami. Nutno podoktnout, že i když se zdá formát sitcomu odlehčený a jednoduchý, dělat zábavu tak, aby byla doopravdy zábavná, je pořád to nejtěžší - a tady se to povedlo.

Svou roli v úspěchu má bezpochyby i půlhodinová stopáž představení, které udržuje svižné tempo a pozornost diváků až do konce a nemá hluchá místa. Sama jsem představení viděla dvakrát, vždy bylo v sále mnoho malých dětí, které se často obtížně koncentrují, ale sitcom se zájmem odkoukaly a prožily až do konce. Minimalistická scénografie a využití několika jednoduchých předmětů, které spolu s pohybem vyjadřují různé činnosti, umožňuje zapojovat fantazii publika a zároveň přestavení jednoduše odehrát prakticky na jakékoli scéně.

Nezbývá než dodat, přejme sitcomu Miri fajta, aby měl mnohem více zaplněných repríz a cestoval dlouho po republice nejen za romským publikem. V Brně si totiž jeho tým vyzkoušel, že na to má.

Alica Sigmund Heráková
Přečteno: 2013x

Recenze, divadlo, Brno, Kultura

ROMEA spustila kampaň MÁM SEN! I HAVE A DREAM! na podporu romských studentů (Foto: koláž Romea.cz)

ROMEA přijala velkou výzvu. Spustila novou kampaň MÁM SEN! I HAVE A DREAM! na podporu romských studentů

19.4.2018 12:12
Organizace ROMEA spustila ve spolupráci s nadací Bader Philanthropies další kampaň na podporu studentů v rámci Stipendijního programu pro romské středoškoláky a studenty vyšších odborných a vysokých škol. Kampaň nese název MÁM SEN! I HAVE A DREAM! a jasně odkazuje na silný vzkaz bojovníka za lidská práva a klíčového představitele hnutí za zrovnoprávnění Afroameričanů Martina Luthera Kinga.

U Krajského soudu v Ústí nad Labem probíhalo 4. 4. 2018 hlavní líčení v případu sedmatřicetiletého Petra Bendy, který čelí obžalobě z loňské vraždy Roma na sídlišti v Chomutově. (FOTO: František Bikár, Romea.cz)

Přítelkyně zastřeleného Roma: Radek žil dobrý život a jeho život měl velkou cenu. Všechny naše plány se zhroutily

16.4.2018 10:53
Ústecký krajský soud začal na začátku dubna projednávat loňskou vraždu na sídlišti v Chomutově. Radka Š. tam třinácti ranami zastřelil Petr Benda, kterému hrozí až 20 let vězení. Zpravodajský server Romea.cz zveřejňuje vyjádření přítelkyně zastřeleného Radka.

V úterý 10. 4. 2018 došlo k napadení policejní hlídky v Krupce. (FOTO: repro Youtube.com)

videoPolicie: V Krupce na policejní hlídku neútočila skupina Romů ani po ní neházeli kameny, jak tvrdila některé média

13.4.2018 16:22
Policie obvinila dva muže v souvislosti s napadením policejní hlídky v Krupce na Teplicku. Informoval o tom dnes teplický policejní mluvčí Daniel Vítek, který zároveň uvedl, že nic nenasvědčuje tomu, že by se do fyzického napadání policistů zapojily další osoby. Dvoučlenná hlídka byla napadena v době vyšetřování dopravní nehody. Čtyřiapadesátiletému obviněnému, který je ve vazbě, hrozí čtyři roky vězení, sedmnáctiletému mladíkovi pak dvouletý trest. Nepotvrdila se tak tvrzení některých médií, že v Krupce na policisty útočilo 30 Romů, což vyvrátilo i video, které se objevilo na internetu.