romea - logo
21. ledna 2020 (úterý)
svátek má Běla
Loading
rozšířené vyhledávaní

Robert Břešťan: Nové svědectví k vysílání TV Prima o uprchlících. „Udělej anketu, ale chci jen negativní hlasy."

9.6.2016 9:50
Televize Prima se brání kritice kvůli manipulativní reportáži o křesťanských uprchlícich z Iráku (FOTO: repro TV Prima)
Televize Prima se brání kritice kvůli manipulativní reportáži o křesťanských uprchlícich z Iráku (FOTO: repro TV Prima)

Rozhodnutí vedení televize Prima vyobrazovat uprchlíky jako hrozbu mělo své konkrétní dopady na práci reportérů – v centrální redakci i u krajských zpravodajů.

„Za sebe mohu potvrdit, že jsem skutečně několikrát dostala příkaz: natoč anketu s lidmi o uprchlících, ale chceme jen negativní reakce. Nebo ve stand-upu řekni, že lidi uprchlíky v obci nechtějí a mají z nich strach, aniž by si to někdo před tím ověřil,“ zní popis instrukcí mířících od editorů ke krajským zpravodajům TV Prima.

Autorka svědectví se redakci sama ozvala po sérii textů, které náš web v uplynulých dnech zveřejnil.

Funguje tu autocenzura

Redakce HlídacíPes.org identitu pisatelky zná. „Souhlas se zveřejněním všeho, co vám píši, samozřejmě máte. Vím, že nejvíc fér by bylo promluvit o tom někde veřejně. Zbaběle přiznávám, že se mi do toho nechce. Šla bych do toho v případě, že by se někdo přidal. Na pozici samotného vojáka v poli se necítím. Doufám, že to chápete,“ vysvětlila důvody svého přání zůstat v anonymitě.

„V jednom případě, kdy se ale téma netýkalo uprchlíků, mi dokonce vedoucí vydání ostře nařídil, abych příspěvek natočila tak, aby z něj jedna strana sporu vyšla špatně. Když jsem namítla, že o tom ještě nemám dost informací, že musím se zainteresovanými lidmi nejdřív mluvit a pak uvidím, odpověď zněla: ne, uděláš jak jsem řekl a tak to bude. Jinak si to od tebe nevezmu,“ zní popis jiné situace.

I tento nový zdroj informací o dění uvnitř TV Prima potvrzuje původní zprávy o dvou poradách ze 7. září 2015: „Část redakce, ta která se uprchlickou krizí zabývá nejvíc, se odebrala do jiné místnosti, kde mělo být vedením naplno řečeno, že uprchlíci jsou zlo a hrozba a tak o tom bude Prima taky informovat. Čili – zrušili novinářský kodex.“

Podobně hovoří i původní svědectví o dění v televizi Prima, jež redakce zveřejnila ve svém prvním textu k tématu.

„Dost začala v redakci fungovat autocenzura ve stylu – tohle téma nebudu navrhovat, protože to stejně neprojde. Je také velice znát rukopis editora, podle toho, který zrovna slouží. Přístup k tématu není černobílý, je to spíš takových padesát odstínů šedi,“ říká jeden ze zdrojů HlídacíPes.org.

Dalších 150 miliónů lidí

Konkrétní podobu zpravodajství o uprchlících a jejich zpracování redakcí TV Prima má zhodnotit nová analýza, kterou si zadá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Analýza za období od 28. března 2015 do 17. dubna 2016 by měla být hotova letos v září.

Vlastní hodnocení svého zpravodajství založené na analýze „tří nezávislých expertů“ chce ještě před tím zveřejnit sama televize Prima.

Zdroje z televize Prima upozorňují na některé konkrétní reportáže, jejichž zpracování vykazuje známky manipulace: „Editoři si objednávali reportáže s předem daným vyzněním. Reportér třeba ze zahraničí hlásil, že se do Evropy chystá další desítky miliónů lidí.“

Skutečně lze dohledat zprávu již z 5. září 2015, kdy reportér Bohumil Roub na závěr svého příspěvku z maďarsko-srbské hranice konstatuje: „Kdy uprchlická invaze vlastně skončí, to se nedá vůbec odhadnout. Do Evropy se prý chystá až 150 milionů lidí.“

Pozoruhodnou reportáž nabídla TV Prima například též z německého Octoberfestu, kdy známou pivní slavnost stejný reportér spojil s uprchlickou krizí i bombovými útoky: „Právě rizik vyplývajících z velké koncentrace lidí, se obávají německé bezpečnostní složky. Bombový útok z roku 1980 mají pořád v paměti. Teď mají navíc obavy kvůli statisícům uprchlíků, kteří by se mohli objevit i tady.“

Nařízení vedení televize Prima se odrazilo i ve výběru respondentů. „Víceméně platí, že kdo sdílí náš protiuprchlický názor, ten dostane prostor. Proto v reportážích vystupuji často bizarní postavy z Parlamentních listu nebo politici z Úsvitu a Okamurovci,“ vysvětluje jeden z insiderů.

Změnu kurzu lze ilustrovat na jménu politologa Petra Robejška, který se netají svým ostře kritickým pohledem na EU i uprchlickou krizi. Ten od ledna do konce srpna 2015 nevystoupil (či nebyl citován) ve vysílání TV Prima ani jednou. Od září 2015 do konce května 2016 se ve vysílání Primy jeho jméno objevilo celkem jednadvacetkrát.

Reakce pro americký web

Televize Prima opakuje, že její vysílání je nezávislé, objektivní a vyvážené. Podle reakce, kterou zaslala americkému serveru iMediaEthics, se označuje za první masmédium, které začalo o uprchlické krizi od září 2015 objektivně informovat.

Opakuje tezi, že objektivitu jejího vysílání potvrdila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Takovou interpretaci ale RRTV veřejně odmítla.

Reakce pro americký server však obsahuje i několik zajímavých tezí, které v komunikaci TV Prima v České republice dosud nezazněly.

„Zpravodajství televize Prima zcela jistě jakkoli nedezinterpretovalo žádná fakta v žádné oblasti. Majitelé FTV Prima nijak nezasahují do obsahu zpravodajství,“ píše v anglicky psaném vyjádření a nahrávku z redakční porady ze 7. září 2015 Prima označuje za zavádějící montáž různých částí diskuse.

„To je nesmysl. Nahrávka je přesně tak dlouhá, jak dlouhá byla ona první porada,“ reagoval pro HlídacíPes.org zdroj nahrávky.

Nahrávka v „syrové podobě“ obsahovala navíc jen zhruba pětiminutovou pasáž šumu a hluku z místnosti porady před jejím začátkem. Pouze střih této pasáže je jediný, který HlídacíPes.org před zveřejněním v nahrávce udělal.

Nahrávka byla podle Primy „úmyslně zveřejněna poté, co TV Prima začala rozkrývat pozadí některých aktivistických organizací.“

Podle Primy „je zjevné“, že se práci kolegů snaží zdiskreditovat „někdo, kdo má specifický pohled na uprchlickou krizi.“

Robert Břešťan, HlidaciPes.org

Článek vznikl pro Ústav Nezávislé Žurnalistiky což je nezávislá, nezisková organizace – zapsaný ústav. Zabývá se poskytováním informací, zpravodajstvím a žurnalistikou. Články, analýzy či datové výstupy nabízí všem bez rozdílu k použití za předem daných podmínek.
Robert Břešťan, HlidaciPes.org
Přečteno: 1174x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Prima TV, cenzura, manipulace, Média, Uprchlíci



HLAVNÍ ZPRÁVY

Edita Stejskalová a Petr Torák 10. 9. 2018 během zasedání Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (FOTO: František Bikár, Romea.cz)

Občanští členové "romské rady" se neshodují v názoru, zda má Helena Válková zůstat vládní zmocněnkyní pro lidská práva

16.1.2020 22:56
Občanští členové Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (RVZRM) se neshodují v názoru, zda má Helena Válková zůstat ve funkci vládní zmocněnkyně pro lidská práva. Zpravodajský server Romea.cz oslovil všechny občanské členy rady. Z patnácti členů nám svou odpověď zaslalo pouze šest. Dva Válkovou podpořili a čtyři mají s jejím setrváním na postu vládní zmocněnkyně pro lidská práva problém. Další členové "romské" rady se odmítli veřejně vyjádřit, ostatní na naše otázky nereagovali vůbec. V pátek své vyjádření zaslal další člen Rady vlády Tomáš Ščuka, který se vyjádřil také proti setrvání Válkové ve funkci. Vyjádření jednotlivých členů, které se nám podařilo získat, uvádíme v plném znění.
 celý článek

Protestující na mítinku kotlebovců Zdroj: Michal Truban, Facebook

Na východním Slovensku protestovala stovka Romů proti kotlebovcům

16.1.2020 10:46
Podporovatelé ĽSNS i odpůrci extremismu se ve středu večer setkali v Sabinově. Během předvolebního mítinku strany přišlo nesouhlas s extremismem vyjádřit přibližně 350 Romů z okresu. Přidali se k nim i členové koalice neparlamentních stran PS/Spolu. Mítink, jak i protest se obešel bez incidentů, lidé z obou stran však na sebe vykřikovali.
 celý článek

Hajlující muž 25. 4. 2019 během demonstrace xenofobně-populistického hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomia Okamury (FOTO: video Alarm)

Muž, který podle verdiktu hajloval na akci SPD, podal dovolání

15.1.2020 16:10
Nejvyšší soud přezkoumá případ Radka Mansfelda, jenž podle pravomocného verdiktu hajloval na loňské demonstraci hnutí SPD. Pražské soudy mu vyměřily půlroční podmínku a peněžitý trest 30.000 korun. Rozhodnutí je pravomocné. K Obvodnímu soudu pro Prahu 1, který případ řešil jako první instance, dorazilo před koncem roku dovolání, zjistila ČTK z justiční databáze.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo